KawaChris skrev:Trafikförsäkringen gäller väl alltid? Och så är det knappt lönt att köra med halv eller hel på en billig hoj..
Jupp, precis.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
KawaChris skrev:Trafikförsäkringen gäller väl alltid? Och så är det knappt lönt att köra med halv eller hel på en billig hoj..
DumDum skrev:Tänk även på att högkvalitativ tvåtaktsolja är dyr och det går åt massor.
burner skrev:Jag var lite ironiskt i mitt inlägg.
Tysken gav som förslag att försäkra hojen med en lägre effekt och sedan ta bort strypningen och köra ändå.
Om en olycka inträffar och dom får reda på att du inte har kört på den angivna effekten så kan det i värsta fall bli så att man blir helt utan ersättning.
Då kom jag med mitt svar att får man ingen ersättning så skulle det vara som att köra utan ersättning om olyckan inträffar.
Det jag vill komma fram till är att stryper man hojen och försäkrar den strypt så ska man köra strypt också, annars kan du bli ersättningsskyldig under hela ditt liv om en olycka inträffar och det är ditt fel.
Det kan alltså röra sig om belopp på hundratusentals kronor
KawaChris skrev:Jo, men är det inte så att har man en trafikförsäkring så gäller den oavsett om hojen är strypt eller ej? Annars är det ju många som lever farligt, det finns ju hur många som helst hojar som är strypta "på pappret"..
Eftersom han bara har körkort för mellan så åker han på olovlig körning.PacMan skrev:Vad händer om man har försäkring hos ett bolag som ändå alltid utgår från originaleffekten då, även om hojen är strypt?
PacMan skrev:Skulle bara vilja tillägga att tvåtaktsoljan ändå är en liten utgift, om man ser till att oljepumpen är rätt inställd. Tror att det är ganska vanligt att folk ställer upp smörjningen efter ett haveri, i tron att bristande smörjning var orsaken.
DumDum skrev:Jag har premix i min hoj, kör du med separatsmörjningen? Hur mycket olja i % blandar den i?
PacMan skrev:Med korrekt inställning ska det bli ungefär 2.2% räknade jag ut lite snabbt nu, och det tror jag ungefär att min ligger på.
![]()
EDIT: Det är dock ett medelvärde. Oljepumpen doserar ju efter varv och gaspådrag så det är inte omöjligt att det blir större andel olja ibland, vid höga varv och mycket gas. Jag skulle nog hälla i 3%.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |