Video En favorit i repris

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Nu börjar det hugga i sidan ordentligt igen. Jag går ut och kollar på min och polarens hoj. Klappar min lite .. torkar lite damm på sadeln. Tänder en cigg och tänker tillbaka till sommaren 2011, då det såg ut som i videon i 10 dagar. Sätt den i 420p HD läge , maximera, skruva upp ljudet och njut.
http://www.youtube.com/watch?v=z2GT6J_jmg0
 
Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
MEN helvete vad sugen man blir!! Tackar för att du väckte björnen som sover.....:tungan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjusigt filmat!

Tyckte jag kände igen mig när du kom upp till St:Bernhardspasset, undrar om den här bilden är därifrån?
IMG_0007.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tjusigt foto själv! Jag tror att det är därifrån, ja. Har för mig att det huset i bakgrunden är italienska tullens vilorum. De var inte där efter 17:00 tydligen ... Jag vill jäkligt gärna åka dit igen ..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjusigt foto själv! Jag tror att det är därifrån, ja. Har för mig att det huset i bakgrunden är italienska tullens vilorum. De var inte där efter 17:00 tydligen ... Jag vill jäkligt gärna åka dit igen ..

Ja, sjön ser ung samma ut, men huset ser lite "rundare" ut på din film.

Nu blir det lite OT.
Hur funkar FZ1:an när du ligger ute på touren? Bekväm? Snabb på Autobahn, och hur funkar kåpan då (för det var en S du hade va?)? Hur är den på bana (Ringen), jmf en R-hoj?

Frågar därför att jag kanske borde haft en sån som semesterhoj?

Hade du tält med dig på Europa-touren, eller var det "zimmer frei"?
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Ursäkta att jag tränger mig på..men jag tänkte jag kan flika in med en film på samma tema...

Jag drog iväg själv till norge i somras, bland det bästa jag gjort i hela mitt liv. Bara jag, min hoj och mitt tält. :yoparty

Kom ihåg att ändra till 720p. :)

http://www.youtube.com/watch?v=KpZY_iWFxBg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja, sjön ser ung samma ut, men huset ser lite "rundare" ut på din film.
GoPro med vidvinkel får saker att se annorlunda ut ..
Nu blir det lite OT.
Hur funkar FZ1:an när du ligger ute på touren? Bekväm? Snabb på Autobahn, och hur funkar kåpan då (för det var en S du hade va?)? Hur är den på bana (Ringen), jmf en R-hoj?

Frågar därför att jag kanske borde haft en sån som semesterhoj?

Hade du tält med dig på Europa-touren, eller var det "zimmer frei"?
OT är helt OK i mina trådar. Det är ett forum inte ett jävla bibliotek. Man ska kunna spåra ur och diskutera annat ..
FZ1:an är den bästa allround hojen, tyvärr betyder det också att den inte gör något speciellt väldigt bra, förutom att vara just all-round. Med det sagt så fungerade det kanon. Tillräckligt bekväm, tillräckligt snabb, tillräckligt ekonomisk och tillräckligt agil i bergen. Det är ju ingen touringhoj, så det blir inga längre sträckor i 200+. Ont i röven kan man räkna med efter en sisådär 80 mil, för sadeln är lite sportig, ingen blackbird direkt.150-160 är den perfekta autobahn farten, men då drar den också sådär runt 0.8L/mil, så man stannar och tankar en del. Vilket då betyder att man får vila rumpan lite då och då, men det hjälper inte i det långa loppet. efter 10-11 timmar i sadeln så kör man gärna med ena skinkan ut lite alternativt. Den är väldigt spårstabil, även med ändrad gaffellängd, så det e klart ett av de bättre alternativen för högfartstransport, ur sport-street segmentet iaf. Kåpan funkar bra, ibland ville jag ha mer luft på mig så att jag kunde vila armarna, vilket ledde till att jag sträckte på mig i sadeln, med huvet högt, och där runt 150-160 har du en "luftkudde" som avlastar armarna. Man kan köpa olika vindavvisare som ger dig önskad effekt, dvs, mer eller mindre luft på dig.
Körde aldrig på Ringen med den. På bana skrapar den i om du e van vid djupa nedlägg, men det går att motverka med att hänga ut lite. prestandamässigt hänger den med bra - där handlar det mer om föraren. Du kan ju ta in en del på R-folket innan böjarna eftersom du har ABS och kan nita bromsen utan att vara rädd. Den är lite tyngre ärn R-hojarna så det e ingen hoj för att sätta varvtider. Min e lite moddad, med sänkt gaffelkrona, -1 tagg på framdrevet, öppnad luftbox och slip-on, så den är som ett vilddjur i 1:an och 2:an.
Kontentan är ungefär följande: jag har haft min i 3 år och jag kommer att ha den ända tills de släpper en ny FZ1:a med crossplane motor. Den var skitbra på autobahn - att inte bli trött på 8-9h räknar jag som ett stort plus. Med lite moddar så går den riktigt bra också, den drar brutalt ända till varvstoppet, och är riktigt lugn och sansad i stan. Du kan köra i 4:an 5:an och 6:an i stadshastigheter utan att den hackar alls. Går riktigt stabilt på bakhjulet också. Även omodifierad gick den bra i Alperna, i hårnålarna också. Nu, med sänkt krona, går den ännu bättre i kurvorna, betydligt lättare att lägga ner den och peka den rätt.

Jag hade ett Jula tält som jag svor riktigt mkt över .. botten gick sönder när jag skulle spänna upp det första gången, och när jag låg där inne så såg jag stjärnorna genom sömmarna. Fint om det hade regnat .. Som tur var, så sov jag bara i tält en dag, resten hostels etc. Vi stannade och letade rum då det började bli kväll. Det verkar inte va nåt problem att hitta hostels i alla hålor i Schweiz.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ursäkta att jag tränger mig på..men jag tänkte jag kan flika in med en film på samma tema...
Det e bara kul att se vad andra gör . Vill själv inte riskera få fängelse för att köra i 100 .. så jag drar till roligare ställen ;) .. där det också går att hålla lite högre hastigheter ..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra recension, nu har jag koll!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det finns en annan motsvarande hoj , Z1000 SX. Man sitter lite mer rakt upp, har lite mindre feedback från framhjulet, motorn känns betydligt klenare på högre varv, men har ett bra mellanregister.

Jaha okej,

jag tänkte mest om det på något vis gick att jämföra FZ-1S:n med sporthojar öht. Alltså om man både kunde ha en hyfsad hoj för både bandagar och semesterresor.

Men det är klart att nånstans får man dra gränsen, det går ju inte att både ha och äta kakan. Det är nog bara frågan om vad man prioriterar. Bättre semesterkomfort ger tyvärr lite sämre varvtider.

Jag körde R6 förut och tyckte det var världens bästa hoj. Men på de där tråkiga, 80-skyltade transportsträckorna i Alpdalarna kändes det som att det mest var en fråga om att härda ut. Körställningen på
-06:an var FÖR framåtlutad. Men sen gasade jag raskt upp i bergen och då var allt glömt!

Som sagt, en prioriteringsfråga.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag förstår. FZ1:an är i allra högsta grad jämförbar med sporthojar. Du får inte mer sporthojskaraktär än så i en street-hoj - motorn är trots allt byggd på en R1-motor, och i min mening med förbättrad karaktär - bättre vrid på lägre varv, utan att för den sakens skull bli klen på toppen. Den skriker hela vägen till rött. Jag tycker att den går utmärkt på bana, men den är kanske inte lika lätthanterlig som din förra R6:a. Däremot gör den nog allting annat BETYDLIGT bättre än din gamla R6:a.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Det e bara kul att se vad andra gör . Vill själv inte riskera få fängelse för att köra i 100 .. så jag drar till roligare ställen ;) .. där det också går att hålla lite högre hastigheter ..

Haha, jag förstår. Jag var lite orolig själv över det, men jag såg faktiskt INGEN polis överhuvud taget under hela tiden i norge. Ändå körde jag ca 200mil i norge. Hela resan landade på ca 350 mil.

Nu körde jag visserligen me min transalp, och den går inte speciellt fort. Nästa resa vill jag göra ner mot alperna, men då blir den förmodligen med hayabusan istället. Det kändes faktiskt som jag plågade hondan lite väl mycket ibland. :tungan
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
mm, hayabusa låter betydligt mer "rätt" för den sortens resa .. Hur är busan i hårnålar, och tajtare böjar ?
 

joggeboy

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
XT1200Z
Jösses vilken kramgo mage du har javaguru!! Den skule man vilja puffa till och gosa med i vinter mörkret:kär!
Tack för en härig film och vackra vyär, nu är man ju inte alls hoj sugen :död
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
du, det e airbagen .. det e inget JAG vill puffa till .. försöker göra mig av med den, för den e i vägen när jag ska ligga på tanken :/ Synd inte min fru e lika pigg på att puffa till med magen och gosa med den i vintermörkret ;)
Tack för alla positiva kommentar (inklusive din joggeboy ;) Jag e glad att min video väcker lite vårkänslor, tanken med att göra den var just att förmedla den känslan jag hade då..

själv låg jag i sängen med mina två pojar innan, och medans de vred sig lite och höll på att somna, så stirrade jag i taket och tänkte på hur mycket jag saknar doften av rapsfält och gödsel, ljudet av kedjan som rasslar när man ligger i en kurva med knäet nästan i, kylan som biter lite i fingerspetsarna fast vårsolen skiner och det finns knappt några moln. Jag saknar känslan av gruppkörning, när man ligger mot slutet av gruppen, och ser hela "ormen" slingra sig runt de skånska slätterna. Jag saknar gemenskapen vi har vid stoppen, med räkmacka och kaffe, och "vad har du för däck?" snacket. Jag saknar att komma hem efter fyra timmar heltrött, men med en otrolig känsla i kroppen, en obeskrivlig känsla för den oinvigde, ett leende på läpparna som tar timmar att sudda bort. Jag vill inte tvätta av mig den där lukten förrän långt in på kvällen, och även då kan jag hälla upp ett glas whiskey, tända en cigg och gå ut och sörpla lite medan jag vilar ögonen på min drömhoj ..
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Det där såg bra mycket trevligare ut än min förra tur, det blev en tur i garaget här om dagen, fram och tillbaka några vändor. Jag kan spela in en film nästa gång så kanske folk blir mer sugna på att åka :yoparty
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kåpan funkar bra, ibland ville jag ha mer luft på mig så att jag kunde vila armarna, vilket ledde till att jag sträckte på mig i sadeln, med huvet högt, och där runt 150-160 har du en "luftkudde" som avlastar armarna.
Det där har jag svårt att förstå. I min mening är orginalkåpan inget att ha, den skapar för tok för mycket turbolens. Beror väl iofs på hur man är byggd också. I övrigt håller jag med om det mesta om FZ1an

Hur/var fäste du kameran?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top