En fundering för SM!

Blip skrev:
Elbilar och elmotorcyklar tror jag inte ett dugg på. Jag har sett exempel på hoj med litiumjon batteri och de har inte imponerat speciellt mycket map körsträcka och hastighet.

Miljövänligt? tja, bättre än ottomotorer blir det men man flyttar i princip utsläppen från motorn till kraftverket som producerar elen. I det här fallet får det anses som kolkondens på marginalen = smutsigast möjliga.

Inte för att sätta käppar i hjulen på något sätt :D

Varför inte titta på biogas och etanol istället?

Varför bara se problem istället för lösningar? Etanol är iofs en möjlighet i kombination med en bränslecell istället för tunga batterier. Bränslecellstekniken utvecklas väldigt snabbt just nu så jag tror snarare på det än batteridrift!

Förstår inte riktigt ditt resonemang med kraftverken. Om du ser utsläpp i förhållande till producerade kWh så skulle jag tro att även ganska smutsiga kraftverk klarar sig bättre än motorcyklar (som inte är speciellt rena). Finns ju dock gott om svenskproducerad kraft som är mkt ren. Även kärnkraft är ju en ren energikälla på kort sikt.

Ivsh, jag hade tyckt det varit grymt ball med en elektrisk motorcykel. Det känns som att man skulle kunna bygga en verklig kvartsmilsdräpare med en elmotor. Borde bli väldigt lättuiilat också :D

Back