En fråga om TFF!?? Oförsäkrad hoj...

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6:a
Jag är spekulant på en hoj som är oförsäkrad men även avställd, okänt om det blev gjort samtidigt...

vad händer om jag köper den?

Någon som vet säkert?

Vill ju inte få en saftig räkning från Trafikförsäkringsföreningen sen...

MVH

DanneP skrev:
Jag är spekulant på en hoj som är oförsäkrad men även avställd, okänt om det blev gjort samtidigt...

vad händer om jag köper den?

Någon som vet säkert?

Vill ju inte få en saftig räkning från Trafikförsäkringsföreningen sen...

MVH

Om MCn varit i Trafik och ej haft Trafikförsäkring under den tiden tillafaller en böter/dag till ägaren.
Detta kan aldrig drabba dig som köpare.
Jag vet säkert :)

Jag skulle nog kolla med tff först innan köp, kommer inte ihåg om böterna följer fordonet eller föraren.
Jag gjorde den missen med en bil en gång, men då var det skatten som inte föregående ägare hade betalat, det hjälpte inte att jag betalade in den nya skatten för min period och nästa år utan fick även betala in förra ägarens skatt innan jag fick köra med bilen :huvet
Snacka om sjukt, men som sagt försäkringar är nog ägarbundna. Å andra sidan så är ju inte ett samtal till TFF så dyrt heller :rolleyes:
H

TFF-skuld stannar hos ägaren.
Skatteskuld kan i vissa fall följa fordonet. Om skatten ej är betald ex. föregående år och du köper fordonet får du inte använda fordonet förrän skulden är betald [Källa VägVerket].

XRV-Henning skrev:
TFF-skuld stannar hos ägaren.
Skatteskuld kan i vissa fall följa fordonet. Om skatten ej är betald ex. föregående år och du köper fordonet får du inte använda fordonet förrän skulden är betald [Källa VägVerket].

Ja, det var detta ägaren snackade om, var och kollade på hojen igår... han hade tydligen en skuld hos kronofogden på skatten... inte en skuld på TFF!

Enligt honom skulle jag inte drabbas av betalningen men jag skulle inte kunna köra hojen innan han betalat in skatten?? Även om jag stod som ägare...

Kan TFF begära cash av mig om jag köper hojen? Lika bra att ringa dem...

MVH

Det kan dom nog, jag höll på att köpa en sån där bil för några år sen. Ring o hör med dom så vet du hur de ligger till och hur mkt du(eller han) ev. måste pröjsa.

Nu har jag pratat med VV och TFF...

Det enda som gäller för mig om jag köper hojen är att jag betalar in skatten, 170 ca... och försäkrar den... sen är det tuta och köra även om förre ägaren inte betalar sin skuld...

Skulden stannar hos förre ägaren... inget som flyttas över alltså

case closed...

MVH

Last edited:
DanneP skrev:

Det ända som gäller för mig om jag köper hojen är att jag betalar in skatten, 170 ca... och försäkrar den... sen är det tuta och köra även om förre ägaren inte betalar sin skuld...

case closed...

MVH

Bra då får man försöka komma ihåg det...
H

DanneP skrev:

Det ända som gäller för mig om jag köper hojen är att jag betalar in skatten, 170 ca... och försäkrar den... sen är det tuta och köra även om förre ägaren inte betalar sin skuld...

case closed...

MVH

Ja, vad va det jag sa?? :)

Se till att den är försäkrad när du provkör den bara, annars kan det bli VÄLDIGT jobbigt!!! :fakta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park