En fluga i en bil...

Du gillar att titta på spårvagnar, framförallt ringlinjen som går runt centrala stan.
När spårvagnen passerar dig börjar du promenera åt det håll som spårvagnen kom från. Efter sex minuters promenad möter du spårvagnen. Då vänder du om och går åt andra hållet. Efter att du har gått i 12 minuter blir du omkörd av spårvagnen. Promenaden har gjort dig trött så du sätter dig ner och vilar.

Hur lång tid tar det för spårvagnen att åka 3/4 varv runt ringlinjen?

Sex minuter borde det bli. Om det finns en spårvagn som konstant kör i konstant hastighet o s v o s v. Det är dock rätt ointressant. Frågan är vad som händer om du hoppar när spårvagnen passerar dig?

Den blir sketarg å ger dig jordens utskällning tror ja, den hatar när man hoppar

Ja, fifan, spårvagnar är otäcka. Ser man inte upp med dem så säger det bara "Pling!" och så har man en rätt i ögat. Sånt är inte bra!

Ja, fifan, spårvagnar är otäcka. Ser man inte upp med dem så säger det bara "Pling!" och så har man en rätt i ögat. Sånt är inte bra!

nä det går ju så himla fort också, ena sättet att undvika ska va att heta glenn och rensa fisk.

Sex minuter borde det bli. Om det finns en spårvagn som konstant kör i konstant hastighet o s v o s v. Det är dock rätt ointressant. Frågan är vad som händer om du hoppar när spårvagnen passerar dig?

6min :tummenupp

Människorna i spårvagnen undrar "vafaen håller'n på mä?"

Om man har två flugor hovrande vid örat och pallnitar, vilken fluga är då nummer två att träffa vindrutan?

När man bromsar hamnar flugan i 7/11-kaffet, varå man sätter den i halsen. Senare på kvällen slår man stortån i tröskeln så nageln släpper och man kan dra loss den som ett kronärtkocksblad med en sån där matig rot. Fint som fan med smällt smör.

Vill ni ha några fler favoriter i repris?

Vad händer om man har ett flygplan lastat med fåglar som alla plötsligt lyfter under flygning?
Ingenting Myshbusters testade köra en helicopter i en mindre lastbil som stod på en våg då dom hade problem med att få duvona göra som dom ville. men va sjutton dom testade aldrig vad som händer om man spänner fast dom i fötterna på taket :D kanske lite lyftkraft då?

Kan ett flygplan starta från ett rullande band som håller exakt samma hastighet som flygplanet?
Nej om rullande bandet går i motsatt riktning dvs att plantet står still i förhållande till marken bara hjulen som snurrar x2 så fort

Blir man blötare om man ligger på marken i regn än om man ligger på en tågvagn som rullar?

Har avhandlats i mythbusters iallafall dom 2 första exemplen har för mig svaren var på detta vis.
Exempel3 har jag för mig dom testade också men en liten annan variant av den kommer dock inte ihåg detaljerna.

Har avhandlats i mythbusters iallafall dom 2 första exemplen har för mig svaren var på detta vis.
Exempel3 har jag för mig dom testade också men en liten annan variant av den kommer dock inte ihåg detaljerna.
Flygplanet på rullande bandet kommer att starta (nästan) som vanligt!
Hjulen kommer bara att snurra fortare än vanligt men propellern (jetmotorn) kommer
att dra/trycka planet genom den omgivande luften som vanligt....

(Har oxå testats i MB)

Flygplanet på rullande bandet kommer att starta (nästan) som vanligt!
Hjulen kommer bara att snurra fortare än vanligt men propellern (jetmotorn) kommer
att dra/trycka planet genom den omgivande luften som vanligt....

(Har oxå testats i MB)

:va Inte snurrar väl hjulen fortare än underlaget åtminstone? Då menar du alltså att antingen lyfter planet med dubbel hastighet eller så spinner hjulen jävligt mycket :D Bra gjort på ett jetplan...

Och planet borde lyfta mycket snabbare då lyftkraften infinner sig tidigare och inte har något med underlaget att göra= Det lyfter inte som vanligt.

:va Inte snurrar väl hjulen fortare än underlaget åtminstone? Då menar du alltså att antingen lyfter planet med dubbel hastighet eller så spinner hjulen jävligt mycket :D Bra gjort på ett jetplan...

Och planet borde lyfta mycket snabbare då lyftkraften infinner sig tidigare och inte har något med underlaget att göra= Det lyfter inte som vanligt.

Eh va? :va Ett plan drivs frammåt av olika former av luftströmning typ. Den greppar ju inte tag i marken då den drivs framåt. Alltså kommer hjulen bara spinna satan men planet accar som vanligt och lyfter på ungefär samma tid som på fast underlag.. så gick det iaf till i mythbusters :)

kanju testa exprimentet med en heluimbalong, lite lättare än med vatten å grejer. när du bromsar kommer balongen röra sig bakåt i bilen, vid gas kommer den åka framåt. samma teori som vattnet i inlägget ovan,
Förövrigt tror jag nog att flugan kommer åka framåt omden lille rackarn inte e med på noterna vill säga.

Då borde man ju få bättre acceleration och kortare bromsträcka
om man fyller däcken med helium på hojen...:rofl

Släpp nu limtuben och ta ett par djupa andetag...:mattias :fakta
Hjulen snurrar fortare än vanligt. Med "vanligt" menas alltså normaltillståndet utan "rullband".
Med rullband kommer flygplanet att stå still när dragkraften från propellern överstiger
friktionskrafter från hjullagringen samt rullmotståndet. Behövs inte mycket för att
åstadkomma detta.
Gasar man på rejält kommer planet att röra sig framåt genom den omgivande luften precis som vanligt.

MEN hjulen kommer att ha en periferihastighet som är summan av hastigheten
genom luften (stiltje antas) plus rullbandets hastighet alltså "snabbare än vanligt".

Med fantastiskt bra hjullager (friktionsfria) och ruskigt bra däck kan bandet i princip
snurra hur jaefla fort som helst, planet kommer att sticka iväg framåt och lyfta likförbannat!

Motvind däremot, kan få ett plan att lyfta trots att det står still relativt jordytan.

Comprende? :tummenupp

Tjacka en såndär minihelikopter från typ teknikmagasinet och testa

Släpp nu limtuben och ta ett par djupa andetag...:mattias :fakta
Hjulen snurrar fortare än vanligt. Med "vanligt" menas alltså normaltillståndet utan "rullband".
Med rullband kommer flygplanet att stå still när dragkraften från propellern överstiger
friktionskrafter från hjullagringen samt rullmotståndet. Behövs inte mycket för att
åstadkomma detta.
Gasar man på rejält kommer planet att röra sig framåt genom den omgivande luften precis som vanligt.

MEN hjulen kommer att ha en periferihastighet som är summan av hastigheten
genom luften (stiltje antas) plus rullbandets hastighet alltså "snabbare än vanligt".

Med fantastiskt bra hjullager (friktionsfria) och ruskigt bra däck kan bandet i princip
snurra hur jaefla fort som helst, planet kommer att sticka iväg framåt och lyfta likförbannat!

Motvind däremot, kan få ett plan att lyfta trots att det står still relativt jordytan.

Comprende? :tummenupp

Jag förutsatte att planet rörde sig med samma fart som rullbandet, stod still på det alltså. Om det gjorde det så skulle det inte ta lika lång tid för planet att lyfta som från vanlig fast mark då planet har uppnått bärkraft under sina vingar tidigare än mot en start från stillastående på fast mark.
Vad däcken har med det hela att göra frågar jag mig också, det var inte jag som påstod något om dem från början men jag undrade hur han tänkte just angående dem.
Den där motvinden som du talar om är ju den vinden som uppkommer om planet står still på ett rullband som rör sig, comprende?

Jag förutsatte att planet rörde sig med samma fart som rullbandet, stod still på det alltså. Om det gjorde det så skulle det inte ta lika lång tid för planet att lyfta som från vanlig fast mark då planet har uppnått bärkraft under sina vingar tidigare än mot en start från stillastående på fast mark.
Vad däcken har med det hela att göra frågar jag mig också, det var inte jag som påstod något om dem från början men jag undrade hur han tänkte just angående dem.
Den där motvinden som du talar om är ju den vinden som uppkommer om planet står still på ett rullband som rör sig, comprende?
"Bärkraften" utvecklas ovanpå vingen, inte under.

För att detta skall ske måste vingen röra sig genom luften.
Om planet står på ett rullband så kommer propellern efterhand dra planet framåt trots att rullbandet går i motsatt riktning.

Propellern måste förutom att dra planet genom luften som vanligt även övervinna ett lite högre friktions/rullmotstånd eftersom hjulen måste snurra fortare.

Alltså: det går åt lite större effekt att att få planet att lyfta med band än utan dvs det kommer att lite längre tid att lyfta.

Någon "extra motvind'" uppstår inte alls.
Möjligen lite turbulent strömning vid bandets yta och runt hjulen men runt vingarna sker ingenting alls.

Tänk till nu! Borde inte varenda hangarfartyg ha ett sånt däringa rullband OM
det fick planen att lyfta snabbare?

Edit: En till kul en...Ta en sån där leksaksbil som man "laddar" genom att rulla
den baklänges en bit. Om du lättar på bakänden lite grann så spinner bakhjulen igång med en jaefla sula (ungefär som rullbandet och planet)...men, börjar det helt plötsligt blåsa runt bilen då? Nä, självklart inte...

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...