Enögt halvljus

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
En oerhört irriterande egenskap på min TDM, i likhet med en del andra hojar, är att bara den ena av de två framlyktorna lyser när jag kör på halvvljus.

Det sitter en H1 (entrådad lampa) i vardera lyktan, således agerar den ena lyktan halvljus och den andra agerar helljus. Alltså, när jag slår på helljus så är det enda som händer att lykta nr 2 tänds, och lykta nr 1 ligger kvar på halvljus.

Jag tänkte i min enfald först att jag kunde byta till tvåtrådade lampor (H4) och göra lite eljobb, men ack - det är ju reflektorerna som styr ljusbilden. Det går alltså inte. Och reflektorn är speciell för TDM, jag kan INTE byta ut den, och det finns INTE någon utländsk variant att skaffa, jag har kollat.

Så vad göra? Det jag kommit på hittills är att ordna nåt slags motstånd så att jag kan ha helljuslampan påslagen även när jag kör på halvljus (med typ 30% reducering eller något).

Finns det att köpa och i så fall var? Kan man bygga och i så fall hur?

Är det någon som har kommit på någon ännu smartare lösning? Ut med språket. :)
 
En oerhört irriterande egenskap på min TDM, i likhet med en del andra hojar, är att bara den ena av de två framlyktorna lyser när jag kör på halvvljus.

Det sitter en H1 (entrådad lampa) i vardera lyktan, således agerar den ena lyktan halvljus och den andra agerar helljus. Alltså, när jag slår på helljus så är det enda som händer att lykta nr 2 tänds, och lykta nr 1 ligger kvar på halvljus.

Jag tänkte i min enfald först att jag kunde byta till tvåtrådade lampor (H4) och göra lite eljobb, men ack - det är ju reflektorerna som styr ljusbilden. Det går alltså inte. Och reflektorn är speciell för TDM, jag kan INTE byta ut den, och det finns INTE någon utländsk variant att skaffa, jag har kollat.

Så vad göra? Det jag kommit på hittills är att ordna nåt slags motstånd så att jag kan ha helljuslampan påslagen även när jag kör på halvljus (med typ 30% reducering eller något).

Finns det att köpa och i så fall var? Kan man bygga och i så fall hur?

Är det någon som har kommit på någon ännu smartare lösning? Ut med språket. :)

Varför krångla till det, kör med helljuset.
 
Jag har en smart lösning, men förslaget innehåller ordet "v-strom" och kommer att bli dyrare än att hamra till en egen reflekor :)
 
En oerhört irriterande egenskap på min TDM, i likhet med en del andra hojar, är att bara den ena av de två framlyktorna lyser när jag kör på halvvljus.

Det sitter en H1 (entrådad lampa) i vardera lyktan, således agerar den ena lyktan halvljus och den andra agerar helljus. Alltså, när jag slår på helljus så är det enda som händer att lykta nr 2 tänds, och lykta nr 1 ligger kvar på halvljus.

Jag tänkte i min enfald först att jag kunde byta till tvåtrådade lampor (H4) och göra lite eljobb, men ack - det är ju reflektorerna som styr ljusbilden. Det går alltså inte. Och reflektorn är speciell för TDM, jag kan INTE byta ut den, och det finns INTE någon utländsk variant att skaffa, jag har kollat.

Så vad göra? Det jag kommit på hittills är att ordna nåt slags motstånd så att jag kan ha helljuslampan påslagen även när jag kör på halvljus (med typ 30% reducering eller något).

Finns det att köpa och i så fall var? Kan man bygga och i så fall hur?

Är det någon som har kommit på någon ännu smartare lösning? Ut med språket. :)
Visserligen styr reflektorn ljusbilden, men den bör väl ändå kunna justeras? Ofta justeras de bakifrån och då måste man skruva bort kåporna för att komma åt.
Isåfall sätter du H4 i båda lyktorna och justerar så halvljuset är i jämnhöjd och inte bländar motsvarande. Då får du både finfint halvljus och helljus.
 
Lösningen som du har skulle nog fungera rent teoretiskt. Du får nog rita upp en krets som kringgår motståndet när du vill ha helljus bara.
 
det är faktiskt kopplat så från början av en anledning:tungan :blah

Det vet jag oerhört väl, men nu vill jag ju uppenbarligen inte ha det så! Det är fult, fult FULT. :)

Varför krångla till det, kör med helljuset.

Det är ju just vad jag inte vill. Trodde det framgick av min fråga. Vore kul att kunna ha en fungerande lösning i alla typer av ljus, såväl skymning som dag och natt. Eller hur?

Visserligen styr reflektorn ljusbilden, men den bör väl ändå kunna justeras? Ofta justeras de bakifrån och då måste man skruva bort kåporna för att komma åt.
Isåfall sätter du H4 i båda lyktorna och justerar så halvljuset är i jämnhöjd och inte bländar motsvarande. Då får du både finfint halvljus och helljus.

Kruxet är att det är EN reflektor för båda lyktorna. De kan inte justeras individuellt. :(

Lösningen som du har skulle nog fungera rent teoretiskt. Du får nog rita upp en krets som kringgår motståndet när du vill ha helljus bara.

Om jag bara kunde rita upp en sån krets... har ingen gjort eller köpt något sådant förr?
 
Borde det inte att gå och koppla med en dimmer, typ som man gör med inomhusbelysning, och sedan ett par relän som bryter resp öppnar kretsen när du slår av och på helljuset?
 
har för mig att jag läste tråd ang. detta problem... fanns nån makapär/elgrunka att köpa... för sisådär 500 riksdaler... hittar tyvärr inte den.. men det var till en 1000rr- honda... fanns en tråd ialf...
 
Enklast borde vara att dra en tråd med ett motstånd från halvljuslampan direkt till helljuslampan, på så sätt har du alltid båda lamporna igång samtidigt, helljuset funkar som vanligt och du behöver inte göra några större ingrepp på elsystemet. Tänk på att dimma helljuslampan ordentligt då kabeln till halvljuset blir belastad med båda lamporna.
 
Enklast borde vara att dra en tråd med ett motstånd från halvljuslampan direkt till helljuslampan, på så sätt har du alltid båda lamporna igång samtidigt, helljuset funkar som vanligt och du behöver inte göra några större ingrepp på elsystemet. Tänk på att dimma helljuslampan ordentligt då kabeln till halvljuset blir belastad med båda lamporna.

Hmmm... kanske en bra idé! Vilken slags motstånd skulle i så fall behövas?
 
Tänk på att en lampa som man reducerar spänningen till lyser gult istället för vitt. Jag skulle tycka att ett vitt plus ett svagt gult är fulare än ett vitt och ett släckt. Alternativet skulle väl vara att sätta in en liten halogenlampa på typ 10W i helljusdelen och ha den tänd hela tiden, lyser vitt utan att kunna blända särskilt mycket.
 
ytterligare en idé kunde kanske vara att göra som du tänkte från början med en H4, om du sätter en sådan i helljusreflektorn så är det ju som en liten reflektor i själva glödlampan också. Kanske räcker det lilla för att det inte skall blända för mycket när du kör med halvljuset? Testa går ju alltid :-)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top