En av 4 blinkers slutade fungera efter motstånd.

simbasang

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2022
Hoj
kawasaki vn 800 1999
Hej! Jag har en kawasaki vn 800 från 99 som bytt ledblinkers på. Ja det är ännu en sådan tråd ;) men jag har bytt relä för att det ska blinka i rätt takt och så tjuvade dom ström via inikationslampan så jag har satt dit motstånd och då fungerar ena sidan galant och andra funkar bakblinkersen samt indikationslampan mem inte fram blinkerse. Någon som vet vad det bror på eller har någon idé? Har sökt runt men hittar inget med just detta problem.

Du ska använda dioder, inte motstånd till indikeringslampan.

Du ska använda dioder, inte motstånd till indikeringslampan.
Alltså motståndet sitter till blinkersen och det är vad jag har läst mig till av folk som hade samma fel som jag innan. Men kan man sätta dioder på indikationslampan istället?

Alltså motståndet sitter till blinkersen och det är vad jag har läst mig till av folk som hade samma fel som jag innan. Men kan man sätta dioder på indikationslampan istället?
Det enda ett motstånd är till för är att det ska blinka i rätt takt, men om du har ett fungerande lastoberoende relä så ska det inte behövas.

Problem med indikationslampan löser man, som @gundj skriver, med dioder. De ser till att strömmen bara kan färdas åt ett håll och därmed inte påverka andra sidans blinkare.
Om du inte har problem med att båda sidorna blinkar samtidigt så behöver du troligtvis inga dioder heller.

Om problemet nu bara är att ena sidans framblinkers inte funkar så hade jag börjat felsökningen där och inte krånglat till det mer än nödvändigt.
Testa t.ex. att byta plats på den icke fungerande blinkaren och se om felet följer med blinkersen. Har du en multimeter kan du ju mäta om det kommer fram ström till den som inte funkar.

Jag gissar alltså att blinkersen är trasig eller att du har någon form av kabelbrott till den då fram och bak ska vara sammankopplade i kabelhärvan.

Last edited:
Hej! Jag har en kawasaki vn 800 från 99 som bytt ledblinkers på. Ja det är ännu en sådan tråd ;) men jag har bytt relä för att det ska blinka i rätt takt och så tjuvade dom ström via inikationslampan så jag har satt dit motstånd och då fungerar ena sidan galant och andra funkar bakblinkersen samt indikationslampan mem inte fram blinkerse. Någon som vet vad det bror på eller har någon idé? Har sökt runt men hittar inget med just detta problem.
Lite felsökning.....
Ta och
Mät spänningen vid den blinkers som fungerar mellan de två sladdar som förser blinkersen med ström (för det är väl inte så att "chassit" leder tillbaka till batteri Minus ?
Mät spänningen vid den blinkers som inte fungerar mellan de två sladdar som förser blinkersen med ström (för det är väl inte så att "chassit" leder tillbaka till batteri Minus ?

Är det samma spänning så måste det vara fel på den blinkers som inte fungerar , tex att sladdarna ska skiftas för en sladd ska gå till Plus och Den andra till minus.

Saknas det spänning vid den blinkers som inte fungerar så blir det hitta avbrottet.
Och avbrottet kan vara både i "jordsladden" från blinkersen eller i Plussladden från blinkrelä till blinkersen.

Du behöver multimeter och gärna sladdar med krokodilklämmor i ändarna.
Och för mäta spänning i sladd brukar jag tryck en knappnål genom sladden och mäta på knappnålen....

Diodblinkers är polaritetsberoende, kolla så du inte kopplat plus och minus fel på den som inte blinkar.

ska köpa dioder och testa med det. Själva blinkersen är det inget fel på den blinkar om jag tar bort motståndet till den så nu har jag plockat bort motstånden igen och har mitt relä så att dom blinkar i bra takt. Jag är jävligt okunnig när det kommer till el och sånt är det något speciellt man ska tänka på med dioer och hur kopplar man in dom ? är det en sådan här jag ska ha?

Sök i forumet, jag har lagt upp en anvisning flera gånger.

ska köpa dioder och testa med det. Själva blinkersen är det inget fel på den blinkar om jag tar bort motståndet till den så nu har jag plockat bort motstånden igen och har mitt relä så att dom blinkar i bra takt. Jag är jävligt okunnig när det kommer till el och sånt är det något speciellt man ska tänka på med dioer och hur kopplar man in dom ? är det en sådan här jag ska ha?
Detta tyder på spänningsfall i sladdarna till just den blinkersen, dålig kontakt.

En fusklösning är att koppla in motståndet paralllellt med det motstånd du redan har till den andra blinkersen på samma sida. Den dåliga kontakten i sladdarana är kvar. Men med lite tur funkar det några timmar innan kontakten blir så dålig att den blinkersen inte funkar alls trots LED.

Självklart kan du koppla in dioder, kanske lättare än sätta två motstånd vid en blinker.

Att flera med samma hoj har samma problem tyder på dålig kontakt i elsystemet vanligt.

Bytte du till LED-blinkers för att "originalblinkers" inte fungerade ????

Detta tyder på spänningsfall i sladdarna till just den blinkersen, dålig kontakt.

En fusklösning är att koppla in motståndet paralllellt med det motstånd du redan har till den andra blinkersen på samma sida. Den dåliga kontakten i sladdarana är kvar. Men med lite tur funkar det några timmar innan kontakten blir så dålig att den blinkersen inte funkar alls trots LED.

Självklart kan du koppla in dioder, kanske lättare än sätta två motstånd vid en blinker.

Att flera med samma hoj har samma problem tyder på dålig kontakt i elsystemet vanligt.

Bytte du till LED-blinkers för att "originalblinkers" inte fungerade ????
Nej jag bytte för att det skulle vara snyggt bara

Nej jag bytte för att det skulle vara snyggt bara
Då verkar det som du under ditt kopplande fått dålig kontakt någonstans.
Måste du ha 4 motstånd för att inte alla 4 blinkers ska blinka samtidigt
eller räcker det med 2 motstånd (1 på var sida) för det ska fungera och indikatorlampan ska blinka ?
Vilket motstånd är det i motstånden ? Vet du det ? Är dom märkta ?

Jag gissar att motståndet i motstånden är i området 4,7 Ohm till 10 Ohm

Jag skulle inte ha gormat med motstånd.
Det blir bara klumpigare, fler saker som ska skarvas in, och större felkälla, samt större ingrepp i originalkabelstammen.
Nu vet jag inte exakt hur detsr ut på din Kawasaki, men etelektroniskt relä löser biffen:
Finns varienate med3-pin om det behövs, men de ser du.

Håller med, skippa motstånden och köp ett lastoberoende relä. Jag har köpt relän från diodhuset.se och då fått reläerna i brev dagen efter, men detta var på den tiden då man fick post varje dag i Sverige så nu kan det väl ta en dag extra.

Sen monterar man två dioder och ny jordkabel till kontrollampan och du har mycket mindre fel källor.

Om man nu ska tjura med motstånd så kan man kan ha två motstånd, ett på varje sida men man måste ha rätt värde och sen ska motståndet klara av effekten. Har för mig att köpesmotstånden för diodblinkers är två eller fler parallellkopplade effektmotstånd i en krympslang förmodligen för att hantera effekten vilket nog ger hyfsat bra med värme. Du har i praktiken just nu fyra värmeelement kopplade ihop med blinkers för att blinkersen ska blinka rätt.

Angående att en blinkers inte funkar så har du säkert dålig kontakt nånstans och då är det bara att bita i det sura äpplet och början mäta som det tipsats om tidigare i tråden.

Alla hojar har ju inte lösa blinkersrelän som är jätteenkla att byta ut, då är ju motstånd betydligt enklare.
Det är sant, så det får man ta i beaktning.
Men i det här fallet verkar det ju vara enkelt att byta reläet om man får tro eBay?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman