En av trafikens mest okända regler.

Håller med, hur svårt är det att sopa av bilen? De som lämnar en massa snö på tak, huv och baklucka brukar oftast ha en massa snö som täcker framljusen och ännu bättre, bromsljusen. Hur fan tänkte man då? Men det är klart, gillar man whiplash så......

Jamen det ar ju skillnad att sopa av bilen och att skrapa taket..

Sjalvklart sopar man av sa lyktor och sadant syns..

Man startar bilen när man hämtar tidningen då är den var och go när man har tuggat i sig frullen och klätt sig. Bara igång med torkarna så är rutan ren, två tvärbromsar på uppfarten tömmer taket.

Vilket trams, jag brukar skrapa ett litet hål på framrutan där jag sitter, sen e det bara att köra och titta ut i hålet. Hålla på o skrapa vilket jobb.:banana

Vadå skrapa? Det är ju bara att veva ner rutan och sticka ut nyllet så ser du ju vart du kör. :tummenupp

Eller så lägger man en gammal matta över framrutan, då behöver man varken skrapa / borsta av den iaf. Sen lite snö på taket / bakluckan ids man aldrig skrapa av, bara trams att man ska bli bötfälld för det.

Joda.. Och jag har bott 10 ar i stockholm med. Jag har fortfarande aldrig hort talas omet endaste fall dar is eller sno har forstort bakomvarande fordon eller skadat nogot eller nagon for den delen.

Då skall du få höra det nu!
Jag fick ett snö/is flak från en lastbil rätt in i vindrutan så den toksprack, det var bara att åka å byta ruta. Tur man hade glasförsäkring då en ny ruta till en Windstar kostar 10800, sen tillkommer jobbet för bytet!

Här nere var det för så sent som ett par år sen en gubbe som var ute och cyklade som fick ett isflak i huvudet från en svängande lastbil. Han avled av sina skador.

Nu händer ju inte detta med en personbil eller mindre lastbil men regeln är ju inte helt tagen ur luften.

är väl bland de första man får lära sig när man kör lastbil på vintern att gå upp o ta bort is mm..

Eller så lägger man en gammal matta över framrutan, då behöver man varken skrapa / borsta av den iaf. Sen lite snö på taket / bakluckan ids man aldrig skrapa av, bara trams att man ska bli bötfälld för det.

Eller så slår man på värmen i framrutan och väntar ett par min.
Nästan bara Ford som har såna lyxdetaljer :)

Om snön går att skyffla bort med handen,dvs är blöt/lös då gör jag det.
Om snön sitter fast så att den inte går att skyffla av för hand, då sitter den kvar tills jag är framme också.

Det är lustigt att alla drar upp isflak från lastbilar som dödar gående och klipper tak på personbilar.
Polisen stoppade väl inga lastbilar och klättrade upp med stege och inspekterade?
Jag läste då inget om det?

Det var vanliga personbilar det gällde.

Då skall du få höra det nu!
Jag fick ett snö/is flak från en lastbil rätt in i vindrutan så den toksprack, det var bara att åka å byta ruta. Tur man hade glasförsäkring då en ny ruta till en Windstar kostar 10800, sen tillkommer jobbet för bytet!

Här nere var det för så sent som ett par år sen en gubbe som var ute och cyklade som fick ett isflak i huvudet från en svängande lastbil. Han avled av sina skador.

Nu händer ju inte detta med en personbil eller mindre lastbil men regeln är ju inte helt tagen ur luften.

Ja men det ar ju lite skillnad pa en lastbil och en personbil. Sjalvklart skall man halla efter is pa kapellen pa lastbilar + slapvagnar.

Men jag har fortfarande inte hort talas om NAGON som blivit drabbad av detta fenomen fran en personbil.

Även vår icke-lyxiga VW Sharon! :)

Samma bil, annat namn.

Last edited:
Jag och ALLA norr om Gavle har haft mer eller mindre sno pa vara biltak varje vinter sedan bilen uppfanns. Jag har ALDRIG hort talas om att nogon bakomvarande rakat illa ut.

Jamen det blir ju aldrig nagon mangd da det blaser av nar man borjar kora.. Och om det skall vara olagligt far de forbjuda snorok med..

Om det blir en isskorpa sa glider den av direkt du borjar kora aternativt smalter av under fard. Hur manga fall har du hort talas om dar is har slagit sonder bilen bakom?

Vi har faktiskt snö på taken i Gävle också. :mad:

Du har säkert tränat den där otäcka kamphunden till å sopa/skrapa :D

Gizmo behöver bara morra så RAMLAR snön av..det är därför man har kamphund :nicka :P

Back to topic..sopar också alltid hela bilen. Får ofta kommentarer av folk när jag gör det..men jag tycker att det är otroligt irriterande att köra bakom folk som har en halv skidpist på taket. Så ALLA borde sopa av sina bilar :moraltant

Skulle det vara en okänd regel att man inte får ha något på taket som kan lossna när man kör??

Ligger det nån centimeter puder på taket gör det självfallet inget men om det däremot är 10 centimeter tung snö som tinar och fryser om vart annat så skapas en ganska tung isskorpa. Jag är själv jäkligt dålig på att sopa taket men jag vet vad som skulle kunna hända.

För någon vinter sedan när jag inte hade garage bildades en tjock och tung isskorpa på taket under snön (värmen inne i kupen smälte snön underifrån).
på väg till jobbet tvingades jag bromsa vid ett rödljus vid hammarby. Hela skiten åkte av och dundrade ner, först i motorhuven med sedan i marken. Det small rätt friskt. Hade farten varit lite högre och orsaken till stoppet varit fotgängare vid ett övergångsställe är det inte omöjligt att ett gäng smalben hade rykt.

Skadan hade nog kunnat bli densamma om jag kört med en löst liggande plywoodskiva på taket...

Så jag tycker regeln är motiverad även om man bör göra bedömningen från bil till bil...

Provade korvgubbes variant tidigare i vinter.
När första snön damp ner kände jag mig inte motiverad att sopa av taket, hade inget lämpligt redskap i närheten heller. Låg 10-15 cm tung blötsnö på taket, borde väl blåsa av när man får upp farten.
När jag någon mil senare närmade mig civilisationen och ett rödljus bromsade jag lätt. Hörde ett nytt märkligt ljud samtidigt vindrutan sakta blev vit, slog snabbt på torkarna för att se vad bilen framför höll på med. Torkarna gjorde sitt jobb halvvägs upp på rutan innan de gav upp för snötyngden. sikten framåt var plötsligt obefintlig och jag höll fortfarande 60-70 km/h med en bil framför som jag räknade med skulle bromsa vicken sekund som helst. sidorutan hade frusit fast. Upptäckte också att det var ganska halt.
Blev några riktigt läskiga sekunder innan jag fått stopp på bilen.

Numer borstar jag alltid av biltaket, och resten av bilen innan jag åker iväg...

. Låg 10-15 cm tung blötsnö på taket...
bromsade ... Hörde ett nytt märkligt ljud samtidigt vindrutan sakta blev vit..

Blev några riktigt läskiga sekunder innan jag fått stopp på bilen.

Numer borstar jag alltid av biltaket, och resten av bilen innan jag åker iväg...

Det är obehagligt när rullgardinen dras ned sådär.

Så länge snön är relativt nyfallen och mjuk är det ju ingen fara. Mjuk snö blir man på sin höjd blöt och kall av.

Antag istället att det kommit blötsnö som sedan frusit till en hård isskorpa på ditt tak under natten. Då kan du gissa vilken skada den kunnat göra om du därefter tinat upp bilen underifrån under färden, så den isskorpan ligger lös på taket. 2-3 centimeter ren is som fortsätter framåt när man bromsar hårt är inte kompatibelt med barnvagnar och smalben på övergångsställen....

Jag för min del tycker det är fräckt när det ligger puderaktig snö på min bil/motorhuv. Ger ett coolt fartintryck när den sedan far över vundrutan på min 1,4 liters Honda. Vilket faktiskt är enda sättet jag hitills har upptäckt som ger intryck av fart och acceleration med den bilen...:hojsmilie

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...