En fråga ang moms o tull till egenföretagare

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Skrev en annan tråd om f-skatt men har nu en till..

Ska momsregga mig

Håller på att starta upp en webshop där jag kommer sälja varor som jag importerar från icke eu-land...

När skitet kommer till tullen i swe så kommer jag ju att få betala tull + moms för grejjerna, när jag sen säljer detta på min webhop så redovisar jag priset ink moms för momsen är ju redan betald av mig right? sen en gång om året så kommer jag få betala vinstskatt på vinsten om jag nu får sålt några av mina produkter med vinst?

Är jag ute o cyklar?

sen kommer jag att behöva köpa teleabonnemang telefon, lokalerna har jag hemma men dessa kan jag väl dra av för? gör jag detta i min egen daklaration o hur funkar det?

Hoppas någon kan sprida lite ljus över detta

Nej, momsen på inköpen får du dra av, momsen på försäljningen måste du pynta in (momsen på försäljningsvärdet blir ju mer än momsen på inköpen).

Rekommenderar en grundkurs i företagsekonomi innan du drar igång.

När momskravet från tullen kommer så betalar du det och sen fyller du i det på en speciell ruta i företagets skattedeklaration och får därmed tillbaka den. Skillnaden mellan momsen du betalar till tullen och momsen du påför kunden skall du betala in till farbror staten.

Vill du ha hjälp med sådant så skicka PM. Förutom förgasare så sysslar jag med ekonomikonsulting...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti