En betraktelse av utlänningars säkerhetstänkande

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Efter att ha spenderat en vecka i Genève - som för övrigt kan vara Europas härligaste stad - och lugnt strosat runt på gatorna hela dagarna kan jag konstatera att vi i Sverige är verkligen försiktiga.

Man ser lätt ett hundratal hojar om dagen där, plus mopeder som är som bin i kupan - överallt - och under min vecka där såg jag en, alltså 1, kille som hade helt skinnställ. Skinn- och textil- (alltså skydds-)jackor med jeans till, tja de var mer frekventa, en av tio kanske. Resten körde i t.ex. skjorta, t-shirt, hoodies och t.o.m. kavaj..!

Jag pratade med några bosatta också som konstaterade att svenskars säkerhetstänk har gått för långt när det gäller det mesta - inom trafik, sport, samhälle, ja, allt möjligt. Detta kommer från folk som bor i ett av världens säkraste länder - ett land där hojarna verkligen kör som idioter och folk kör helt oskyddade bortsett från hjälm.

Sverige är alltså ökänt för sitt säkerhetstänk och folk föraktar detta. Är vi FÖR säkra i Sverige?

Jag kommer att tänka på den där boken som jag just nu inte kommer ihåg vad den heter, den om Sveriges överdrivna säkerhetstänk. Och jag är böjd att hålla med. Det är farligt att leva och den säkerhetshets vi har i Sverige - t.ex. när det gäller proffsboxning - tycker jag är rätt absurd. Visst, vi kanske räddar några liv men det måste ju vara upp till var och en hur man vill skydda sig mot livet, eller..?

Efter att ha spenderat en vecka i Genève - som för övrigt kan vara Europas härligaste stad - och lugnt strosat runt på gatorna hela dagarna kan jag konstatera att vi i Sverige är verkligen försiktiga.

Man ser lätt ett hundratal hojar om dagen där, plus mopeder som är som bin i kupan - överallt - och under min vecka där såg jag en, alltså 1, kille som hade helt skinnställ. Skinn- och textil- (alltså skydds-)jackor med jeans till, tja de var mer frekventa, en av tio kanske. Resten körde i t.ex. skjorta, t-shirt, hoodies och t.o.m. kavaj..!

Jag pratade med några bosatta också som konstaterade att svenskars säkerhetstänk har gått för långt när det gäller det mesta - inom trafik, sport, samhälle, ja, allt möjligt. Detta kommer från folk som bor i ett av världens säkraste länder - ett land där hojarna verkligen kör som idioter och folk kör helt oskyddade bortsett från hjälm.
Sverige är alltså ökänt för sitt säkerhetstänk och folk föraktar detta. Är vi FÖR säkra i Sverige?

Jag kommer att tänka på den där boken som jag just nu inte kommer ihåg vad den heter, den om Sveriges överdrivna säkerhetstänk. Och jag är böjd att hålla med. Det är farligt att leva och den säkerhetshets vi har i Sverige - t.ex. när det gäller proffsboxning - tycker jag är rätt absurd. Visst, vi kanske räddar några liv men det måste ju vara upp till var och en hur man vill skydda sig mot livet, eller..?

oerhört korkat enligt min mening! tror dock de flesta f-bolag i sverige kräver att försäkringstagaren använder full skyddsutrustning vilket är förståeligt.

oerhört korkat enligt min mening! tror dock de flesta f-bolag i sverige kräver att försäkringstagaren använder full skyddsutrustning vilket är förståeligt.

Det gör inte de flesta försäkringsbolagen. Och visst kan man tycka det är korkat, det är just den uppfattningen som de tycker är korkad, att man inte ska kunna köra i loose clothes när det är schysst väder och man bara ska ner en sväng på stan. Sen kan man ju lugnt säga att bilisterna har mer koll där nere.

Visst är det så, vi har ju ett otroligt säkerhetstänkande på alla plan. Det är hjälmar och petskydd och tandtråd och runda hörn och griniga gubbar med dB-mätare på konserter och reflexer och säkerthetsavstånd 10 meter till kinapuff och ordning och reda och inga jävla glada miner före fredá. Vi bleka, transparanta, gängliga nordbor kanske inte klarar alla faror lika bra som bastanta medelhavsbor? Det är hur som helst något som vi alla bär med oss som rena självklarheter sedan vi som barn försökte pilla in den första spiken i eluttaget. Vi har ju lärt oss att se världen genom skyddsglasögon!
Helst skulle jag vilja linda in mig i bomull och låsa in mig med nyckelhålsmärkt mat i ett kassaskåp. Fast så länge inte det går så har jag iallafall skinnställ.

Det är lite överdrivet, ibland, men eftersom jag präglats på detta vis, så tycker jag det är ganska ok.

/perris

nått som ja tänkte på när ja läte tråden om "tanten" som skrev om fuck-you-burnout. då tänkte ja, fan om folk inte tål MCs på vägarna vafan får, vill å kan man göra som är kul då? ligga i hängmattan å runka med hjälm å flytväst eller? samt pungskydd glöm inte de.

Last edited:
Visst är det så, vi har ju ett otroligt säkerhetstänkande på alla plan. Det är hjälmar och petskydd och tandtråd och runda hörn och griniga gubbar med dB-mätare på konserter och reflexer och säkerthetsavstånd 10 meter till kinapuff och ordning och reda och inga jävla glada miner före fredá. Vi bleka, transparanta, gängliga nordbor kanske inte klarar alla faror lika bra som bastanta medelhavsbor? Det är hur som helst något som vi alla bär med oss som rena självklarheter sedan vi som barn försökte pilla in den första spiken i eluttaget. Vi har ju lärt oss att se världen genom skyddsglasögon!
Helst skulle jag vilja linda in mig i bomull och låsa in mig med nyckelhålsmärkt mat i ett kassaskåp. Fast så länge inte det går så har jag iallafall skinnställ.

Det är lite överdrivet, ibland, men eftersom jag präglats på detta vis, så tycker jag det är ganska ok.

/perris

Hahaha bra skrivet!! :fakta :rofl

Robban

Hoppas personligen att det går så långt att det enligt en framtida lag blir tvunget att använda en kompl & godkänd skyddsutrustning för att få framföra en mc oavsett storlek!!

Hoppas att det blir dryga böter om man ertappas utan skyddsutrustning (förare som passagerare), att försäkringsbolagen har rätt att neka ersättning om det visar sig att föraren eller dess passagerare inte använder en kompl skydds utrustning!!

Skulle det rädda liv?? Helt klart!!

Skulle det redusera vårdkostnaderna för alla dom som kör om kull på våra vägar?? Helt klart!!

/Fürstenhoff.

Jag tycker att du har fel, dessutom kastar du sten i glashus.

Men jag gillar dig endå, för du står alltid för din åsikt och är ärlig o rak :pannkyss
Men visst vore det bra för statistiken (och för de som är med i olyckor!) om folk skyddade upp sig till max, men någon form av individuell frihet måste det få finnas, tycker jag.

Last edited:
Hoppas personligen att det går så långt att det enligt en framtida lag blir tvunget att använda en kompl & godkänd skyddsutrustning för att få framföra en mc oavsett storlek!!

Hoppas att det blir dryga böter om man ertappas utan skyddsutrustning (förare som passagerare), att försäkringsbolagen har rätt att neka ersättning om det visar sig att föraren eller dess passagerare inte använder en kompl skydds utrustning!!

Skulle det redusera vårdkostnaderna för alla dom som kör om kull på våra vägar?? Helt klart!!

/Fürstenhoff.

Bra skrivet! Håller med till 100%.

/Fürstenhoff.

Dessutom kanske vi skulle slippa höjningar av "trafikskatten" för vården.

:tummenupp

/Fürstenhoff.

Förstår resonemanget men är det bara det allt handlar om? Att inga ska skadas eller att inget ska kosta. Då är ett förbud mot motorcycklar enklare.
Personligen ger det mig livskvalitet att glida i sommarvärmen i lätta kläder vilket ett hellädrställ inte alls gör i 37 grader. Jag har hyvlat omkull utan ställ och vet att det gör ont (och det vet väl du eftersom Jag köpt allt du har för att få ihop hojen igen :D ) Men Jag är mot förbud och för valfrihet.

Men visst har du rätt i det som du skriver samtidigt som jag som mc intresserad ställer den enkla frågan - va fasiken har cigaretter & alkohol med mc körning att göra!!
:va :va :va :va :va :va :va :va :va :va

/Fürstenhoff.

helt rätt att du undrar det, jag glömde tillägga att det är valfritt för folk att välja ifall de vill röka, dricka alkohol osv., då tycker jag att det borde vara fritt att välja i vilken uträckning man vill ha skydd på sig, ex. om det är +33 grader ute, läste ex. i senaste mc-folket att det är ovanligt med fullt skydd i californinen, folk gillar inte helt enkelt inte det -ifall jag fattade rätt

jag åker oftast med fullt skydd men vill kunna välja utan att behöva få böta :)

edit: försökte inte få det framstå som en bagatell, skydd fyller en viktig funktion inte tal om det men det är inte det enda som räddar liv osv.

Last edited:
helt rätt att du undrar det, jag glömde tillägga att det är valfritt för folk att välja ifall de vill röka, dricka alkohol osv., då tycker jag att det borde vara fritt att välja i vilken uträckning man vill ha skydd på sig, ex. om det är +33 grader ute, läste ex. i senaste mc-folket att det är ovanligt med fullt skydd i californinen, folk gillar inte helt enkelt inte det -ifall jag fattade rätt

jag åker oftast med fullt skydd men vill kunna välja utan att behöva få böta :)

edit: försökte inte få det framstå som en bagatell, skydd fyller en viktig funktion inte tal om det men det är inte det enda som räddar liv osv.

Jag vill vara så fräck att påstå att om det ofta är runt 33 grader är det nog ingen höjdare för allmänheten med hel läderoverall+stövlar. Jag skulle tappa fokus på en gång. Visst, Jag kanske klarar mig bättre då men de andra jag plöjer in i när Jag dåsar bort?

Hur många dör och skadas inte i trafiken varje dag ex Kina, Thailand på 2 hjulingar enbart på obefintligt säkerthetstänkande?

Vägverket har ju 0-vision, visst bara en vision..men inte fel att tänka säkert.

Hur många dör och skadas inte i trafiken varje dag ex Kina, Thailand på 2 hjulingar enbart på obefintligt säkerthetstänkande?

Vägverket har ju 0-vision, visst bara en vision..men inte fel att tänka säkert.

Vi lever i ett land utan farliga djur, naturkatastrofer och krig. Myndigheterna jobbar med att få igenom hjälmlag på cyckel och kör sin jäkla 0-vision! Det skulle stryka med en miljon så folk vaknar och hajar vad det handlar om. Jag kan offra mig för Jag vill inte leva i nå´n förbaskad kyvös i alla fall.

Jag vill vara så fräck att påstå

det är inte fräckt, visst borde det gå att ta fram skydd för +33

Rukka har något nytt material

TFL Cool Black

No more sweltering in leather garments!

Motorcyclists are enthusiastic about COOL leather, employing the unique TFL COOL SYSTEM®. Dark COOL leathers reflect the sunlight in the same way as light coloured leathers. The advantage: the temperature of the leather surface stays up to 20° C lower. Even if you are standing in the blazing sun, inside your leather suit temperatures stay COOL.

http://www.tfl.com/systems_cool.asp

25082006170632m525x9999.jpg

Last edited:
Ja vi är alldeles för rädda, det gäller det mesta.
Jag läste någon artikel om folk som installerar larm m.m. hemmavid. Det trappas sedan ofta upp mer och mer och till slut känner dom sig ännu osäkrare än vad dom kände sig utan larm.
Don't worry be happy va de nån som sa....

det är inte fräckt, visst borde det gå att ta fram skydd för +33

eller så fångar man pedofiler för utvecklingskostnaderna och låter människor få välja det själva.

Nu är Jag i alla fall så fräck att Jag påstår att 90%m, säkert mer av alla som omkommer och invalidiceras har får skador på skallen, nacken/ryggen eller inre blödningar... Då spelar en läderoverall eller ett par plastbitar som simmar runt i ett rukkaställ så stor roll, det är mest kosmetiskt. Tråkigt med ärr.
Människokroppen är mer fantastisk än man tror, Jag har knappt ett tecken på att Jag gick omkull i 160 utan skydd.
Något Jag rekomenderar dock är handskar, men Jag tycker allt är upp till var och en.

Ja vi är alldeles för rädda, det gäller det mesta.
Jag läste någon artikel om folk som installerar larm m.m. hemmavid. Det trappas sedan ofta upp mer och mer och till slut känner dom sig ännu osäkrare än vad dom kände sig utan larm.
Don't worry be happy va de nån som sa....

Ja, kan folk inte ligga i stället för att gå runt och va rädda?

Last edited:
Jag rekomenderar dock är handskar

kanske det, minns inte om jag hade handskar, hjälm hade jag men inte mer, med TFL COOL och annat så kommer jag ha mer skydd, någon gång kommer skydden förmodligen vara så bra att man inte märker av dom överhuvudtaget, såväl vid -40 som +40

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph