En del nybörjar frågor

DanskenJr

Livet är en fest, vet inte vad man får!
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
nohojyet
Hej alla,

Läst lite här på forumet och hittat en massa bra information!

Står i tagen här att ordna upp allt med Mc, Ställ och diverse för att börja övningsköra!

Men först och främst undrar jag om en Suzuki GSX R 750 är ett bra val för mig som första hoj ? Har kollat runt med försäkringar och det var ju allt annat än roligt :/ dyrt som fasen men en Suzuki vart inte så dyr på mig vid min ålder ! Bara självrisken som var ett skämt hehe.

Om någon har tips på andra motorcyklar som jag borde kolla på så kom gärna med förslag!

Sedan fråga två som är mäktigt jobbig är detta med skinnställ eller textil. Skinn skyddar bättre som jag förstått det men samtidigt så finns det nog ingen variant av människa som mig 182 cm lång och väger in på hela 59 kg .... tunn som ett helvete!
Jag vet att säkerheten är viktigast men jag i ett tight skinnställ ? Kommer se ut som en vandrande pinne som kör en motorcykel haha !

Vad skulle min profil vara för storlek i ett ställ ?

All information är välkommen har nästan ingen erfarenhet, bara 30 års kris som närmar sig :)

Man kan måttbeställa skinnställ. Det finns ställen som syr för en väldigt rimlig peng, kommer dock inte ihåg var.. Googla. Textil kommer ju att sitta minst lika illa. Textil på sporthoj är mest fladdrigt och jävligt och klotar du så är det större chans att vinna på lotto än att skydden sitter där de ska.

Om din 30-års kris innebär att du börjar köra hoj så kommer du njuta av att krisa. :)

Det är nog inte ovanligt att man vill byta hoj när man klarat av sin första säsong, först när man kört ett tag får man koll på vad man egentligen behöver, så var det iallafall för mig. Ha det i åtanke när du köper.

Jag letar mest efter något som inte kostar skjortan att försäkra :)
Och Suzuki GSX R 750 var helt ok samt att jag räknar väl lite med att jag kanske kommer att lägga mig för eller senare så jag köper ju inte en nyare motorcykel utan kollar efter 00-02 or!

Ja jag får väl kolla runt efter ett skinnställ ! Men att hitta ett begagnat att börja med lär ju vara kalkat!

När det gäller min 30 årskris så är det som du säger busanna! Det är bara det som är krisen att börja köra hoj :)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!