En bruten arm och en märklig "mekaniskbroms" fråga.

Lazyass

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2017
Ort
Rosersberg
Hoj
Gsx 750 ES
Jag var här om dagen ute och gled med min gamla sukka. Testade tvärbromsa från 90 efter att gjort försök från 70, rullar en bit sedan låser sig bakhjulet, jag släpper då på bakbromsen men återfår inget grepp på hjulet det var fortfarande låst, börjar pulsera på bakbromsen som man gör med gamla bilar utan abs i hopp om att något släpper inne i oket. Det hjälpte inte så nu sitter jag här och undrar vart jag ska börja leta på hojjen så fort motoriken i armen börjat fungera som den ska :huvet Tacksam för hjälp.

Hur armen gick var för att hojjen började kastas i sidled pågrund utav hård inbromsning från framhjulet. För den som är nyfiken.
 
Hur gamla däck sitter det på hojen?
Vilket väglag rådde?
Frikopplade du eller motorbromsade du?

Annars är det väl bara att börja plocka isär och kolla bromsen. Inte helt hundra på om du har en såndär sexig gammal broms med stag och backar i navet eller en skiva på din modell. :D
 
Last edited:
Haha fan du vet första man gjorde när man kom tillbaka var att gå ut i garaget och börja meka isär hojjen. Den fick sig ju en ful reva i motorkåpan. :smasha
 
Däcken är fräscha. torrt och fint ute, lakritsrem fint. Frikopplad bromsning.

En snabb googling säger att du har skivbroms bak på den, kan ju vara något återflödeshål i huvudcylindern som bekat igen med så att bromsvätskan inte kan släppa trycket. Annars kan det ju vara packningarna i oket som blivit alldeles upprörda och kilar fast kolven/kolvarna i utpressat läge.
Hur längesen är det vätskan blev bytt?
(om det nu inte är så att google ljuger och du har ett såntdär spexigt stag och bromsbackar)...
 
Ok men då vet jag vart jag ska kolla. Jo precis det är orginalgrejorna. Ulvhamne jag tackar lovligt för hjälpen. Trevlig kväll.:yoparty
 
Kolla nivån.

En släkting såg en svart sopsäck blåsa över vägen för massa årsedan.
Var hans polare som var sopsäcken när han krashcade.

Hojen hade varit på service och dom hade fyllt på bromsvätska först sen bytt ut dom slitna beläggen.
När det blev lite varmt så nöp bromsen.
 
Är det skivbroms, kolla bromsslangen. När de blir gamla leker de backventil.
 
Är det skivbroms, kolla bromsslangen. När de blir gamla leker de backventil.


+1

I går kväll var jag ute igaraget och bytte en bromsslang på min hobbybil just på grund av att efter en hård inbromsning tog det en stund innan bromsen släppte på ena bakhjulet.

Det här testas enkelt genom att trycka till bromsen hårt och kolla så att den släpper omdelbart.
 
Rullade hjulet som det skulle när ni körde hem hojen, eller var det fortfarande stumt? Det kan ju faktiskt vara något helt annat som har gett upp också, tex havererad låda eller skuret nav.
 
Byt ut slangen mellan ok och bromscylinder!
Gamla slangar kan släppa ifrån sig gummi som blockerar.
Naturligtvis kolla oket så att kolvar inte är korroderade och att tätningar är ok.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top