En av vinklarna kring MC olyckor

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Satt och läste Expressen på nätet och hittade denna artikel av Jan-Erik Berggren:
----------------------------------------------------------------------

"Skrota mc-döden"

Större, starkare, bredare, tuffare - och fler, många fler. Motorcykelbranschen i Sverige är glödhet. Bara en sak gör mig iskall: mc-döden.

Närmare 450 personer omkom i trafiken under 2006. Det den lägsta siffran sedan 1940-talet. 56 av de förolyckade körde motorcykel. Det är alla överens om. Sen börjar bråket. Vägverket tycker att 450 dödsolyckor i trafiken är 450 för många. Och att 56 hojåkare som fått sätta livet till är 56 för många.¨

Så långt allt väl. Men när Vägverkets analys sedan är att det vore bäst att låsa in alla motorcyklar i garaget börjar det spåra ur på allvar. Trafiken är komplex. Trafiken är en komplex miljö. När 34 av de 56 hojåkarna som dödats gjort det i kollision med ett annat fordon blir det svårt med orsak och verkan. Vems fel var det? Och de andra 21, körde de av vägen på grund av för hög fart eller för att Vägverkets ansvar, vägen, hade uppenbara brister?

De är få grupper i trafiken som tar ett så stort ansvar i alla lägen som hojåkarna.

Under 2007 väntas hojåkarna slå nytt svenskt rekord i antal timmar i skolbänken och på övningsbanan. Ingen annan grupp i trafiken kan visa på något liknande. Ingen annan grupp är så intresserade av trafik som hojåkarna.
Men hojåkarna kör också fulla, för fort, vårdslöst och de chanser lika mycket som andra grupper i trafiken.

Siffror och statistik ljuger inte.
Men de säger väldigt ofta olika sidor av sanningen.
Det är hög tid att skrota mc-döden som begrepp och i stället samlas för att diskutera trafikdöden - och hur vi ska bygga en komplex, förlåtande och human trafikmiljö.

http://expressen.se/index.jsp?a=853864

----------------------------------------------------------

Så hoppsan, här har vi en journalist som inte skriker som alla andra journalister. Det kanske finns hopp om en bättre granskning, även massmedia, som sätter saker och ting till rätta ur ett mera objektivt perspektiv.
 
Rätt bra skrivet och det lättar ju upp ifrån de vanliga, "lås in alla motorcyklister bakom lås och bom"
 
De är få grupper i trafiken som tar ett så stort ansvar i alla lägen som hojåkarna

Sedan när då? Det är väl snarare så att det är få grupper som är så omdömeslösa i trafiken.

Var tog alla skadade vägen? Måste man dö för att det ska innebära en fara?

Jag kanske låter bitter men artikelförfattaren och jag lever nog inte på samma planet.
 
Citat:
Sedan när då? Det är väl snarare så att det är få grupper som är så omdömeslösa i trafiken
.

Detta beror ju självfallet på VILKA hojåkare man har i åtanke.

Du kan ju inte påstå att customåkare 40-50 år kör omdömeslöst(sen finns det ju alltid nötter, men det finns det i alla samanhang).

De som kör omdömeslöst som jag annalyserar det är män 30-40 år på sporthojar.

Det finns en enkel lösning på allt snack om höjda premier osv. HÖJ SJÄLVRISKEN. Höj den till runt 150 000, sen så kan vi som kör med omdöme få en billig försäkringspremie och ni som vill ut o köra 300 på allmän väg göra det, men betala för skadorna, vilket dessa troligvis ej har råd med, alltså kör dem med större omdöme.
 
Citat:
.

Detta beror ju självfallet på VILKA hojåkare man har i åtanke.

Du kan ju inte påstå att customåkare 40-50 år kör omdömeslöst(sen finns det ju alltid nötter, men det finns det i alla samanhang).

De som kör omdömeslöst som jag annalyserar det är män 30-40 år på sporthojar.

Det finns en enkel lösning på allt snack om höjda premier osv. HÖJ SJÄLVRISKEN. Höj den till runt 150 000, sen så kan vi som kör med omdöme få en billig försäkringspremie och ni som vill ut o köra 300 på allmän väg göra det, men betala för skadorna, vilket dessa troligvis ej har råd med, alltså kör dem med större omdöme.

Vad säger du da den dag du själv rakar köra rakt fram i kurvan du missade? Det kan även hända den som kör omdömesfullt. Tänk efter....
 
Vad säger du da den dag du själv rakar köra rakt fram i kurvan du missade? Det kan även hända den som kör omdömesfullt. Tänk efter....

Sjävlfallet, men jag sparar för sådana händelser. Dessutom handlar det bara om bågen inte om hurvida jag får läkarvård eller ej.
 
Sjävlfallet, men jag sparar för sådana händelser. Dessutom handlar det bara om bågen inte om hurvida jag får läkarvård eller ej.

Hur menar du? Utveckla?

Kör du bara med trafikförsäkring = lägga undan pengar själv?

Varför ska man ha försäkringar i sa fall? Da skulle systemet göras om med enbart trafikförsäkringar för att skydda personskador och tvinga alla MC-förare att ha en personlig olycksfallsförsäkring.
 
Last edited:
Sjävlfallet, men jag sparar för sådana händelser. Dessutom handlar det bara om bågen inte om hurvida jag får läkarvård eller ej.

Fast grejen med försäkringar är att man ska slippa spara för sådana händelser.


Men du har fortf en poäng med höjda självrisker, även om 150' är att ta i.

Finns ju mycket som kan förbättras; körskolornas utbildning, högre ålder för tungt kort, vägarna, och framförallt attityden bland mc-åkarna.
 
Sedan när då? Det är väl snarare så att det är få grupper som är så omdömeslösa i trafiken.

Var tog alla skadade vägen? Måste man dö för att det ska innebära en fara?

Jag kanske låter bitter men artikelförfattaren och jag lever nog inte på samma planet.

Han kanske menar att när man åker mc så är man mer rädd om att slå sig, trilla omkull o repa hojen eller liknande, än då man sitter i en bil på landsväg, 100 km/h, 10 meter bakom ett gäng andra bilar och pratar i mobiltelefonen / rattar på radion / gullar med bebisen i barnstolen.

Eller alla långtradarchaffisar som står på gasen, en får upp sin i 89 på motorvägen o MÅSTE köra om en annan som kör i 87. Ingen av dom släpper någonsin på gasen, den omkörande skiter totalt och fullständigt i all övrig trafik som kör i 110. Så har vi ju dom som sitter högt där uppe i hytten, byxorna i knävecken, knaprar viagra o läser porrtidning. (Det där har hänt i Tyskland, men snälla ni, säg inte att Tysken är en sämre bilist än Svensken)
 
Last edited:
Citat:
.

Detta beror ju självfallet på VILKA hojåkare man har i åtanke.

Du kan ju inte påstå att customåkare 40-50 år kör omdömeslöst(sen finns det ju alltid nötter, men det finns det i alla samanhang).

De som kör omdömeslöst som jag annalyserar det är män 30-40 år på sporthojar.

Det finns en enkel lösning på allt snack om höjda premier osv. HÖJ SJÄLVRISKEN. Höj den till runt 150 000, sen så kan vi som kör med omdöme få en billig försäkringspremie och ni som vill ut o köra 300 på allmän väg göra det, men betala för skadorna, vilket dessa troligvis ej har råd med, alltså kör dem med större omdöme.

Jag hoppas du skojar?!
Så en hojåkare (kanske just du) som alltid kör lungt och fint och som oturligt nog får punktering en dag och vobblar ut i diket ska betala en självrisk på 150 000?

Fantasisiffra om du frågar mig. Jag har inte dom pengarna undanlagda OM det skulle hända nåt. Satsa istället på utbildning och exempelvis obligatoriska bandagar och ge oss en "vettig" premie efter det.

Att röka ut motorcyklister med höjda premier är säkert ett sätt som kommer att visa sig effektivt. Men helt fel sätt om du frågar mig.
 
Citat:
.

Detta beror ju självfallet på VILKA hojåkare man har i åtanke.

Du kan ju inte påstå att customåkare 40-50 år kör omdömeslöst(sen finns det ju alltid nötter, men det finns det i alla samanhang).

De som kör omdömeslöst som jag annalyserar det är män 30-40 år på sporthojar.

Det finns en enkel lösning på allt snack om höjda premier osv. HÖJ SJÄLVRISKEN. Höj den till runt 150 000, sen så kan vi som kör med omdöme få en billig försäkringspremie och ni som vill ut o köra 300 på allmän väg göra det, men betala för skadorna, vilket dessa troligvis ej har råd med, alltså kör dem med större omdöme.

"Hårdare straff avskräcker inte brottslingar" - passar riktigt bra här.

De personer som redan kör omdömeslöst, lär inte börja skärpa sig för att självrisken plötsligt ligger på 150 000. De saknar ju fortfarande omdöme och resonerar troligtvis i stil med; "Ja, men det händer ju inte mig, jag har faktiskt koll på vad jag gör", och brassar vidare i 300km/h.
 
Så en hojåkare (kanske just du) som alltid kör lungt och fint och som oturligt nog får punktering en dag och vobblar ut i diket ska betala en självrisk på 150 000?

Vem har sagt att så fort du rammlar måste du betala självrisken? Om du drar ut i diket utan att skada någon eller något annat än din mc så får du ju betala för reparationerna själv. Självrisken finns där för att om du vållar en olycka och någon annan blir skadad ska du stå för kostnaderna.


"Hårdare straff avskräcker inte brottslingar" - passar riktigt bra här.

De personer som redan kör omdömeslöst, lär inte börja skärpa sig för att självrisken plötsligt ligger på 150 000.

Nej det har du fullständigt rätt i. Men dem kommer bli så pass fattiga att dem inte har råd att köpa någon till hoj...
 
Vem har sagt att så fort du rammlar måste du betala självrisken? Om du drar ut i diket utan att skada någon eller något annat än din mc så får du ju betala för reparationerna själv. Självrisken finns där för att om du vållar en olycka och någon annan blir skadad ska du stå för kostnaderna.

Men da faller ju ditt resonemang om trafikförsäkring och lägga undan pengar själv. Trafikförsäkringen är ju till just för att täcka skador pa andras fordon alt personskador oavsett om du har tecknat helförsäkring eller inte. Om det är som du säger skulle du i sa fall bli tvingad att betala självrisk och jag gissar att du inte vill ha din föreslagna 150 000 kr självrisk da inte.

Självrisk är nagot du betalar för de skador du vallar pa det egna fordonet efter vad jag kan komma ihag. Jag har själv valt att reparera mitt fordon för att slippa betala självrisken.
 
Självrisk är nagot du betalar för de skador du vallar pa det egna fordonet efter vad jag kan komma ihag.

Om du har en trafikförsäkring och kör in i en bil när du ska lämna företräde, då får du alltså stå för 150 000 själv, om skadorna övergår den summan betalar försäkringsbolaget resten. Alltså, om du bara repar bilen för säg 5000 kr så behöver du alltså inte lösa ut din självrisk....
 
Vem har sagt att så fort du rammlar måste du betala självrisken? Om du drar ut i diket utan att skada någon eller något annat än din mc så får du ju betala för reparationerna själv. Självrisken finns där för att om du vållar en olycka och någon annan blir skadad ska du stå för kostnaderna.

Poängen med mitt inlägg var att att påpeka att det inte bara är dom som kör vårdslöst som kan orsaka en olycka. Om jag själv råkar ut för en olycka och totalkvaddar hojen vill jag kunna utnyttja min försäkring för att reparera eventuella skador. Om det inträffar vill jag definitivt inte ha en självrisk på 150 000.
Men som du säger, att utnyttja försäkringen är väl frivilligt i så fall. Reparationskostnad kontra självrisk.
 
Om du har en trafikförsäkring och kör in i en bil när du ska lämna företräde, då får du alltså stå för 150 000 själv, om skadorna övergår den summan betalar försäkringsbolaget resten. Alltså, om du bara repar bilen för säg 5000 kr så behöver du alltså inte lösa ut din självrisk....

Nu förstar jag inte, hur menar du? :va Da ska jag betala det kontant till den andra parten menar du?

Ater till fragan, varför lägger du i sa fall undan pengar och kör trafikförsäkrat? Vill du ocksa ha den höga självrisken för skador orsakade pa andras fordon? Tänk om du kör med omdöme men ända rakar skadan annan part, vill du fortfarande ha en självrisk pa 150 000 kr da?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top