En av trafikens mest okända regler.

Svar direkt från polisen: Snö kan jämställas med last.

haha fjantigt tycker jag - jag tar då aldrig bort någon snö från mitt tak, joo kanske om det ligger 10 cm nysnö. Men jag ställer mig inte å skrapar bort det iaf!! Och det där han skrev om att bakomvarande bil skulle få det på sej - tråkigt för honom, men ligg inte så nära då!

Snö på taket e inte tillåtet.. har ni inte koll på de tjejer o killar? :D..

Det är för övrigt inte bara lätt pudersnö som ramlar av från taket, ett snöväder, sen en liten snabb period av lite mildväder o vips så har man ett stenhårt vitt lager liggandes där på taket.. kul att få de på bilen när man ligger bakom...

Svar direkt från polisen: Snö kan jämställas med last.

haha fjantigt tycker jag - jag tar då aldrig bort någon snö från mitt tak, joo kanske om det ligger 10 cm nysnö. Men jag ställer mig inte å skrapar bort det iaf!! Och det där han skrev om att bakomvarande bil skulle få det på sej - tråkigt för honom, men ligg inte så nära då!

Jag och ALLA norr om Gavle har haft mer eller mindre sno pa vara biltak varje vinter sedan bilen uppfanns. Jag har ALDRIG hort talas om att nogon bakomvarande rakat illa ut.

Därför att.. :mad:

Ne mycke snö kan jag förstå men när det handlar om så lite som det står här är det ju bara löjligt.

Jamen det blir ju aldrig nagon mangd da det blaser av nar man borjar kora.. Och om det skall vara olagligt far de forbjuda snorok med..

Snö på taket e inte tillåtet.. har ni inte koll på de tjejer o killar? :D..

Det är för övrigt inte bara lätt pudersnö som ramlar av från taket, ett snöväder, sen en liten snabb period av lite mildväder o vips så har man ett stenhårt vitt lager liggandes där på taket.. kul att få de på bilen när man ligger bakom...

Om det blir en isskorpa sa glider den av direkt du borjar kora aternativt smalter av under fard. Hur manga fall har du hort talas om dar is har slagit sonder bilen bakom?

Last edited:

Jamen det blir ju aldrig nagon mangd da det blaser av nar man borjar kora.. Och om det skall vara olagligt far de forbjuda snorok med..

Jo men det är ju det som är farligt om det blåset av mycke snö och kommer på bilen bakom. Men det är inte det det handlar om här utan att dom måste ha nått att klaga/och känna pengar på och då valde dom snö på taket i år. Nästa år blir det smötsiga lampor. :D

Jo men det är ju det som är farligt om det blåset av mycke snö och kommer på bilen bakom. Men det är inte det det handlar om här utan att dom måste ha nått att klaga/och känna pengar på och då valde dom snö på taket i år. Nästa år blir det smötsiga lampor. :D

Sno ar mjukt och inte alls farligt. Det blaser inte av 3dm i taget...

Hmm då har du aldrig varit i götebord här är hård/blöt/äcklig snö och is. och kallt och tråkigt och salt och lite sand och och och. :gnissla

Joda.. Och jag har bott 10 ar i stockholm med. Jag har fortfarande aldrig hort talas omet endaste fall dar is eller sno har forstort bakomvarande fordon eller skadat nogot eller nagon for den delen.

Kan ju inte vara kul för lacken att man ska stå där med skrapa och nöta :va

Ja, från en personbil är det oftast ganska ofarligt men ovanpå en lastbil (helst en med kapell) kan det lätt bli isblock som väger 30kg eller mer.
Vad tror ni händer när detta släpper i 90km/h, jag vet.
Framrutan intryckt, a-stolpen avklippt och som genom ett mindre under endast passagerar-stolen sönderslagen så att det mesta av den låg i baksätet!!

Är det här ytterligare en sån här "JA och NEJ" debatt som leder till.. Tja, ingenstans?

Det jag först tänkte var varför det inte fanns några bestämmelser för hur mycket snö/is man max får ha :confused:.

Har själv åkt i en bil som fick en fin last med is/snö/sten/smuts, hände inget mer än att vi inte såg nåt i nåra sekunder, kunde gått illa men gick bra. Blev dock ett fint märke av stenen (som sedan sprack upp). Då var det en mötandes bil i en kurva som hade för mycket snö/../../.. på sig..

Hur blir det med lastbilar? Borde ju vara mycket farligare då det varar ett längre tag (eftersom att det rör sig om mer).

tar alltid hela bilen på morgonen. även om jag skulle bli sen till arbete, hatar att ha snö överallt..
blir de + grader el att jag kör kupevärmarn smälter de o sen fryser de igen.. blir som en hel isskorpa hela bilen..

dom som bara tar fönstren på bilen o låter 10+ cm ligga kvar på huv baklucka mm tycker jag bara ser roligt ut, hur lat kan man bli :va

Lustigt att polisen nämner att de ska ha nykterhetskontroll dagen därpå, han kan väl inte på riktigt jämställa rattonykterhet med att köra runt med lite snö på taket? Trams.

tar alltid hela bilen på morgonen. även om jag skulle bli sen till arbete, hatar att ha snö överallt..
blir de + grader el att jag kör kupevärmarn smälter de o sen fryser de igen.. blir som en hel isskorpa hela bilen..

dom som bara tar fönstren på bilen o låter 10+ cm ligga kvar på huv baklucka mm tycker jag bara ser roligt ut, hur lat kan man bli :va

Håller med, hur svårt är det att sopa av bilen? De som lämnar en massa snö på tak, huv och baklucka brukar oftast ha en massa snö som täcker framljusen och ännu bättre, bromsljusen. Hur fan tänkte man då? Men det är klart, gillar man whiplash så......

Meh. Kl 05:30 en månda morgon..... hallå, orka hålla på Å borsta tak/huv....!

Icke! skrapa så man ser genom rutorna sen kör man!

Håller med, hur svårt är det att sopa av bilen? De som lämnar en massa snö på tak, huv och baklucka brukar oftast ha en massa snö som täcker framljusen och ännu bättre, bromsljusen. Hur fan tänkte man då? Men det är klart, gillar man whiplash så......

Du har säkert tränat den där otäcka kamphunden till å sopa/skrapa :D

Last edited:
Vilket trams, jag brukar skrapa ett litet hål på framrutan där jag sitter, sen e det bara att köra och titta ut i hålet. Hålla på o skrapa vilket jobb.:banana

ja jag skämtar.:tungan

Vilket trams, jag brukar skrapa ett litet hål på framrutan där jag sitter, sen e det bara att köra och titta ut i hålet. Hålla på o skrapa vilket jobb.:banana

ja jag skämtar.:tungan

Jag kör Kawakex variant jag med....... o jag skämtar inte. Fy fan vad jag hatar att skrapa is o borsta snö på bilar, är nog fan i mig det värsta med vintern, förutom hojåkandet då, funderar stenhårt på att börja köra med gammla folka modellen en T-RÖD trasa o torka lite bara :D :D Folk får väll se till att hålla sig undan, de är ju så ambitiösa o skrapar så bra, så de måste ju se mig i alla fall:tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra