En amerikansk jihadist kl 21 på Kunskapskanalen

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
" Samhällsprogram. Isa tycker att Gud är den ende han kan ha en meningsfull konversation med. Han känner sig otrygg på gatorna i sin hemstad Washington DC och trygg i ett krigshärjat Bosnien. Vi får en inblick i en del av Islams värld när det gäller värderingar och drivkrafter, men också att döda i guds namn. Från 11/12."

Med tanke på senaste attentatet i Stockholm kanske det här programmet kan vara av intresse.

Kunskapskanalen nu som sagt.

Tror att det kommer vara löjligt mycket vinklat, har inte möjlighet att se det själv så upplys mig gärna om jag har fel.

Hade väntat mig mer allmän info och en mer islamistisk synvinkel.
Det här var en kille som (enligt en intervjuad journalist) mobbats i skolan och därför känt sig nödgad att som vuxen hävda sin manlighet och bevisa sin styrka och makt.
Efter att ha krigat i både Libanon och Bosnien-H i flera år, också hyllats som en hjälte, blev han både nöjd och äldre/mognare.

Han känner sig fortfarande otrygg i USA, landet han flytt från utan att ha kommit tillrätta med sin bakgrund.
Han känner sig trygg i Bosnien där han först krigat ur sig de onda känslorna han burit på, och där han nu bor med sin fru och tre barn.
Föga förvånande.:rolleyes:

Han verkar ha en skön inställning till familjelivet i alla fall. Vi är många i i-länderna som inte får växa upp med en sån välvillig och stark familjefar.
Han blev en rätt skön snubbe till slut. Undrar om han inte behövt känna behovet att döda om han fått träffa en kurator som barn, kanske spelat Far Cry som fjortis och sen gått på universitet.

Inte riktigt innehållet jag hade förväntat mig. ISA framställs som något av en antihjälte. Kunde nästan varit en hjälte i en Hollywood produktion så som han framställs. Dokumentären var helt klart sevärd men den lämnar frågor obesvarade.

Ni som missade dokumentären på kunskapskanalen kan nog se den här: http://www.ur.se/play/158859?format=audio

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg