En fråga

JORGEN

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
tl1000s
hej har änkligen lärt mig att köra på slangen några km men efter någran km så börjar det rycka vit ur burkarn så jag stängde avmotor vänta fem min starta igen det rökfortfarand vit slog av motorn igen startade igen ock röken av tog . jag trode att topplockpacknengen hade gott men vattnet är okej ock oljan med
jag tror att motor ryker vitt när den inte får olja .min fråga är kan man bygga bort problemet jag har en tl1000s eller moste man köpa en slö motard för att fortsäta köra på hjulet

Rent allmänt: Nåt måste ju ge vita röken, jag tror det är vatten. Tror nog den kan ryka vitt en stund utan att den tar så mycket vatten att du ser nån minskning. Hur vattnet skulle komma in vet jag inte. Kanske den blev för varm o kokade o tryckte in vatten via topplockspackningen iaf. Vad visade tempmätaren ? Så länge oljetryckslampan (om det nu är en trycklampa) inte lyser har den smörjning såvitt jag kan förstå.
/u

jag tror som föregående att den har sprungit läck.
vit rök betyder ju som sagt vatten i förbränningen
den kanske överhettades i vertikalläge, kanske tål den inte att köras flera kilometer i det läget.

Det är nog vevhusventilationen som avluftas in till luftburken är det som gör att det ryker, dvs fullt med olja i luftburken. Prova att dra en kort 3/4-gas repa UTAN att hjula och se hur avgaserna ser ut efteråt. Ta även och dränera luftburken. Det är en slang med en plopp i ändan som slutar nånstans under motorn och som kommer från luftburken. Normalt ska det vara lite sörjig gegga som oftast är mjölkvit/grå.

tack för alla svar

har nu kört ca 70mil efter den vitta röken kom hojen går som en klocka men är dock orolig för ett ras har ej kolat luftburken ska det värkligen vara vitt- gråsörja i den slangen vad ska man köpa för hoj om man vill fort sätta med barnsliga wheeles

Det ska verkligen vara vit/grå sörja i dräneringsslangen, mer eller mindre. Det är blandning av kondensvatten från vevhuset och olja.

Finns ingen hoj som är direkt skräddarsydd att göra wheelies med.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back