En framtid där ALLT vi gör övervakas ?

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Läser man denna artikel så blir man mörkrädd.

http://www.svd.se/naringsliv/it/artikel_2900795.svd

Forskare som vill att ett nytt Internät ska byggas där vår personliga integritet kastas i papperskorgen och där allt ska övervakas.

Hoppas det byggs och sedan inga användare är intresserade av att använda det utan att ISP'erna bygger ett eget där åsikter inte registeras och där storebror inte står och kikar över ryggen.

Jag har inte alls haft funderingen att rösta i EU valet men det verkar vara ställning att visa vad man tycker då vår integritet verkar vara mindre värd för varje dag som går.

Last edited:
Dessvärre är det så att den gemene SH-com besökaren inte verkar ha något emot denna utveckling*. I tråd efter tråd föreslås det övervaking av varierande grad och eftersom de själva minsann har rent mjöl i påsen så gör det inget. Jag är lite osäker på vad som ligger bakom denna vilja att ge upp sina fri- och rättigheter om jag skall vara ärlig.

Den stock-konservativa falangen i ot-forumet är betydligt tystare nu för tiden iofs, men det beror väl mer på sårslickning efter det att det har visat sig att humle och dumle (och rummy) var sådana kompletta idioter som den upplysta liberala falangen har hävdat hela tiden.

*så länge det inte rör sig om trafikövervakning naturligtvis.

Många tror att det bara att dom som inte har rent mjöl i påsen är emot övervakning. Själv tycker jag även att vår rättighet att uttrycka våra åsikter utan att bli registerade är viktigt.

Journalister har ibland även behov av att föra en dialog anonymnt med vissa av deras kontakter.

Ja man kan ju hoppas att alla dom som laddar/laddat ner filmer och annat skit är nöjda nu när branchen verkar blivit tvungen att ordna lagar för att få igen sina pengar! så kom inte o grina när detta blir verklighet.
Det är kanske det som kommer att ske med regskylt fram på hojjar folk som envisas med att Tex köra på bakhjulet förbi fartkameror i allt högre hastighet samma sak där kom inte o gnäll när det kommer för som det verkar så blir det verklighet i nära framtid...:mad:

Ja man kan ju hoppas att alla dom som laddar/laddat ner filmer och annat skit är nöjda nu när branchen verkar blivit tvungen att ordna lagar för att få igen sina pengar! så kom inte o grina när detta blir verklighet.

Vad menar du med att 'få igen sina pengar'
Har dom tidigare haft pengarna och sedan blivt av med dom ?

Det är otäck hur politikarna har påverkats av mediaindustrin och är villiga att åsidosätta medborgarnas integritet för att mediaindustrin säljstrategi inte fungerar.

Det som mediaindustrin möjligen har förlorat intäkter på att de som som valt att kopiera annars skulle köpt musiken/filmen.

De har inte förlorat något alls på de som laddat hem men som ändå inte skulle köpt om det inte gick att ladda ned.

Klarar man inte av att sälja musik/film så får man se över sin strategi eller byta yrke.

En av de största orsakerna till att det inte säljs mer musik/film är att kunderna förtås inte tycker att priset är rimligt.

Det är samma för mig, jag tycker det är för dyrt. Sänk priset till tex. 50kr/skiva så skulle jag köpa fler skivor.

Last edited:
Skulle också helt klart köpa skivor och filmer om dom sänker priset på dom. Sen blir det ju inte bättre av när man tittar på Cribs och ser hur jäkla mycket pengar dom får i alla fall.

Det är kanske det som kommer att ske med regskylt fram på hojjar folk som envisas med att Tex köra på bakhjulet förbi fartkameror i allt högre hastighet samma sak där kom inte o gnäll när det kommer för som det verkar så blir det verklighet i nära framtid...:mad:

Sen när är det "Branchen" som stiftar lagar? Att "Branchens" lobbying har kommit att trycka på andra länders företag och regeringar är en mycket skrämmande utveckling. Ditt resonemang är bara trams. Skulle man resonera så, skulle vi inte behöva någon lagstiftning överhuvudtaget för att alla gjorde som man "ska" och "skötte sig" (allt i någon form av rödstatsanda).

Att övervaka Internet är dessutom den grymmaste formen av kartläggning, där du får reda på ALLT om en person, sexuell läggning, politiska åsikter, sjukdomshistoria, intressen, osv...

Det skulle krävas en hel stab med underrättelseagenter som telefonavlyssnar och förföljer en människa för att kartlägga en människa så effektivt som en dator gör genom att filtrera internetloggar genom en dator. (och inte ens då kommer dom i närheten)

För att inte tala om risken att resultaten av en dataloggning misstolkas, vi tar ett exempel:

Jag har en kompis som beter sig lite skumt, det springer ungdomar hemma hos honom på kvällarna, han har gott om pengar, men alltid i form av buntar av skrövliga tjugor/femtiolappar, han har omärkta dunkar i lägenheten, det luktar kemikalie, inte sprit ur dom.

