Bikerbitch
Stolt mamma
En 8e plats på Knutstorp 8-9 september [VM i att bryta av bromshandtag]
Fredag förmiddag 11.00
Resan ner mot Skåne tar sin början. 55 nätta mil att köra för att tävla nere på Ring Knutstorp. Depåstopp på Coop i Jönköping för en snabb shoppingtur bland föda som hör en rejsinghelg till. Ut på motorvägen igen med Max-burgare i knät som lunch.
Med dryga 15 mil kvar till banan utbrister plötsligt sambon.
"Är det inte Mortec?" Ner med rutan, ut med kameran och fota norrlänningarna som är strandade längs kanten med sin rejsbuss som varken går framåt eller bakåt. Vi skjutsar dem fram och tillbaka till en mack så att de kan fylla på tanken. Besvikna ser vi dock att när vi väl anländer till banan så finns inte Mortec på plats. Det var tydligen inte bara torsk på diesel som var problemet, utan knas med spridaren. Vi hoppas att de kan fixa grejerna så att de får rejsa dagen efter.
Vi ställer upp alla prylar och efter ett tag kommer Hampus #17 och parkerar intill oss. När vi ska få ut motorcyklarna har jag och Lasse bytt uppgifter med varandra. Jag tar bort alla spännband och Lasse sätter dit depåstöden.
När jag inte lyckas med mitt spännband ber jag om hjälp. Kliver ur bilen och då välter Lasses motorcykel på min. Eh, helvete också.
Depåstödet var visst inte ordentligt ditsatt på hans hoj.
"Jaja, det gör ju inte så mycket att det blir skrapmärken, det är ju en rejshoj", säger jag till Lasse medan vi ska till att rulla ut min.
"Aj fan också" säger han med en ton som inte låter speciellt rolig.
Du har inget bromshandtag, den ligger i min cykel, tillägger han.
Vi kan alltså konstatera att handtag som får en smäll på ett sätt den inte ska få en smäll på egentligen, inte klarar av smällen och därmed knäcks.
Lasses motorcykel fick åka bort ensam till besiktningen medan jag sprang runt i depån och försökte ragga bromshandtag medan jag mumlade något om att sambon inte skulle få något på en vecka, minsann.
Efter telefonsamtal med räddarna i nöden, Therese och Peter från Team Halvorssen, så blir jag lovad att få låna ett handtag under helgen.
Lovely, tack mina räddare!
Vi går banan runt med Hampus, Lasse med pannlampa då mörkret är totalt.
Lördag
Vädret är ingen hit. Det regnar lite, men tillräckligt för att banan skall bli blöt.
Ut på första och den enda tidträningen för dagen. Inga regndäck på, för jag äger inga. Så det blir ett lugnt pass för att känna av banan.
Väl i depån är jag lycklig. Vilken porrig bana, den svängde konstant!
Näst sist är jag också enligt resultatet, Alicia ligger efter.
Mindre lyckat var att Lasse kraschade i kurvan efter hårnålen. Blött och jävligt och han kanade omkull. Han mår bra, men är förbannad. Bromshandtaget har gått av. Min sexvägravecka går över, nu ligger vi lika.
Jakten på ett handtag till en RGV är inte helt lätt i depån eftersom han är ensam om att köra RGV denna helg.
Stefan # 64 i vår klass skall in till stan och ska försöka få tag på ett handtag.
Vi får även tag på vår sponsor, Alien Moto, som har handtag hemma och erbjuder sig att gå upp tidigt på söndagen för att komma och leverera.
Underbart, allt löser sig!
Vi firar med att inta en trevlig middag bestående av korv med bröd. Till bords har vi Hampus samt ett gäng varma filtar.
Söndag
Stefan kommer med bromshandtag till Lasse tidigt på morgonen. Snabbt fixat, iväg och besiktiga. Ut på första kvalet.
Det går inte snabbt, men banan är ännu roligare på torr asfalt och det flyter på. Ligger dryga fyra sekunder efter Johan # 15.
Efter några varv är det gulflagg och i första böjen efter start och mål har Lasse kraschat. Illamående sköljer över mig. Det är inte kul att se sin sambo vid sidan av banan, allra minst två gånger samma helg.
Bromshandtaget som var 5 minuter gammalt, har gått av igen. Även fästplattan till fotpinnen och bakbromsen. Lasse inser att helgen är körd och börjar packa lite smått. Jag erbjuder honom att ta min cykel men han vägrar.
Jag mår überilla nu och tar en promenad till raceoffice för att andas samt kolla varvtiderna. AlienMoto kommer och säger hej inför kval två.
Kändes så dumt att ha jagat upp Peter och Maria så tidigt på morgonen, nu när vi inte ens kunde få användning för handtaget. Vi fick två snygga hjälmväskor, dekaler och varsin rolig parkeringsskylt av dem.
Ni är bäst!
Andra kvalet och illamående släpper så fort jag kommer ut på banan.
Försöker hänga på Tingen eftersom det är han och jag i bottenstriden.
Kapar två sekunder mot första kvalet, men det gör även Tingen.
Ställer upp för start och kommer inte iväg jättebra, men bromsar förbi Tingen i första kurvan. Håller honom bakom mig ett tag, tills han kör förbi på start och mål rakan. Kommer först i kurvan och vi upprepar denna procedur en gång till, innan Tingen kör om och bromsar seent i första kurvan för att hålla kvar den placeringen genom resterande loppet.
Banan är krävande och med lätthet kommer målflaggen. Kommer in på en 8e plats av 9. Tomas # 25 kraschade oturligt i utgången på nedförsbacken.
Är överlag nöjd med helgen. Jag vet mina brister när det gäller körningen och vet vad jag måste göra till nästa år för att få bätte placeringar. Kul att avsluta säsongen på ett trevligt sätt med alla sköna lirare i såväl SP, som Bott och ERF.
Tack till alla mina sponsorer som gör säsongen möjlig! Extra stort tack till AlienMoto, ni är underbara!
Fredag förmiddag 11.00
Resan ner mot Skåne tar sin början. 55 nätta mil att köra för att tävla nere på Ring Knutstorp. Depåstopp på Coop i Jönköping för en snabb shoppingtur bland föda som hör en rejsinghelg till. Ut på motorvägen igen med Max-burgare i knät som lunch.
Med dryga 15 mil kvar till banan utbrister plötsligt sambon.
"Är det inte Mortec?" Ner med rutan, ut med kameran och fota norrlänningarna som är strandade längs kanten med sin rejsbuss som varken går framåt eller bakåt. Vi skjutsar dem fram och tillbaka till en mack så att de kan fylla på tanken. Besvikna ser vi dock att när vi väl anländer till banan så finns inte Mortec på plats. Det var tydligen inte bara torsk på diesel som var problemet, utan knas med spridaren. Vi hoppas att de kan fixa grejerna så att de får rejsa dagen efter.
Vi ställer upp alla prylar och efter ett tag kommer Hampus #17 och parkerar intill oss. När vi ska få ut motorcyklarna har jag och Lasse bytt uppgifter med varandra. Jag tar bort alla spännband och Lasse sätter dit depåstöden.
När jag inte lyckas med mitt spännband ber jag om hjälp. Kliver ur bilen och då välter Lasses motorcykel på min. Eh, helvete också.
Depåstödet var visst inte ordentligt ditsatt på hans hoj.
"Jaja, det gör ju inte så mycket att det blir skrapmärken, det är ju en rejshoj", säger jag till Lasse medan vi ska till att rulla ut min.
"Aj fan också" säger han med en ton som inte låter speciellt rolig.
Du har inget bromshandtag, den ligger i min cykel, tillägger han.
Vi kan alltså konstatera att handtag som får en smäll på ett sätt den inte ska få en smäll på egentligen, inte klarar av smällen och därmed knäcks.
Lasses motorcykel fick åka bort ensam till besiktningen medan jag sprang runt i depån och försökte ragga bromshandtag medan jag mumlade något om att sambon inte skulle få något på en vecka, minsann.
Efter telefonsamtal med räddarna i nöden, Therese och Peter från Team Halvorssen, så blir jag lovad att få låna ett handtag under helgen.
Lovely, tack mina räddare!
Vi går banan runt med Hampus, Lasse med pannlampa då mörkret är totalt.
Lördag
Vädret är ingen hit. Det regnar lite, men tillräckligt för att banan skall bli blöt.
Ut på första och den enda tidträningen för dagen. Inga regndäck på, för jag äger inga. Så det blir ett lugnt pass för att känna av banan.
Väl i depån är jag lycklig. Vilken porrig bana, den svängde konstant!
Näst sist är jag också enligt resultatet, Alicia ligger efter.
Mindre lyckat var att Lasse kraschade i kurvan efter hårnålen. Blött och jävligt och han kanade omkull. Han mår bra, men är förbannad. Bromshandtaget har gått av. Min sexvägravecka går över, nu ligger vi lika.
Jakten på ett handtag till en RGV är inte helt lätt i depån eftersom han är ensam om att köra RGV denna helg.
Stefan # 64 i vår klass skall in till stan och ska försöka få tag på ett handtag.
Vi får även tag på vår sponsor, Alien Moto, som har handtag hemma och erbjuder sig att gå upp tidigt på söndagen för att komma och leverera.
Underbart, allt löser sig!
Vi firar med att inta en trevlig middag bestående av korv med bröd. Till bords har vi Hampus samt ett gäng varma filtar.
Söndag
Stefan kommer med bromshandtag till Lasse tidigt på morgonen. Snabbt fixat, iväg och besiktiga. Ut på första kvalet.
Det går inte snabbt, men banan är ännu roligare på torr asfalt och det flyter på. Ligger dryga fyra sekunder efter Johan # 15.
Efter några varv är det gulflagg och i första böjen efter start och mål har Lasse kraschat. Illamående sköljer över mig. Det är inte kul att se sin sambo vid sidan av banan, allra minst två gånger samma helg.
Bromshandtaget som var 5 minuter gammalt, har gått av igen. Även fästplattan till fotpinnen och bakbromsen. Lasse inser att helgen är körd och börjar packa lite smått. Jag erbjuder honom att ta min cykel men han vägrar.
Jag mår überilla nu och tar en promenad till raceoffice för att andas samt kolla varvtiderna. AlienMoto kommer och säger hej inför kval två.
Kändes så dumt att ha jagat upp Peter och Maria så tidigt på morgonen, nu när vi inte ens kunde få användning för handtaget. Vi fick två snygga hjälmväskor, dekaler och varsin rolig parkeringsskylt av dem.
Ni är bäst!
Andra kvalet och illamående släpper så fort jag kommer ut på banan.
Försöker hänga på Tingen eftersom det är han och jag i bottenstriden.
Kapar två sekunder mot första kvalet, men det gör även Tingen.
Ställer upp för start och kommer inte iväg jättebra, men bromsar förbi Tingen i första kurvan. Håller honom bakom mig ett tag, tills han kör förbi på start och mål rakan. Kommer först i kurvan och vi upprepar denna procedur en gång till, innan Tingen kör om och bromsar seent i första kurvan för att hålla kvar den placeringen genom resterande loppet.
Banan är krävande och med lätthet kommer målflaggen. Kommer in på en 8e plats av 9. Tomas # 25 kraschade oturligt i utgången på nedförsbacken.
Är överlag nöjd med helgen. Jag vet mina brister när det gäller körningen och vet vad jag måste göra till nästa år för att få bätte placeringar. Kul att avsluta säsongen på ett trevligt sätt med alla sköna lirare i såväl SP, som Bott och ERF.
Tack till alla mina sponsorer som gör säsongen möjlig! Extra stort tack till AlienMoto, ni är underbara!
Bifogat
Last edited: