Helt lagligt, totalt förkastligt och tyvärr allt för ofta nödvändigt.
I den åldern finns det allt för många som behöver en rejäl spark i röven för att ens pallra sig till jobbet i tid, i det här fallet verkar det inte röra sig om det, men jag har sett det allt för ofta för att ens bli förvånad.
När jag var 18 brukade en på mitt jobb åka hemifrån på morgonen (han bodde hemma hos mamsen) för att svänga av vid en bensinmack och ringa från en telefonkiosk och sjukanmäla sig, sen satt han i bilen och sov fram till lunch så att mamsen skulle pallra sig i väg till sitt halvtidsjobb som hon stretade med trots att var halvtids sjukpensionerad och lovad heltidssjukskrivning om hon ville.
Till slut blev det ohållbart, personalchefen ringde hem till mamman och förklarade att hennes son hade högs sjukskrivning av alla anställda, och att han skulle förlora jobbet om han inte skärpte till sig.
Han skärpte till sig, den månad mamman åkte med honom till jobbet, och tog bussen tillbaka när han hade stämplat in, men efter en månad utan att mamma åkte med var det samma visa igen.
Killen fick sparken, bodde kvar hos mamma och lät henne försörja honom.
Det skulle inte förvåna mig om han bor kvar än.
Numera är ju en utdragen clanfight på internet en godtagbar ursäkt för att sjukskriva sig/ sova på jobbet, så saker och ting kanske har ändrats i anställningsskyddet.....