Jag misstänker att det kan vara så att han tillverkar säljer GHB, så alltså googlar jag lite på GHB tillverkning, ett par dagar senare sparkas dörren hemma hos mig in, polisen rotar igenom mitt hus, dom hittar en dunk med hembränt, min piratkopierade julskiva med Carola och polarens träningsväska som innehåller några småflaskor GHB, inte nog med det, i städskrubben hos mig hittar dom en liter klottersaneringsvätska (som används vid tillverkning av GHB) som jag har fått av polaren för att ta bort klotter från min husvägg.

Alltså åker jag dit på GHB tillverkning eftersom jag först har googlat fram hur man gör, sedan har både råmaterial och färdig produkt hemma, inte nog med det så åker jag dit för en dunk med hembränt och en piratkopierad Carolaskiva, och vem vill ha en piratkopierad Carolaskiva i sitt brottsregister i all framtid?

Sen kan man ju aldrig bevisa VEM som har surfat efter vad på min dator/mitt öppna trådlösa nätverk, skulle det anses rättsäkert och bra att logga alla hastigheter på alla fordon och automatiskt bötfälla ÄGAREN för eventuella hastighetsöverträdelser, oavsett vem som körde?

Det lustiga är ju att Biografer slår rekord varje år om hur många som gått på bio. Nya filmer slår hela tiden nya rekord i mest sålda och mest sedda film. Hur kan det då gå ihop sig med att dom förlorar pengar på det.

Dom slår nya rekord i mest sålda, men ändå ska vi jaga fildelare för dom förlorar pengar. Hur får någon ihop detta.

Musik industrin slår också nya rekord varje år, artister har aldrig tjänat lika mycket pengar som idag, hur går det ihop sig, hur kan dom tjäna mer hela tiden när mer folk laddar hem deras musik på nätet. Jo för att fler människor också köper skivorna/filmerna..

Sen är jag jävligt trött på alla som säger, men det är klart dom kan sätta upp ett par filmkameror där, det är ju ändå bara bråkstakar där, så det är bra att dom får fast i dom.

Jo men själklart ska dom få sätta upp 7st kameror runt om skolan för att få fast i några småungar som kastar sönder ett par rutor, men att man filmar 400 andra skolbarn 8 timmat om dygnet är helt ok.

Jag gillar att gå på hockey/fotboll, där har man satt upp kameror runt om hela ståplats så man är filmad hela tiden när man är på matchen, detta tycker folk är okej, för det är ju ändå bara bråkstakar som står där på ståplats, sådana människor som äter upp andras småbarn, sliter sittplats publiken i stycken så dom inte längre vågar gå på matcherna. VAKNA. det har aldrig någonsin varit säkrare att gå på matcher än vad det har varit dom senaste 5 åren, ändå så ska dom sätta upp kameror SYFTET få fast personer som inte sköter sig, JA MEN RESTEN DÅ...

Jag är helt säker på att om detta få fortå, så är man inom 10-20 år helt övervakad dygnet runt, huset man bor i kommer gå över ett internet nätt där allt styrs genom datorn, tv/telefon/dusch/säng/köket osv, och det är ju jävligt kul att staten kan se hur ofta jag skiter eller hur ofta jag knullar min tjej..

Näe men det är ju ingen fara så länge man har rent mjöl i påsen. Man ska alltså få alla sina mänskliga rättigheter kränkta "det får man nästan idag också, med allt som loggas om en" för att uppnå vilket syfte, att staten ska veta allt om varje enskild individ.

Ju mer övervakade vi blir, desto värre och brutalare brott kommer också ske, sätter vi upp en kamera HÄR flyttar vi bara brottet ett par meter åt ett annat håll. Dom som sysslar med grov kriminalitet kommer ändå inte påverkas av detta, då dom ändå håller sig utanför systemet, JÄVLA GESTAPO FASONER; SOM VANLIGA SVENSSON HELT OCH HÅLLET BARA SVÄLJER I TRON OM ETT SÄKRARE OCH BÄTTRE LIV.

VAKNA FÖR HELVETE..
Jag blir så jävla förbannad, så jag skulle kunna skriva 25 sidor om detta.

Håller med GuW i sak. Att logga vad folk gör online skulle kunna uppfattas som bl.a. åsiktsregistrering. Detta till trots har Beatrice Ask föreslagit en lag som ska göra det olagligt för leverantörer (jfr Banhof) att radera IP-loggar. Jag är, varken som jurist eller person, inte överdrivet förtjust i utvecklingen, för att uttrycka det milt.

Kan inte alla hålla käften om piratkopiering. Det finns redan trådar där det behandlas på alla sätt. Det vore mycket mer intressant att diskutera vad det här innebär på alla andra sätt.

Kan inte alla hålla käften om piratkopiering. Det finns redan trådar där det behandlas på alla sätt. Det vore mycket mer intressant att diskutera vad det här innebär på alla andra sätt.

Ja, fast det är ju just jakten på piratkopierare som rättfärdigar alla intrång i folks privatliv, innan upphovsrättslobbyn började pressa EU loggades ingenting.

Se bara på frankrikes nya lag, tre piratkopieringar och du ska stängas av från internet.

Inte "planera tre terrordåd" eller "sälja tre barnporrbilder" utan enbart piratkopiering, lätt det största hotet mot civilisationen....

Last edited:
Inte "planera tre terrordåd" eller "sälja tre barnporrbilder" utan enbart piratkopiering, lätt det största hotet mot civilisationen....

Om tillräckligt många visar sitt missnöje i kommande val så kanske politikerna får upp ögonen och inser att dei grunden blivit valda av befolkningen och inte mediaindustrin.

Last edited:
Om tillräckligt många visar sitt missnöjde i kommande val så kanske politikerna får upp ögonen och inser att dei grunden blivit valda av befolkningen och inte mediaindustrin.

Ja det kan man ju hoppas :va

Jag har inga större förhoppningar om att politikerna ska förstå varför ett enfråge/missnöjesparti helt plötsligt är sveriges fjärde största parti i ett val...

Ja, fast det är ju just jakten på piratkopierare som rättfärdigar alla intrång i folks privatliv, innan upphovsrättslobbyn började pressa EU loggades ingenting.

Se bara på frankrikes nya lag, tre piratkopieringar och du ska stängas av från internet.

I och för sig så är det ju faktiskt relevant att prata om piratkopiering. Formulerade mig kanske lite dåligt. Vad jag menar är att vi kan hoppa över allt prat om att "det är rätt åt piratkopierarna" eller "jag köper det jag vill ha" och så vidare.

Det vore väl mer intressant att prata om vad nya lagar och förslag verkligen innebär istället för att folk ska rättfärdiga sitt piratkopierande eller att vissa ska uttrycka sitt konstiga hat mot piratkopierare.

I och för sig så är det ju faktiskt relevant att prata om piratkopiering. Formulerade mig kanske lite dåligt. Vad jag menar är att vi kan hoppa över allt prat om att "det är rätt åt piratkopierarna" eller "jag köper det jag vill ha" och så vidare.

Det vore väl mer intressant att prata om vad nya lagar och förslag verkligen innebär istället för att folk ska rättfärdiga sitt piratkopierande eller att vissa ska uttrycka sitt konstiga hat mot piratkopierare.

Däri är vi överens.

Jag är emot knark, knark smugglas ofta uppstoppat i kroppshåligheter, jag tycker dock inte att det är rätt att köra "full cavity search" på alla som vill åka över landets gränser.

Jag är inte nödvändigtvis emot kopiering, så desto större anledning att inte köra "full IP search" på alla som surfar på nätet.

I framtiden kommer det väl sluta med ett EU-nät, ett USA-nät, ett U-landsnät och ett Asiennät. Dom enda som har tillgång till alla är bevakarna, politiker och polisen :(
Jag håller med om att internet inte fungerar riktigt som det ska i dagens läge men att skapa ett helt nytt där allt det fria i praktiken tagits bort är inget vidare. Jag får känslan av att ett nytt skulle sträva efter att bli som dagens WAP-nät, varje klick kostar pengar och dras direkt från ens konto.

Man skulle bli bombarderad av reklam, tvingad till att kolla på sidans lilla reklamsnutt annars kan man inte fortsätta, varje klick man gör sparas och skickas till bevakare plus reklamfirmor och andra intresseorganisationer som kan ha nytta av det. Du kan enbart läsa på en sida en viss tid sedan fryses allt så måste man kolla på reklam i 10 minuter sedan får du fortsätta. Du får uppmaningar: Hörru Probotector, du måste köpa den här tandkrämen, men hallå sluta läs och gå in här. Din tid är nu ute då du ägnat för stor tid till internet. Eller mejl helt plötsligt: God morgon Probotector, vi har noterat att du är intresserad av bakning, vi misstänker att du har dolda motiv genom att läsa om hur man bakar pizza så vi anser att du inte får gå in på dessa i 4 veckor, tack för ditt samarbete :gnissla God kväll Probotector, vi har noterat att du inte gillar hastighetskameror, vi anser att detta är ett olämpligt beteende så vi har beslutat att du är härmed avstängd från internet i 5 månader. I fortsättningen var snäll och ändra ditt oseriösa beteende, vi ser nämligen allt. PS: Vi har dragit 20000 kronor från ditt konto i form av böter då vi anser detta oacceptabelt plus att vi är trötta på dig :gnissla

TinfoilHat.jpg

Det är så fantastiskt att pöbeln helt plötsligt skall rädda världen, när det för några veckor sedan var över 80% som inte hade en aning om stundande val. Förtjänar dessa människor verkligen sin demokratiska frihet? En analprobe kanske är rätt väg att vandra? Detta samtidigt som majoriteten ordnar sig med facebook-profiler och shoppar loss med plastkort.

Just throwing it out there..

Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!