En fråga om försäkringspremier??

R.nilsson

Söndagsförare
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
1999 GSXR750
Jag har som sagt nyligen köpt mig en Cbr900rr -92.
Ringde runt till olika bolag och den billigaste premien blev 5500:-/helår för trafik.

Saken är den att i reg. beviset så är effekten sänkt till 38kw.
Det står också i Fält71 att "Motorcykeln är provad och godkänd med angiven effekt. Ursprunglig effekt 91kw (124hk) sänkt genom begränsning i förgasare."

Förs. bolaget tog inte hänsyn till detta utan dom sa att dom var tvungna att gå på original effekten.
Hur kommer det sig att vissa får superbilliga premier på sina r hojjar?
Jag har läst hur många annonser som helst där det står att dom endast betalar ca 4000:-/helår för helförsäkring.
Är detta bara båg eller??

5500 helår är väl inte så blodigt....om du nu bara vill köra med trafik.

De skriver så i sina annonser för alltid är det någon lättlurad stackare som går på det där o sedan när de väl ska försäkra bågen kan de typ lägga till en nolla efter det som förra ägaren sade att han betalade :(

Jo så kan det säkert vara. Men jag tycker ändå att det är konstigt att skriva så om det inte ligger någon sanning bakom. Det går ju att kolla premien innan man köpt hojjen.

Jag hade inte köpt en hoj när ägaren inte talar sanning bara för att få sålt den.

Robban26 skrev:
Jag har som sagt nyligen köpt mig en Cbr900rr -92.
Ringde runt till olika bolag och den billigaste premien blev 5500:-/helår för trafik.

Saken är den att i reg. beviset så är effekten sänkt till 38kw.
Det står också i Fält71 att "Motorcykeln är provad och godkänd med angiven effekt. Ursprunglig effekt 91kw (124hk) sänkt genom begränsning i förgasare."

Förs. bolaget tog inte hänsyn till detta utan dom sa att dom var tvungna att gå på original effekten.
Hur kommer det sig att vissa får superbilliga premier på sina r hojjar?
Jag har läst hur många annonser som helst där det står att dom endast betalar ca 4000:-/helår för helförsäkring.
Är detta bara båg eller??

Dyrt!! Fortsätt att ringa

Om du är skadefri, haft mc-kort i 5 år och är med i smc, så har jag mkt svårt att tro att du får en högre premie än 4000 helår/halv på t.ex. bilsport & mc.

Tyvärr så har jag inget mc kort ännu. Men jag har haft bilkörkort i många år.

Ska fortsätta ringa runt imorgon och höra!

Bolagen tar ju hänsyn till vart du bor, hur du bor, hur gammal du är och hur länge du har haft den aktuella behörigheten.
Så det är ju inte så konstigt om olika personer får olika premier på samma MC :fakta

Men som sagt; det brukar löna sig att ringa runt. Man skall ha en himla tur om man ramlar på just det bolaget som är billigast för en själv redan första telefonsamtalet.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!