En gång för alla..: Import

Dj_fluffy

Toppsi
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -98
Har försökt kika på olika sidor där det står vad det kostar totalt för o ta hem en hoj,samt bilprovningenssida...men ja tycker att det fortfarande känns lite luddigt :rodnar

det jag undrar är alltså..vad går hela kalaset på om ja nu ska ta hem en hoj??...

om jag nu ska åka färja över..vilket e bäst,billigast??....Göteborg-keil, lr helsinfors-helsingör o sen köra genom danmark te tyskland?

Priser??
allt man skall betala så som, regbesiktning,färjebiljetter, e de nå mer?? :confused:

Last edited:
Åkte till tyskland i tisdags och hämtade en SV650 "N"

Jag tog bron över till danmark eftersom jag skulle hämta hojjen väldigt nära tysk-danska gränsen.

Resans kostnad beror ju såklart på hur du åker, min resa blev 210mil med en lånad KingCab... (1,2 l/milen)

Väl hemma så kommer regbesiktningen som jag gjorde för 2 timmar sen. den kostade 2020:- med vägning. (kan även glatt konstatera att dom nya reglerna funkar fin-fint när dom inte hittar ramnummret i datorn... dom kikade lite i reg-papperet från tyskland samt ett ramnummer som låg nära och konstaterade på så sätt årsmodell)

Antar att jag får pröjsa för plåtarna (60:- styck) men det kan vara så att det ingår i regbesiktningen...

Misstänker att det kan komma någon extra skatt oxå men är inte säker på det...

kontenta: förtjänst på 10.000- 13.000 för mig, inte illa pinkat för 1 dygns jobb.

En sak till... det är inte svårt att importera om du är nogrann vid köpet, kolla att regbeviset är äkta genom att kolla vattenstämpeln, överstrykningar och allmänt klotter i detta bevis är inte populärt på besiktningen!

:fakta :rock :squid

Någon skatt tror jag inte man behöver betala nu för tiden. Däremot när jag importerade min hoj 1998 fick man pröjsa 4000-5000 kr (har jag för mig).

Men för något år sedan togs dessa skatter bort pga EU-regler. Sverige hade alltså tagit ut denna skatt olagligt i flera år och brutit mot en av EUs grundstadgar = fri rörlighet för varor och pengar inom unionen, och blev därmed skyldiga att betala tillbaka till de som betalat denna skatt. Men tro inte att man fick tillbaka hela beloppet! Det är trots allt svenska staten vi talar om. Ungefär hälften fick jag tillbaka, resten blev jag BESTULEN på av staten! Hoppas de pengarna går till nåt bra ändamål i alla fall som en fettsugning åt Göran eller skönhetsoperation åt Gudrun.

:finger svensk skattepolitik och byråkrati

Thomas skrev:
Ungefär hälften fick jag tillbaka, resten blev jag BESTULEN på av staten!
Skatta dig lycklig att du inte bor i Norge istället. Där får du pröjsa skatt vid ägarbyte av fordon, uppåt 20-30 000 kan det kosta för en nyare bil.

-Lowrider- skrev:
Tillkommer det inte skrotnings avgift också?? Det gör det ju iallafall på bilar med ca 2500 ???

Nope det gör det inte, dessutom är den 1.500:- på bilar :fakta

Vad säger ni i allmänhet om att importera?

Vi har funderat på att åka ner och köpa varsin GSXR 600 -01 jag och 2 kompisar.

Var hittar ni era import hojar?

Klotad skrev:
Vad säger ni i allmänhet om att importera?

Vi har funderat på att åka ner och köpa varsin GSXR 600 -01 jag och 2 kompisar.

Var hittar ni era import hojar?

www.mobile.de

oslagbart! iaf. o, du ska köpa av privatperson

sgtpepper skrev:
Skatta dig lycklig att du inte bor i Norge istället. Där får du pröjsa skatt vid ägarbyte av fordon, uppåt 20-30 000 kan det kosta för en nyare bil.

Tror det är nåt liknande i Finland, men den skall ev försvinna snart. Det är uppe i någon EU-domstol det med!

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back