en död kyckling

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
en död kyckling är väl en död kyckling:va

Många muslimer i Norge äter inte kyckling även om den är halal-märkt. Orsaken är att de befarar att djuren dör av bedövningen innan halsen skärs av.

För att slakten ska vara godkänd ska halspulsådern, luftstrupen och matstrupen skäras av när fågeln ännu lever och kroppen tömmas på blod så snabbt som möjligt. Bedövning godkänns, men inte om den leder till djurens död.

Imamerna i Norge är så oroade av möjligheten att slakten inte går rätt till att de flera gånger har vänt sig till norska Livsmedelsverket, Mattillsynet, för att få saken utredd.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=659253

JAG HATAR VISSA IDIOTER SOM INTE KAN ÄTA NOrmalt jävla käk..

förbannade infödingar

Ät nått annat då för bövelen.

Skulle gärna vilja veta hur dessa lustiga slaktritualer uppstått från början. Hur kommer man fram till att man inte får äta en viss produkt om den inte är slaktad på ett visst sätt, det verkar helt ologiskt. Jag tippar på att det från början mer har varit ett normalsätt att slakta på, och med tiden har folk fått för sig att det MÅSTE vara så, annars får man inte äta det.
Tror knappast det stått nån Imam föt tusen år sedan och en morron bestämt att så här ska det vara, och därmed basta!

Nån som vet kanske?

Bakgrunden är väl antagligen att muslimerna vill ha "kvalitetsmärkning" angående slaktens utförande.
Vet inte om det är något att reta upp sig på.
Har en slaktare/charkuterist i trakterna som tillgodoser såväl halall som koscher regler på förfrågan.
En utmärkt affärsidé.

HAhaha kom ihåg när jag bodde i Oslo. Efter en fyllekväll stack vi till ett Kabeb-stånd. Får min mat, tar en tugga, skriker ut "Å vilken tur att det är Halal-kött"
Gubben i korvståndet förstår och upplever mitt uttalande som ett riktigt misstag, han skriker och försöker förklara att jag det inte är halal (med en vänlig ton, då han blev praktist taget ledsen, då han tror jag är muslim :D )

Å jag stirrar på honom som om jag blivit grundlurad!!

"....nää jag bara skojar, god kebab förresten! "
;)

Jag tror som skrotnisse att det förmodligen var ett sätt att få köttet att hålla så hög kvalité som möjligt när man slaktade djuret. Precis som en del andra saker så lagförde muslimerna detta så att man ska kunna leva så bra som möjligt. Tyvärr var detta för en väldans massa år sedan och tekniken har ju gått frammåt.

2992047 Jag tror som skrotnisse att det förmodligen var ett sätt att få köttet att hålla så hög kvalité som möjligt när man slaktade djuret. Precis som en del andra saker så lagförde muslimerna detta så att man ska kunna leva så bra som möjligt. Tyvärr var detta för en väldans massa år sedan och tekniken har ju gått frammåt.
men intelligensen e samma som för 100tals år sedan

2992877 Vet inte riktigt om du ska uttala dej om intelligens, efter den där grodan....

Att folk är insatta i vilken mat de äter och hur den är behandlad kan väll aldrig vara fel!?

/Carin
Men i detta fall är de ju bara insatta för att vara det, inte för att det är bättre.

Alla som inte bor i Sverige är grottmäniskor.
Dom som bor här, men inte är födda här, är också grottmäniskor.
Dom som är födda här, men av föräldrar som är födda i annat land, är också grottmäniskor.
Alla med släkt utomlands är förresten grottmänniskor.
Skåningarna är inga riktiga svenskar - djävla grottmäniskor.
Norrlänningar är inga svenskar-dom är lappar.
Gotlänningar och ölänningar är inavlade grottmäniskor.
Men jag är bra!
Eller?
http://www.youtube.com/watch?v=pE3KdIMTheE&mode=related&search=

Last edited:
Men i detta fall är de ju bara insatta för att vara det, inte för att det är bättre.

Är du tillräckligt insatt i kycklingslakt för att kunna uttala dej?

Jag förstår inte varför man håller fast vid "mindre effektiva metoder", men JAG kan inte uttala mej om vad som är den bästa metoden. ALL kycklingslakt, som jag har kommit i kontakt med är avskyvärd och har brister (nej, jag är inte veggo).
Om muslimer tycker att halal är det bästa sättet att hantera kött, så är det väll det. Det är ju knappast så att kycklingen lider mer vid "halal-slakt", eller?

/Carin

2992924 Är du tillräckligt insatt i kycklingslakt för att kunna uttala dej?

Jag förstår inte varför man håller fast vid "mindre effektiva metoder", men JAG kan inte uttala mej om vad som är den bästa metoden. ALL kycklingslakt, som jag har kommit i kontakt med är avskyvärd och har brister (nej, jag är inte veggo).
Om muslimer tycker att halal är det bästa sättet att hantera kött, så är det väll det. Det är ju knappast så att kycklingen lider mer vid "halal-slakt", eller?

/Carin
Man kommer långt med lite vettigt bondförnuft. ;)

Och nej, jag har inga doktorsavhandlingar i just kycklingslakt.

Att vissa här orkar försvara...

En död kyckling är en död kyckling.. spela roll om den dör av bedövningen 2 sekunder innan den får halsen avskuren.

Halall?

Omg.. 2007 var året.. undras hur lång tid det tar innan folk slutar tro på sånt me religioner o grejjer. vad tror ni, 2200? Dem flesta i sverige har ju förstått att det inte finns några gudar men dem där nere i mellanöstern verkar ju inte ritkigt ha alla kameler i karavanen..

Alla som inte bor i Sverige är grottmäniskor.
Dom som bor här, men inte är födda här, är också grottmäniskor.
Dom som är födda här, men av föräldrar som är födda i annat land, är också grottmäniskor.
Alla med släkt utomlands är förresten grottmänniskor.
Skåningarna är inga riktiga svenskar - djävla grottmäniskor.
Norrlänningar är inga svenskar-dom är lappar.
Gotlänningar och ölänningar är inavlade grottmäniskor.
Men jag är bra!
Eller?
http://www.youtube.com/watch?v=pE3KdIMTheE&mode=related&search=

Klockers.

Det är ju knappast så att kycklingen lider mer vid "halal-slakt", eller?

/Carin

Det är väl ganska troligt att kycklingstackarn lider mer av att få halsen avskuren än att bli bedövad till döds...

Att vissa här orkar försvara...

En död kyckling är en död kyckling.. spela roll om den dör av bedövningen 2 sekunder innan den får halsen avskuren.

Halall?

Omg.. 2007 var året.. undras hur lång tid det tar innan folk slutar tro på sånt me religioner o grejjer. vad tror ni, 2200? Dem flesta i sverige har ju förstått att det inte finns några gudar men dem där nere i mellanöstern verkar ju inte ritkigt ha alla kameler i karavanen..

:klappar

/Carin

Vad tror du själv? Att låta ett djur blöda till döds är väl inte helt bra med synpunkten att djuret ska lida så lite som möjligt?

Ät nått annat då för bövelen.

Skulle gärna vilja veta hur dessa lustiga slaktritualer uppstått från början. Hur kommer man fram till att man inte får äta en viss produkt om den inte är slaktad på ett visst sätt, det verkar helt ologiskt. Jag tippar på att det från början mer har varit ett normalsätt att slakta på, och med tiden har folk fått för sig att det MÅSTE vara så, annars får man inte äta det.
Tror knappast det stått nån Imam föt tusen år sedan och en morron bestämt att så här ska det vara, och därmed basta!

Nån som vet kanske?

Faktum är att det finns oerhört mycket logik bakom de olika slakt metoderna samt vilken mat som anses som "ren. Tänk på att både kosher och hallal har uppstått i varma länder under en tid då det inte fanns så bra frysförvaring. Kan då vara smart att t.ex. inte äta svinkött som slaktats eller förvarats på ett ohygeniskt sätt. Fast sedan kanske det inte är så nödvändigt med dagens teknologi.
Som troende social darwinist så utgår jag från att sedvänjor uppstår för att de uppfyller en funktion, inte för att irritera andra kulturer eller personer.

Till Heimdal: IQ är INTE konstant utan stiger med ca 0,2-0,3 poäng per år...
Så till alla som hånar moppefuckona på SH så har Ni troligen fel! Som grupp är de, statistiskt, smartare än oss stofiler...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg