En fråga ang. olyckor.

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Hallå.
Jag läste ganska nyligen om en mc-olycka i tidningen och där stod det att föraren fick hjälp med att ta av hjälmen.
Jag har fått för mig att man INTE ska ta av hjälmen, för den ger nacken stöd om man har skadat nacken eller nått sånt. Är jag helt ute och cyklar eller? Vore ju lite synd om man råkar bryta nacken av nån som har klotat.
Enlighten me!

Hjämlen skall vara på tills dess att Ambulans personal kommer till plats eller folk som vet vad de håller på med......

Har en stor jävla sticker på min hjälm som säger

"Do Not Remove My Helmet"

satte på den efter min mc olycka
:smasha

Men är det inte bra att kolla om personen andas?
För om ingen puls/andning finns måste det ju va bättre att plocka av hjälmen och försöka göra nåt än att vänta på ambulans då personen garanterat är död när den anländer (om det nu inte går fortare än 5-10 min)

Tyro skrev:
Hallå.
Jag läste ganska nyligen om en mc-olycka i tidningen och där stod det att föraren fick hjälp med att ta av hjälmen.
Jag har fått för mig att man INTE ska ta av hjälmen, för den ger nacken stöd om man har skadat nacken eller nått sånt. Är jag helt ute och cyklar eller? Vore ju lite synd om man råkar bryta nacken av nån som har klotat.
Enlighten me!

Om patienten inte har ont i nacken och ingen nervpåverkan kan man ta av hjälmen och applicera en halskrage anser jag, om man vet vad man gör. Jag gör så när jag är tävlingsläkare på MC-tävlingar. Dock är ju ambulansmän utbildade på det prehospitala omhändertagandet så de vet säkert mer i detalj. Hjälmen hjälper inte nacken ett skit men det finns risk att förvärra en skada när man tar av den om man inte kan tekniken för att stabilisera nacken. Logiken säger ju att om du inte skadat nacken så att det märks när du klotat i 200 km/h så är inte risken direkt överhängande att du ska skada nacken när du försiktigt tar av hjälmen efteråt. Låt proffsen göra detta om du är tveksam; alltså ambulansmännen. Dock kan du ju ta av dig hjälmen själv om du mår toppen, eller hur? eller ska man ligga kvar med hjälmen på efter varje vurpa?

/Dr Hising

en kompis gjorde en ordentlig vurpa förra sommaren och blev räddad av att hans bror tog av honom hjälmen... han hade svalt tungan så att han inte kunde andas samtigt som han var medvetslös... hans bror drog av honom hjälmen och lirkade ut tungan... tack vare det så lever kompisen idag!

det beror alltså på situationen...andas han/hon inte tar man av den och försöker få honom/henne att börja andas, men annars låter man ambulanspersonalen göra det när dom kommer.

Ja som sagts tidigare... o som ja har skrivit i mitt inlägg ang olyckor.. så beror det ju helt på om patienten andas eller ej...

andas inte patienten .. då är det tillåtet att ta av den, utan andning dör man garanterat !! men med största försiktighet...
Det innebär rätt så stora risker med att ta av en hjälm på nån som inte kan prata.. dvs är medvetslös.
Är kotpelaren bruten i nacken.. så är det mkt lätt att bryta även ryggmärgen.. då får ni en situation ni inte klarar av att hantera.
Andningen styrs i från förlängda märgen .. o går ryggmärgen av i den nivån så slutar patienten att andas ... överlever man det så är det förlamning från nacken o neråt resten av livet.. plus att man kommer att vara kopplad till en respirator för att kunna andas.. ... med andra ord !! öppna visiret.. pratar personen .. eller är vaken på andra sätt .. o ni kan se att andningen fungerar.
be denne ligga still tills ambulans anländer ... stoppa trafiken om så behövs.. de vanligaste skadorna i mc sammanhang är just frakturer i bäcken/rygg/nacke/ben/armar.

Andas inte personen.. då är det tillåtet att ta av hjälmen.. I detta läget så får man ju väga in... ska man inte göra nåt o personen dör ?? eller ska man försöka rädda ett liv ? det är ju trots allt bättre att vara lam o levande.. än att dö för att tungan blockerar andningsvägen.
Men fortfarande STÖRSTA försiktighet. va helst 2 pers.
en som håller ett stadigt tag i nacken... den andre drar upp hjälmen så näsan syns under.... dra sen hjälmen av åt andra hållet. Böj sen huvudet bakåt för att skapa fri luftväg... MEN SLÄPP NU INTE TAGET !!! samma sak om nån sitter i en bil...
brinner inte bilen så ta INTE ut personen.. av nån konstig anledning så tror många att man måste ta ur folk ur bilar... gå in i bilen o kontrollera andningen, finns den inte så böj huvudet bakåt.. dra ut underkäken med 2 fingrar, så det blir underbett.

en blockerad luftväg låter som personen snarkar... då ligger tungan i svalget ... o det dör man av om ingen gör nåt ...

Hoppas det klarnar lite.. :tummenupp

Alla fordonsforum borde ha en medlem som dig ambulans. :) :tummenupp

Hoppas bara vi slipper använda oss av kunskapen du ger oss.

Fråga ang. att ta av hjälmen vid nödfall.

Ska man peta upphänderna en bit under hjälmen(vid öronen, som stöd för huvudet) innan den andre börjar dra av hjälmen eller hur är själva "teknikbiten" i avtagandet??

EDIT:
Alltså, varför jag undrar är för min hjälm sitter stenhårt på mitt huvud och man kan inte bra dra av den så där lätt precis... :rolleyes:

Last edited:
PutteLiten skrev:
Alla fordonsforum borde ha en medlem som dig ambulans. :) :tummenupp

Hoppas bara vi slipper använda oss av kunskapen du ger oss.

Fråga ang. att ta av hjälmen vid nödfall.

Ska man peta upphänderna en bit under hjälmen(vid öronen, som stöd för huvudet) innan den andre börjar dra av hjälmen eller hur är själva "teknikbiten" i avtagandet??

EDIT:
Alltså, varför jag undrar är för min hjälm sitter stenhårt på mitt huvud och man kan inte bra dra av den så där lätt precis... :rolleyes:

tack... :tummenupp ja.. jag delar gärna med mig.. hoppas dock ni slipper använda det.. men i våra kretsar så är olyckan tyvärr ofta framme.

ja... jag vet att dagens toppmorderna hjämar sitter som berg ..
och det är svårt som lekman.. vi har ju modern utrustning o medicin till nästan allt nu mera.

Men .. om nu nån skadad inte andas.. o kanske ligger på mage platt på vägen.. som ex..

ta hjälp av flera.. och en håller i nacken , sitt bakom huvudet på personen o håll händerna alldeles under kanten på hjälmen... stadigt .. en hand på var sida.
den som håller nacken är den som bestämmer !!!
sen med hjälp av flera så vänder man sakta personen på rygg... SAKTA !! o den som håller i nacken säger till när .. ett.. två.. tre... följ med rörelsen med ett stadigt tag om nacken.
väl när personen är på rygg så håller du fortfarande nacken.. du får inte släppa den ens för att peta dig i näsan innan ambulanspersonal tar över med sina händer.. !!
nån annan tar då hjälmen o drar den uppåt/bakåt.. så långt det går. helst ska man se näsan under hjälmkanten.. sen drar man hjälmen åt andra hållet med ett svagt drag bakåt.. sakta.. sakta..
släpp för guds skull inte nacken.. (vet att jag tjatar)
den som nu håller i nacken.. dvs du, böjer hela huvudet bakåt. ordentligt.. nån annan kan ta tag i käken o dra ut den med två fingrar.. ett finger i munnen på personen.. o tummen under hakan o dra.. så att det blir ett underbett.
hjälper inte detta.. så är det mun mot mun som gäller.. med modifikation.. blod i munnen så gör inte det (risk för smitta)

andas personen.. låt denne ligga kvar på mage..stilla.. få stopp på trafiken.. prata lugnande..värm med en filt eller en jacka.. o vänta tills ambulans anländer.. :tummenupp

ambulans skrev:
hoppas jag kan komma på festen i Örebro.. så ska ni få öva på varandra... :fakta :)

Lysande idé!!! :D

Synd bara att jag nog inte kommer att vara där. :(

"Vanliga" sjuksköterskor - kan de sådant här eller är det bara "fältpersonal" som får sådan utbildning??
Ehem, halva min umgängeskrets är sjuksköterskor... :D
Jag har bara inte tänkt på att fråga dem om sådant... :rolleyes:
(kanske lite känsligt med tanke på att de tycker att jag är tokstolle som kör MC...)

PutteLiten skrev:
Lysande idé!!! :D

Synd bara att jag nog inte kommer att vara där. :(

"Vanliga" sjuksköterskor - kan de sådant här eller är det bara "fältpersonal" som får sådan utbildning??
Ehem, halva min umgängeskrets är sjuksköterskor... :D
Jag har bara inte tänkt på att fråga dem om sådant... :rolleyes:
(kanske lite känsligt med tanke på att de tycker att jag är tokstolle som kör MC...)

njae... sjuksköterskor på sjukhus är ju mera inriktad på den vården som bedrivs där.. visst dom på akutmottagningar.
men det är en helt annan sak att jobba utanför sjukhuset..
o tekniker i att ta ur folk ur bilar eller se till så att personer inte får värre skador än va dom har ... den utbildningen har ju vi inom ambulans... det finns en utb som heter PHTLS... prehospital trauma life support.. som de flesta i sveriges ambulanskår har gått nu mera ... http://www.phtls.nu/ där kan du läsa lite mera om den..

vi sysslar ju nästan enbart med att åtgärda symptom o göra det absolut nödvändigaste för överlevnad...

Synd. Jag ska dock fråga Peter, han jobbar på akuten.

Ska kolla in länken, senare för nu ska jag sussa sängen. :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman