En bra nybörjarhoj för max 20 000kr

RD 350 är en bra nybörjarhoj, men den är även en hoj "att växa med" om du förstår vad jag menar. Lättkörd, men betydligt rappare och roligare styrning och motor än många utpräglade nybörjarhojar. Lite meck kan det bli, men man lär ju sig mycket samtidigt! :tummenupp

Skicka PM om det är nåt du undrar.

Ok. det här med RD. Att den inte skulle vara bekväm för långturer är skitsknack, den funkar hur bra som helst. Den är helt lajbans att köra och har med tanke på dess ålder hyffsad väghållning och en hel del pulver (hoj från -83).

Nackdelarna som är med RD är att man får skruva rätt mycket. Jag har haft otur med min som rasar så fort jag vänder ryggen till men hittar men en i fint skick och sköter den som ett spädbarn så fungerar dom. Kolvbyte varje 1000 mil och nya ringar varje 500 mil är ingen dum idé om man vill förekomma problem.

Tänk även på att högkvalitativ tvåtaktsolja är dyr och det går åt massor.

Mitt personliga tips vore en GSXR400 som första hoj. Jag hade min i fem år och var HELNÖJD.

KawaChris skrev:
Trafikförsäkringen gäller väl alltid? Och så är det knappt lönt att köra med halv eller hel på en billig hoj..

Jag var lite ironiskt i mitt inlägg.
Tysken gav som förslag att försäkra hojen med en lägre effekt och sedan ta bort strypningen och köra ändå.

Om en olycka inträffar och dom får reda på att du inte har kört på den angivna effekten så kan det i värsta fall bli så att man blir helt utan ersättning.

Då kom jag med mitt svar att får man ingen ersättning så skulle det vara som att köra utan ersättning om olyckan inträffar.

Det jag vill komma fram till är att stryper man hojen och försäkrar den strypt så ska man köra strypt också, annars kan du bli ersättningsskyldig under hela ditt liv om en olycka inträffar och det är ditt fel.

Det kan alltså röra sig om belopp på hundratusentals kronor

DumDum skrev:
Tänk även på att högkvalitativ tvåtaktsolja är dyr och det går åt massor.

Skulle bara vilja tillägga att tvåtaktsoljan ändå är en liten utgift, om man ser till att oljepumpen är rätt inställd. Tror att det är ganska vanligt att folk ställer upp smörjningen efter ett haveri, i tron att bristande smörjning var orsaken.

burner skrev:
Jag var lite ironiskt i mitt inlägg.
Tysken gav som förslag att försäkra hojen med en lägre effekt och sedan ta bort strypningen och köra ändå.

Om en olycka inträffar och dom får reda på att du inte har kört på den angivna effekten så kan det i värsta fall bli så att man blir helt utan ersättning.

Då kom jag med mitt svar att får man ingen ersättning så skulle det vara som att köra utan ersättning om olyckan inträffar.

Det jag vill komma fram till är att stryper man hojen och försäkrar den strypt så ska man köra strypt också, annars kan du bli ersättningsskyldig under hela ditt liv om en olycka inträffar och det är ditt fel.

Det kan alltså röra sig om belopp på hundratusentals kronor

Jo, men är det inte så att har man en trafikförsäkring så gäller den oavsett om hojen är strypt eller ej? Annars är det ju många som lever farligt, det finns ju hur många som helst hojar som är strypta "på pappret"..

KawaChris skrev:
Jo, men är det inte så att har man en trafikförsäkring så gäller den oavsett om hojen är strypt eller ej? Annars är det ju många som lever farligt, det finns ju hur många som helst hojar som är strypta "på pappret"..

Vet ej, är inte så hemma på området.

Kör man strypt och har försäkrat strypt så är det förstås okej, men kör men ej strypt och har en försäkring som gäller strypt så är det nog värre.

Försäkringsbolagen ser det säkert som att man har framfört ett fordon som ej
överensstämmer med tecknad försäkring = avdrag eller utebliven ersättning.

Vad händer om man har försäkring hos ett bolag som ändå alltid utgår från originaleffekten då, även om hojen är strypt?

PacMan skrev:
Vad händer om man har försäkring hos ett bolag som ändå alltid utgår från originaleffekten då, även om hojen är strypt?
Eftersom han bara har körkort för mellan så åker han på olovlig körning.

PacMan skrev:
Skulle bara vilja tillägga att tvåtaktsoljan ändå är en liten utgift, om man ser till att oljepumpen är rätt inställd. Tror att det är ganska vanligt att folk ställer upp smörjningen efter ett haveri, i tron att bristande smörjning var orsaken.

Jag har premix i min hoj, kör du med separatsmörjningen? Hur mycket olja i % blandar den i?

Själv lärde jag mig köra på en GPZ 400S (finns ju även som den vanligare 500S), perfekt första-hoj, men, efter ett tag hade man önskat att man hade polarens GPX600. Ett betydligt bättre val om man har tänkt sig att ha hojen kvar även efter att man fyllt strypfritt.

Anser dock att den strypningen som blev gjord på GPX:en, var en ren trafikfara. Vid eventuell omkörning, så slutade hojen att varva vid drygt 6000 varv. Kul om man har möte lite längre fram :4skrika

DumDum skrev:
Jag har premix i min hoj, kör du med separatsmörjningen? Hur mycket olja i % blandar den i?

Med korrekt inställning ska det bli ungefär 2.2% räknade jag ut lite snabbt nu, och det tror jag ungefär att min ligger på.

:va

EDIT: Det är dock ett medelvärde. Oljepumpen doserar ju efter varv och gaspådrag så det är inte omöjligt att det blir större andel olja ibland, vid höga varv och mycket gas. Jag skulle nog hälla i 3%.

Last edited:
PacMan skrev:
Med korrekt inställning ska det bli ungefär 2.2% räknade jag ut lite snabbt nu, och det tror jag ungefär att min ligger på.

:va

EDIT: Det är dock ett medelvärde. Oljepumpen doserar ju efter varv och gaspådrag så det är inte omöjligt att det blir större andel olja ibland, vid höga varv och mycket gas. Jag skulle nog hälla i 3%.

Tack. Jag har kört tre procents inblandning.

Tack för alla bra tips. Gillar verkligen att bara kunna skicka ut en fråga och så snabbt få så många bra svar. kul med så mycket kunnigt folk på samma ställe.. Det får nog bli en rd..

Tack för all hjälp..

om någon har en fräsch Rd-350 till salu får denne gärna skicka ett mejl...

KawaChris skrev:
Trafikförsäkringen gäller väl alltid? Och så är det knappt lönt att köra med halv eller hel på en billig hoj..

Lär ju vara 'olovlig körning' om man kör med för effetkstarka maskiner. Vid olovlig körning lär ju inte trafikförsäkringen gälla?

Köpte själv en GPX750R -87 för en sådär 3 månader sedan för 18k. Är helnöjd än så länge ska dock byta gaffelpackningar i helgen *sigh*. Försäkringen är oxå billig 2.6k för helförsäkring/helår.

Köpte den dock primärt för övning och uppkörningssyfte men tycker den funkar kanon som första hoj växellådan är kanon inte växlat fel en enda gång och då har jag trots det aldrig kört ens moppe innan :)

Last edited:
Suzuki GS500 tidiga årsmodeller till 92 - 93 borde kunna gå att få för under 20000. Utmärkt nybörjarhoj ca 50 hästar på 170kg som går att strypa till mellanklass. Sämsta biten är framfjädrarna men ett par progressiva för ca 1000 kr råder bot på det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT