En fråga kring personalchefs agerande - LITE BRÅDSKANDE ;)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Detta är naturligtvis bara en fundering!

*Om den anställde är myndig är det då ok att personalchefen går förbi denna och pratar med dess föräldrar (det skulle ha handlat om att den anställde påstås ha misskött sitt jobb)? Handlar det om företagets policy/moral/etik eller är det lag som reglerar?

-@

Last edited:
Han kan prata med dina föräldrar om du så vore 40 bast, det är ju upp till honom. Det enda du har att ens gå på vore att anmäla honom för förtal men jag tror inte du kommer långt med det.
Och vad är det för jobb om du inte kan ta det med chefen direkt? Förklara för honom att du anser att det är förkastligt att han går bakom din rygg och att du inte tolererar sådant beteende. Kommunikation är A och O :tummenupp

Detta är inte tillåtet inom skolvärlden, är eleven över 18 år ska samtal ske med elev i första hand, efter överrenskommelse kontaktar man förälder om elev så vill alltså. Jag personligen anser att det är lite fullt att gå till föäldrar i det fall du skriver om.

Dee_cati skrev:
2504363Och vad är det för jobb om du inte kan ta det med chefen direkt?

Som tur är handlar det inte om mig, jag är ju exemplarisk även när det inte handlar om hojåka ;)

Rutten personalhantering är vad det är iaf.

-@

Hur gammal är denna myndiga person?
Jag menar det är en viss skillnad på 18 och 24.
Men vad är det chefen hävdar att den anställde inte sköter?
Det är ju minst lika intressant som att veta om personalchefen gör fel.
//Tobbe

lappmögel skrev:
2504381 Jag personligen anser att det är lite fullt att gå till föäldrar i det fall du skriver om.

Jo, det är i de här situationerna man önskar att man betalat sin penning till facket. Men icke!

-@

d1ce skrev:
2504356 Detta är naturligtvis bara en fundering!

*Om den anställde är myndig är det då ok att personalchefen går förbi denna och pratar med dess föräldrar (det skulle ha handlat om att den anställde påstås ha misskött sitt jobb)? Handlar det om företagets policy/moral/etik eller är det lag som reglerar?

-@

I sverige har vi yttrandefrihet vilket innebär att vem som helst får säga vad som helst till vemsomhelst så länge det inte faller under tystnadsplikt som är reglerat i sekretesslagen..... Tystnadsplikt finns i stort sett bara inom den offentliga förvaltningen dvs vård, skola etc

sen kan det ju tyckas ruttet att göra som i ditt exempel.....

tobbeviking skrev:
2504388 Hur gammal är denna myndiga person?
Jag menar det är en viss skillnad på 18 och 24.
Men vad är det chefen hävdar att den anställde inte sköter?
Det är ju minst lika intressant som att veta om personalchefen gör fel.
//Tobbe

Någonstans mitt i åldersintervallet du skrev. Den anställde har missat en tid och sedan sjukanmält sig en gång som denna chef inte trodde på, ville få det till bakfylla eller något i den stilen trotts att denna dök upp till sin tid men gick hem pga illamåendet.

Det hela har lett till att en uppsägning provocerats fram på ett som jag tycker väldigt fult sätt. P-chefen har ju tvignat fram en situation där den anställde inte känner sig önskad, pålitlig och framställs som en lögnare.

-@

Manne skrev:
2504394sen kan det ju tyckas ruttet att göra som i ditt exempel.....

Jo, det faller väl under moral och etik antar jag. :(

-@

- - - - - - -

Tack för svaren :)

-@

Last edited:
d1ce skrev:
2504396 ..... Den anställde har missat en tid och sedan sjukanmält sig en gång som denna chef inte trodde på, ville få det till bakfylla eller något i den stilen trotts att denna dök upp till sin tid men gick hem pga illamåendet.
....

Stämmer din beskrivning så finns det ju bara två alternativ.

1. chefen är idiot och kommer aldrig gå att jobba med...
2 Din kompis är en slapptask med attitydproblem(inte ovanligt bland unga som inte lärt sig skillnaden mellan gymnasie och vuxenliv) vilket har tvingats chefen att söka anledningar att göra sig av med människan.

Den stora frågan är ju om personalchefen är dum i huvudet eller om din polare är slapp. Tanken att prata med pärona kan ju vara jävligt god dvs "hoppas att dom kan få ungen att tänka efter". Det behöver inte självklart varra svintendenser.

Last edited:
Chrille skrev:
2504402 Stämmer din beskrivning så finns det ju bara två alternativ.

1. chefen är idiot och kommer aldrig gå att jobba med...
2. Din kompis är en slapptask med attitydproblem(inte ovanligt bland unga som inte lärt sig skillnaden mellan gymnasie och vuxenliv) vilket har tvingats chefen att söka anledningar att göra sig av med människan.

Den stora frågan är ju om personalchefen är dum i huvudet eller om din polare är slapp. Tanken att prata med pärona kan ju vara jävligt god dvs "hoppas att dom kan få ungen att tänka efter". Det behöver inte självklart varra svintendenser.

Personen är lite sådan att den kan uppfattas så, men efter att ha jobbat 2,5år klanderfritt och nu missat en tid pga schemaläggarens administrativa problem och sedan fått ett illamående till bakfylla. Men jag är lite inne på idiotspåret, ska försöka ta reda på det lite senare.

-@

d1ce skrev:
2504356 Detta är naturligtvis bara en fundering!

-@

Personalchefen gör inget olagligt och bryter ej heller mot några avtal. Däremot uppvisar Personachefen mycket stora brister i sitt ledarskap, klart på gränsen till direkt olämpliga för tjänsten han/hon innehar.

Berätta mer om hur uppsägningen gått till.

Vad står det på uppsägningen? Personliga skäl? Arbetsbrist? Osv?

För att säga upp någon pga missade tider osv krävs en hel del från arbetsgivaren.

1: Ett samtal med den anställde om problemet
2: En skriftlig varning om den anställde inte sköter sig efter samtalet. Dokumentation skall finnas om t.ex. missade tider eller vad det nu gäller. Dokumentationen skall omfatta c:a de tre senaste veckorna, incidenter äldre än så "gills" inte.
3: Först därefter kan en uppsägning göras om den skriftliga varningen inte hjälpt. Även då skall det finnas dokumentation över de senaste veckorna.

Ungefär så är reglerna iaf.

En ogiltig uppsägning kan du ta upp i arbetsdomstolen, kan leda till att man får sig en årslön tilldömd + sin anställning tillbaka om man mot förmodan är sugen på det...

Offtopic men.

Min boss bad mig tanka bilen tjänstebilen för egna stålar.
Underliggande orsaker var b.la annat att jag hade en näbbig blondin efter mig som han tydligen ville ha - som jag desutom inte var intresserad av.
Så det vart lite konflikt som skulle tas ut.

Jag ringde hans morsa - o han fick på pälsen så de rök tydligen.

De lukta bränt hår i flera veckor - man fick nästan dåligt samvete.

Har personen i fråga sagt upp sig själv eller blivit uppsagd??

Att avgiften till facket inte är betal har ingen egentlig betydelse,
Om det rör sig om ett diskriminerings eller trakasseri fall så skulle mitt råd vara att konsultera en arbetsrättsjurist.

Vederbörande kan då göra en bedömning huruvida det föreligger oklarheter i en provocerad uppsägning, eller en av företaget genomförd uppsägning.

I arbetsrättsfrågor så kan man komma i efterhand med en "klagan"
Om juristen i fråga anser det finnas grund för felaktigheter så kommer kostnader och utgifter att i slutändan påföras arbetsgivaren.
Självklart innebär det en risk, men denm bedömningen gör man tillsammans med juristen.

Sen i fråga om personalchefens agerande finns inte mycket att tilägga, ett oproffessionellt och kanske till viss del oetiskt agerande..
Men det är inte straffbart.

I sverige är det så att du som anställd har ett otroligt bra skydd, och en provocerad uppsägning är i vissa fall detsamma som att arbetsgivaren säger upp den anställda.
Och lite beroende på ålder och tid på företaget så om man skall vara lite profit hungrig, så finns rätt ok skadestånd att hämta ut.
Om inte annat för att finansiera tiden till man hittat ett nytt jobb..

Hör av dig så kan jag berätta mer.. Om du vill veta mer..

om jag vore din polare så skulle jag dra så fort som möjligt. vill arbetsgivaren bli av med nån så blir dom det vare sej man vill lr inte, o vem vill kvar på ett sånt jobb. har hört om folk som jobbat på biltema, en del har fått sparken redan innan lunch första dagen (oftast klädstil/frisyrrelaterade saker om jag förstått det korrekt)

Helt lagligt, totalt förkastligt och tyvärr allt för ofta nödvändigt.

I den åldern finns det allt för många som behöver en rejäl spark i röven för att ens pallra sig till jobbet i tid, i det här fallet verkar det inte röra sig om det, men jag har sett det allt för ofta för att ens bli förvånad.

När jag var 18 brukade en på mitt jobb åka hemifrån på morgonen (han bodde hemma hos mamsen) för att svänga av vid en bensinmack och ringa från en telefonkiosk och sjukanmäla sig, sen satt han i bilen och sov fram till lunch så att mamsen skulle pallra sig i väg till sitt halvtidsjobb som hon stretade med trots att var halvtids sjukpensionerad och lovad heltidssjukskrivning om hon ville.

Till slut blev det ohållbart, personalchefen ringde hem till mamman och förklarade att hennes son hade högs sjukskrivning av alla anställda, och att han skulle förlora jobbet om han inte skärpte till sig.

Han skärpte till sig, den månad mamman åkte med honom till jobbet, och tog bussen tillbaka när han hade stämplat in, men efter en månad utan att mamma åkte med var det samma visa igen.
Killen fick sparken, bodde kvar hos mamma och lät henne försörja honom.
Det skulle inte förvåna mig om han bor kvar än.

Numera är ju en utdragen clanfight på internet en godtagbar ursäkt för att sjukskriva sig/ sova på jobbet, så saker och ting kanske har ändrats i anställningsskyddet.....

Klockringaren skrev:
2505589 Offtopic men.

Min boss bad mig tanka bilen tjänstebilen för egna stålar.
Underliggande orsaker var b.la annat att jag hade en näbbig blondin efter mig som han tydligen ville ha - som jag desutom inte var intresserad av.
Så det vart lite konflikt som skulle tas ut.

Jag ringde hans morsa - o han fick på pälsen så de rök tydligen.

De lukta bränt hår i flera veckor - man fick nästan dåligt samvete.

Så om jag förstår det rätt så ringde du din chefs morsa när han var på dig? Du var inte så rädd om ditt antar jag men tufft gjort, önskar att jag kunde göra detsamma om jag hade haft en chef som var dryg. Iofs så sa jag till min chef vad jag tyckte om honom och sen fick man kicken :D

UrbanTiger skrev:
2508626 Låter som att det inte kan finnas skäl för uppsägning från arbetsgivarens sida.

Ja, det kanske uppfattas så.

Men idag drabbades även en i min familj. Han har bett om mer arbetstid då han slutat skolan och endast har arbete varannan helg. Då flera på hans avdelning slutat kändes det självklart att han skulle få mer tid eftersom han vet vad som ska göras och har flera (+3år) med samma arbetsuppgifter. När han inte tilldelades fler pass eller fick någon av de lediga tjänsterna undrade han varför, responsen blev att efter lite om och men fick han fler pass men sådana pass ingen vill ha. Fredagkvällar, lördagar osv. När han tackade nej till dessa då han ordnat jobb på annat håll svarade arbetsgivaren "ska vi drabbas av detta, ska du sätta oss i trassel nu"? Ungefär som om arbetsplatsen var oumbärlig och man ska tacka ja till vad som helst och acceptera vilken behandling som helst för arbetstid.

För mig är det uppenbart vem som gör fel och till en början bör gå en kurs i socialkompetens och sedan börja i en korvmoj. Kompetens för den här tjänster har inte vederbörande.

Sen är det här bara andrahandsuppgifter, men jag litar på dem som sagt detta till mig.

-@

Kan ju vara så att man sparar dom fina passen för att det ska bli lättare att anställa ngn ny efter personalbortfallet. Eller så kan det ju vara så att din familjemedlem inte är kvalificerad enligt bossen.
Men som sagt, det här är ju helt omöjligt att råda i.
Det räcker ju med att bilden skönmålas en aning från ngt håll så är en tredje part helt borträknad i bedömningen. Ska man reda ut vem som gör/gjort fel i såna här fall så gäller det att man får prata med både chefen och den anställde.
Sitta som fjärde eller femte person i såna här saker brukar kunna bli ett helt hönseri av en halv fjäder.
//Tobbe

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...