En gång för alla.

SimmPsi skrev:
Okay så allt snack om Husa är lite överdrivet? Hur lyder effekt siffrorna på XR650R samt KTM 660 ? Vad väger dom osv? Vikten är ju inte relevant om chassiet är schysst och dom känns smidiga. Men alltid roligt med effekt :yoparty Vad är siffrorna på 625 och 640?

Har ni bänkningspapper så kan ni slänga upp dom, alltid roliga att kika på! :)
Vikten e ALLTID relevant. Mindre vikt är mindre jobbigt att köra runt med. Finns dock dom som trivs bättre med mer vikt, tycker att dom går stabilare å så... Men sen speciellt när det gäller effektsiffror så är det viktigt att titta på viktsiffran också, nu vet jag inte exakt hur det är, men det är väl 3 kg eller så som går jämföra med 1 hästkraft. Så sitter du på en hoj med 50hk å 100kg så är den bra mycke rappare än en hoj med 60hk å 150kg...

Angående Husa så äre hur man sköter servicen som bestämmer när rasen kommer.
 
hittade lite reklamblad med siffror i från KTM och Husa här hemma:

KTM 640 LC4 Supermoto
40 kW @ 149 kg (60 Nm) (hmmm, står 625 cc... wtf?)

KTM 625 SMC
21 kW @ 146 kg (41 Nm)

KTM 660 SMC
21 kW @ 138 kg (42.5 Nm)

KTM 640 Duke
40 kW @ 152 kg (60 Nm)

den enda information jag får ur Husaberg är att dom väger 112 kg (FS 450e och FS 650e)
 
Werzion skrev:
den enda information jag får ur Husaberg är att dom väger 112 kg (FS 450e och FS 650e)

Husa = Biaffra hoj? :hihi

Hitta lite om XR här...

XR650 -00 : 61.00 HP (44.5 kW)) @ 6750 RPM / 67.00 Nm (6.8 kgf-m or 49.4 ft.lbs) @ 5500 RPM
Vikt: 122.0 kg


XR650R -01 : 61.00 HP (44.5 kW)) @ 6750 RPM / 64.00 Nm (6.5 kgf-m or 47.2 ft.lbs) @ 5500 RPM
Vikt: 129.0 kg (Var det -01 "R" kom? Vilka förändringar gjordes förutom att tanken ser annorlunda ut :confused: )


XR650R -02 : Hitta ingen effektsiffra men vikten som uppgavs var 125.6 kg.
-02 Kom XR 650 L också...liknar -00an fast har en torrvikt på 147kg, gjutit fälgarna i bly?

XR650R -03 : Inget funnet...

XR650R -04 : Nada där heller... :(

XR650R -05 : 45 kW / 6750 (61 hk) Moment 6,4 kpm / 5500 varv Vikt: 129kg

De siffror jag hittade är saxade från www.bikez.com

XR är strypta och LV-reggade från början om jag inte missminner mig? Fler hojar som är strypta från fabrik? :confused:
 
Werzion skrev:
hittade lite reklamblad med siffror i från KTM och Husa här hemma:

KTM 640 LC4 Supermoto
40 kW @ 149 kg (60 Nm) (hmmm, står 625 cc... wtf?)

KTM 625 SMC
21 kW @ 146 kg (41 Nm)

KTM 660 SMC
21 kW @ 138 kg (42.5 Nm)

KTM 640 Duke
40 kW @ 152 kg (60 Nm)

den enda information jag får ur Husaberg är att dom väger 112 kg (FS 450e och FS 650e)

Siffrorna är orelevanta eftersom de inte stämmer. Isf skulle en 640 vara piggare än en 660... :rolleyes:
Ut & provkör och testa!
 
Emmi skrev:
Siffrorna är orelevanta eftersom de inte stämmer. Isf skulle en 640 vara piggare än en 660... :rolleyes:
Ut & provkör och testa!
jamen vafan, dem där siffrorna är när dem är strypta, alltså 660'n
 
Werzion skrev:
hittade lite reklamblad med siffror i från KTM och Husa här hemma:

KTM 640 LC4 Supermoto
40 kW @ 149 kg (60 Nm) (hmmm, står 625 cc... wtf?)

Mm de är på 625 cc.

Jag måste fråga er som åker Husa och byter olja var 5e timme. Hur mkt (lr lite kör ni egentligen? Jag kör minst 2-3 timmar per dag med min hoj (till å från jobb + lek), förutom då det regnar.. men iaf, det skulle alltså betyda att jag skulle byta olja varannan dag. Hur fan skulle man orka med det egentligen? Ok, det tar bara en kvart 30 minuter.. men ändå!? :gnissla
Inte så billigt i längden heller...

Jag känner igen mig själv mycket i det trådskaparen skriver. Jag kör nu Duke II, trivs skitbra men vill nu ha en 660 då jag vill ha ännu mer bus..
Jag tycker att du ska provköra en 640 SM eller XR 650.. Trivs du inte med nån av de, testa 660.
 
Har köpt en KTM 660 05:a och får den nu i början av veckan :tuttar
Ni som går i tankarna att köpa 660 så kan jag informera om att dem har höjt service intervallerna från 250 mil till 500 mil, men det gäller nog bara 05:orna
 
Emmi skrev:
Siffrorna är orelevanta eftersom de inte stämmer. Isf skulle en 640 vara piggare än en 660... :rolleyes:
Ut & provkör och testa!

det håller jag med om, men det va siffror han bad om

Hur lyder effekt siffrorna på XR650R samt KTM 660 ? Vad väger dom osv? Vikten är ju inte relevant om chassiet är schysst och dom känns smidiga. Men alltid roligt med effekt Vad är siffrorna på 625 och 640?

och att 640 skulle vara piggare än 660 är vad KTM's (skumma) siffror säger, inte jag :3freak :tungan (inte så att jag tog ditt inlägg som nåt påhopp, tänkte bara att klargöra)

*suck* detta hav av siffror, strypt, ostrypt, helsystem, effektdämpare, drev osv.... finns fan mer alternativ till KTM (eller ja, motarder) än Guldvinge ju :hihi
 
Eftersom alla (utom XRn möjligtvis) går som skållade troll och kräver
mycket service så ...
Självklart ska du den som är snyggast och då finns det bara 2 att välja på:
:fakta

GasGas 450 SM
Gas-SM450FSE04.jpg


och Husqvarna SM450R med röda plasten (kanske finns de större oxo i rött?)
Sm450r-05_3.jpg
 
Last edited:
gthyni skrev:
GasGas 450 SM

och Husqvarna SM450R med röda plasten (kanske finns de större oxo i rött?)
Huskqvarnan e jääävligt läcker. Jävligt. :4skrika Men jag tror inte det är någon vidare vettig serviceintervall på den för gata. (rätta mig om jag har fel)

Gasgasen däremot, den e lite vettigare! Har provkört den. Jag gillar den. Lite kort register (drog den till varvstoppen tre första växlarna, när jag var van min 450 som börjar ge effekt där), men ändå bra pulver. (det är vad den utger sig för å vara, lagom trimmad gatmotard på 450 kubik). Den här modellen skulle jag rekomendera till de som är ny på hoj å ska ha sin första moped.
 
SimmPsi skrev:
Husa = Biaffra hoj? :hihi

Hitta lite om XR här...

XR650 -00 : 61.00 HP (44.5 kW)) @ 6750 RPM / 67.00 Nm (6.8 kgf-m or 49.4 ft.lbs) @ 5500 RPM
Vikt: 122.0 kg


XR650R -01 : 61.00 HP (44.5 kW)) @ 6750 RPM / 64.00 Nm (6.5 kgf-m or 47.2 ft.lbs) @ 5500 RPM
Vikt: 129.0 kg (Var det -01 "R" kom? Vilka förändringar gjordes förutom att tanken ser annorlunda ut :confused: )


XR650R -02 : Hitta ingen effektsiffra men vikten som uppgavs var 125.6 kg.
-02 Kom XR 650 L också...liknar -00an fast har en torrvikt på 147kg, gjutit fälgarna i bly?

XR650R -03 : Inget funnet...

XR650R -04 : Nada där heller... :(

XR650R -05 : 45 kW / 6750 (61 hk) Moment 6,4 kpm / 5500 varv Vikt: 129kg

De siffror jag hittade är saxade från www.bikez.com

XR är strypta och LV-reggade från början om jag inte missminner mig? Fler hojar som är strypta från fabrik? :confused:


Xr 650R är exakt samma hoj från 00 till 05. Enda skillnaden är lite kosmetika som andra dekaler och en sadel med en svart rand i mitten. 01 nån gång böt man ut ett glidlager till kopplingen... inget att bry sig om idag.
 
skoteridioten skrev:
Mm de är på 625 cc.

