En 200 hästars hoj får fetstryk av bil

F1:an lät ju grymt, fast priset på den är väl aningen högre än på hojen... :D
 
Slappa skrev:
Man kan ju inte jämnföra en nästan standard hoj mot en grymt trimmad tävlingsbil :gnissla :kocko , hade hojen haft turbo o 500+hk så hade nog F1 bilen fått de tufft. :D
//D

Nej, då hade inte F1-bilen fått det tufft. Då hade hojen wheelat åt helvete. Svårt att få ner 500 hästar i backen.
 
Tja åker man 402m på ca 5 sek så. Om alla delar är betalda och alla jobbar gratis kostar en repa 100 000 tror jag. Tändstiften smälter efter 150m. Ganska extremt.


Är jag dum i huvudet eller min dator? Får inte hem filmen. explorer hänger sig när jag ska ladda ner.
 
Last edited:
Nu får ni väl ge er, F1 är väl endå en bil, extrem visst, men det är en bil.. Sluta o spela viktiga..
 
Macho Woman skrev:
Nej, då hade inte F1-bilen fått det tufft. Då hade hojen wheelat åt helvete. Svårt att få ner 500 hästar i backen.


Finns många som lyckats med de ju, ta mr Ghostrider som exempel för o inte tala om alla med gatreggade turbo monster.

AnderssonTurbo här på forumet har väl en turbo gixxxer på 420hk, de jag har sett av den så verkar de ju funka bra.
Mycket upp till föraren ochså :tummenupp
//D
 
Last edited:
Ni som ville köra en F1 bil kolla denna länk http://www.rajamakiracing.com/ Tyvärr är det lite gamla F1 bilar med en liten motor + att dom inte har paddel växlar, utan sekventsiell (stavning) växling ala C.A.R.T
 
Slappa skrev:
Finns många som lyckats med de ju, ta mr Ghostrider som exempel för o inte tala om alla med gatreggade turbo monster.

AnderssonTurbo här på forumet har väl en turbo gixxxer på 420hk, de jag har sett av den så verkar de ju funka bra.
Mycket upp till föraren ochså :tummenupp
//D

Men det är samma sak där, förlängda svingar osv.
En F1-bil kostar ca hur mycket som helst och är solklart snabbare än en hoj, pungt.

Vad är det som är så svårt att begripa med det?
 
Eftersom man inte kan skapa den enorma downforce som på en vingad F1 bil på en hoj så går det helt enkelt aldrig att jämföra runt en bana tex.

Med tillräcklig effekt så går det väl rakt fram, men det käns ju inte så intressant.

F1 bilar är ju inte mer bilar än dragsters tycker jag, de har 4 hjul o ratt, men kan egentligen ses som egna fordonstyper.
 
H4 skrev:
Har hört att 0-500 km/h ska gå på 5 sek, sanslöst :kocko

Det tar 4 sekunder H4...vrålet kan inte beskrivas med ord!
Man tittar men fattar inte vad som händer, glömmer man sedan att hålla för öronen så gör det dessutom ont. Rekas å det varmaste dock...
 
jocke i köping skrev:
Den filmen finns redan ,, 70-tal tror jag o jackie ixx som kör genom paris ,,,
kan med detta bara säga att det var BÄTTRE FÖRR :tuttar
körde han inte bara en vanlig ferrari, men var f1-förare(tror man) ?
 
OLDEN skrev:
Har läst om Dragsters som ligger på 0 - 200 på 4 sek så 5-6 kan nog vara rimligt.

//Johan W

Det är ju bara att kolla hur länge Superbiken är före F1:an, jag får det till runt 6-7 sekunder innan F1-bilen börjar dra ifrån, En Superbike gör inte 0-200 på 4 sekunder.....
 
1994 (?) läste jag loggerdata från Alain Prosts F1:a; 0-290 km/h gick på 10,81 sekunder.

Snabbaste Top Fuel-reporna i USA avverkas på låga 4-sekunderstider, med sluthastigheter upp mot 530 km/h.
 
Ingen som har denna film som man kan tanka ned? Blir lite nyfiken o se den, F1 och motoGP galning som man e :D

Ang. prestanda så gör en F1 bil 0-100, samt 100-200 på 2.5s var ca. Sen är det stop på 3 sec, totalt ca 8s alltså.
Sen att jämföra toppfarten på en F1 bil mot en motoGP hoj är ju lite löjligt. Skulle F1 bilen droppa all sin downforce kan nog hojen hälsa hem rätt friskt. F1 bilen har tillräcklig downforce redan vid 120km/h för att den ska kunna köra upp och ned, och det säger nog en del. F1 bilen är byggd för att svänga, inte för toppfart.
 
Last edited:
Ett annat kul & intressant perspektiv:

Om F1:an passerar startlinjen på en 402m strip i sin maxhastighet samtidigt som värstingTopFuel:aren startar, ...så passerar dom mållinjen ungefär samtidigt.
...brumbrum !
 
Zoidberg skrev:
Ett annat kul & intressant perspektiv:

Om F1:an passerar startlinjen på en 402m strip i sin maxhastighet samtidigt som värstingTopFuel:aren startar, ...så passerar dom mållinjen ungefär samtidigt.
...brumbrum !
Det är ju sant det, 402m på under 5 sek, det är typ vad man klarar i en fart på 300 knyck :D

Undra hur det känns i magen o sitta i topfuel bilen? :va
 
..det gick undan! undra om man vänjer sig vid det magsug som lär uppstå vid en sådan acceleration?.. tillslut kanske dom sitter å gäspar å pillar på radion..


Eller kanske inte...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top