Jag måste fråga er som åker Husa och byter olja var 5e timme. Hur mkt (lr lite kör ni egentligen? Jag kör minst 2-3 timmar per dag med min hoj (till å från jobb + lek), förutom då det regnar.. men iaf, det skulle alltså betyda att jag skulle byta olja varannan dag. Hur fan skulle man orka med det egentligen? Ok, det tar bara en kvart 30 minuter.. men ändå!? :gnissla
Inte så billigt i längden heller...

Jag känner igen mig själv mycket i det trådskaparen skriver. Jag kör nu Duke II, trivs skitbra men vill nu ha en 660 då jag vill ha ännu mer bus..
Jag tycker att du ska provköra en 640 SM eller XR 650.. Trivs du inte med nån av de, testa 660.

Hej!

Först o främst, byta olja på en Husa tar max 5min. Lossa pluggen när man kommer in efter runda, sen kan man fylla på nästa gång man ska köra om man inte vill vänta på oljan o rinna ut. Jag var liksom dig skeptisk innan jag köpte Husa, men fattade efter diverse LC4-provningar att det var värt det! Man kan ju inte både ha kakan kvar o äta upp den. Vill man ha den effekten på den lilla vikten så verkar det inte finnas några genvägar.
Sen är det ju så att Husa o dess gelikar t.ex. 525 inte är t-o-f-jobbet hojar, det är en TÄVLINGSHOJAR

KTM660 är en utmärkt hoj om man vill ha pulver, relativt låg vikt o långa serviceintervaller. Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh
David
 
jag har oxå tänkt byta till motard men är oxå osäker på vilken :rolleyes: har testat ktm 660 smc -04 , honda 450 crf (hm) och av dem 2 tycker jag honda vart överlägsen,den kändes helt enkelt väldigt rapp samtidigt som den var väldigt lättsvängd mm känndes som en hoj man bara måste busa med :banana ...måste nog testa nån husa 650 oxå så man får en uppfattning :yoparty ... nån som vet något om ktm:s 450 motarder ?
 
:samuel: skrev:
jag har oxå tänkt byta till motard men är oxå osäker på vilken :rolleyes: har testat ktm 660 smc -04 , honda 450 crf (hm) och av dem 2 tycker jag honda vart överlägsen,den kändes helt enkelt väldigt rapp samtidigt som den var väldigt lättsvängd mm känndes som en hoj man bara måste busa med :banana ...måste nog testa nån husa 650 oxå så man får en uppfattning :yoparty ... nån som vet något om ktm:s 450 motarder ?
KTMs 450 är bra, men inte lika bra som Hondan. Service är väl lite bättre på KTMs hoj.
 
OlleR skrev:
KTMs 450 är bra, men inte lika bra som Hondan. Service är väl lite bättre på KTMs hoj.

ok...funderar på en ny och då står väl hondan rätt bra mycket högre än en ktm i pris va...
 
Är själv lite sugen på motard och kollade Blocket nyss. Det fullkomligt kryllar av 640:or (över 70 träffar). Måste vara grymt läge att pruta men samtidigt kanske en hoj man nästen inte blir av med privat när den ska säljas.
 
:samuel: skrev:
ok...funderar på en ny och då står väl hondan rätt bra mycket högre än en ktm i pris va...
Jag undrar nog om inte det följer med crosshjul å ljuddämpare å prylar till Hondan.

Jag skulle välja en ett år gammal hoj, eller iaf en begagnad. Den ska inte ha gått många timmar. Du förlorar så hemskt mycket första året, eller när du ska sälja en hoj som du köpt ny. 30 000:- kan det lätt vara.
 
OlleR skrev:
Jag undrar nog om inte det följer med crosshjul å ljuddämpare å prylar till Hondan.

Jag skulle välja en ett år gammal hoj, eller iaf en begagnad. Den ska inte ha gått många timmar. Du förlorar så hemskt mycket första året, eller när du ska sälja en hoj som du köpt ny. 30 000:- kan det lätt vara.

jo det är klart men då hade jag ju bytit in min nuvarande 954rr och sluppigt krongla med försäljningen och det,men det ligger mycket i det du säger...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top