Enögda motorcyklar

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Halloj i stugan! Läst lite snabbt men blir inte klok på vad som gäller men det tror jag nog detta fora har kunskaperna om. Ska i dagarna köpa en hoj med dubbla framlysen (Suka GSX 2016) och den har vad jag ser endast ena lyset i bruk vilket i mitt tycke ser bedrövligt ut. Läst om avstånd mellan ljus/årsmodeller etc. men fattar inte vad gäller för "min". Är det okey eller får man köra en "fuling" med höga böter ifall man blir ertappad? Enkelt ingrepp koppla in den andra lampan? Som vanligt evigt tacksam i tio minuter för ett konkret svar :)
 
Det är väll som på min yamaha, ena lamphuset är gjort för hel o halv ljus medan det andra är i princip ett extra ljus.
Det innebär att om du kör halvljus i extra lamphuset så bländar du allt o alla konstant.
 
Det är väll som på min yamaha, ena lamphuset är gjort för hel o halv ljus medan det andra är i princip ett extra ljus.
Det innebär att om du kör halvljus i extra lamphuset så bländar du allt o alla konstant.
Tack för svar men "väll" kanske inte gäller på min? ? Såg något om att "fulkoppla" in andra lampan också folk skrivit om. Och undrar vad som egentligen gäller ?
 
Tack för svar men "väll" kanske inte gäller på min? ? Såg något om att "fulkoppla" in andra lampan också folk skrivit om. Och undrar vad som egentligen gäller ?
Kolla elschemat och kolla vad du har för lampor. Långt tillbaka vet jag att det var förbjudet i Sverige eftersom traktorer hade dubbla lysen. Tillslut vann förståndet så det är borta nu.
Min Daytona var enögd på halvljus i några länder men min hade båda inkopplade. Där var det bara att koppla in den andra halvljustråden, inte fulkoppling på någe vis...

Så du får "väll" kolla lite... :krama
 
Du får nog kolla med någon som är duktig på hur just Suzuki har tänkt sig. För det kan ha tekniska orsaker - tillverkaren ville ha det så. Eller legala orsaker som Old Badger skriver.
Min gamla Triumph Sprint såldes först som tvåögd ett par år, sedan kom regeln att skulle vara enögd, innan man återigen fick sälja (använda) den som tvåögd. Skillnaden åstadkoms genom att ta ut respektive sätta dit ett relä för en dryg hundralapp.
In/ut - tvåögd/enögd. Tog 30 sekunder. Plus tiden att strippa av kåporna (20 minuter innan man lärt sig.... ;) )
 
Last edited:
Kolla elschemat och kolla vad du har för lampor. Långt tillbaka vet jag att det var förbjudet i Sverige eftersom traktorer hade dubbla lysen. Tillslut vann förståndet så det är borta nu.
Min Daytona var enögd på halvljus i några länder men min hade båda inkopplade. Där var det bara att koppla in den andra halvljustråden, inte fulkoppling på någe vis...

Så du får "väll" kolla lite... :krama
Sökte i lådan hemma istället ? Men vill inte minnas att min nuvarande hoj har dubbla lysen. Får gå ut och kolla... PS. Brödrosten suger hästpung som brödrost och man ser inte motivet på mackan efter man lagt på ostskivan ?

received_2815262148761649.jpeg
 
Förenklat, finns det godkännadepapper är det okej - även i Tyskland. Dvs i enlighet med ECE-R53. MC-körandet blir så mycket enklare med hojar från 1998 och äldre.
Tack, håller med om äldre hojar förutom det med förknasare. Min förra Suzuki GSX1100F -94 älskade jag...

FB_IMG_1612078933589.jpg
 
Last edited:
Du får nog kolla med någon som är duktig på hur just Suzuki har tänkt sig. För det kan ha tekniska orsaker - tillverkaren ville ha det så. Eller legala orsaker som Old Badger skriver.
Min gamla Triumph Sprint såldes först som tvåögd ett par år, sedan kom regeln att skulle vara enögd, innan man återigen fick sälja (använda) den som tvåögd. Skillnaden åstadkoms genom att ta ut respektive sätta dit ett relä för en dryg hundralapp.
In/ut - tvåögd/enögd. Tog 30 sekunder. Plus tiden att strippa av kåporna (20 minuter Innan man lärt sig.... ;) )
Låter som att jag får vänta och se hur det ser ut IRL. Tack! ?
 
Har för mig att det är ett EU krav för att inte misstas för bil ?
 
På Triumph Sprint RS -01 är det två H4 lampor fram men bara den högra till halvljus och den vänstra till helljus. Och ljuset var uselt.
En kontroll visade att jag hade ca 11,5 Volt på lampstiften, vikt och kostnads optimerat kablage !, för generatorn gav 14,3 Volt.
Det blev betydligt bättre halvljus genom att koppla in båda H4 lamporna med reläer och 2,5 mm2 kopplingsledningar. 14,0 volt på lampstiften.
Och det gick ställa in både höger och vänster strålkastare för korrekt ljusbild på halvljus.
Tyvärr visade det sig att optiken var så dålig så med korrekt inställt halvljus (rakt framåt) så låg helljuset på 4 meters avstånd ca 0,4 meter åt höger från vänster strålkastare, dvs på 100 meter ca 10 meter åt höger. Och likadant med höger strålkastare, fast tvärtom, på 100 meter 10 meter åt vänster, dvs inget ljus på vägen, bara ljus i skogen.
Men eftersom trafiken är så tät här runt Gbg brydde jag mig inte, så sällan möjlighet köra på helljus. Och när det var chans på helljus så tryckte jag på ljustutan de sekunderna så fick jag halvljuset + helljuset ut i skogen.
Besiktade med utdragna säkringar till vänster halvljus och höger helljus. Inga anmärkningar. Och originalkablaget fanns kvar.
Styrde mina 4 nya reläer med kopplingsledningar från tomma reläsocklar som redan satt monterade i original.
Däremot hände inget om jag satte reläer i de tomma reläsocklarna.
Så det är bara att prova om du du H4 lampor i båda strålkastarna. Går det så går det.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/triumph-sprint-rs-lucas-moonlight-och.275310/
 
28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare. Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare. Sidvagn får ha endast en halvljusstrålkastare.

Allt enligt (1) Godkända dubblastrålkastare? | Sporthoj.com
Går säkert att hitta den ursprungliga texten på Transportstyrelsens sida.
 
På Triumph Sprint RS -01 är det två H4 lampor fram men bara den högra till halvljus och den vänstra till helljus. Och ljuset var uselt.
En kontroll visade att jag hade ca 11,5 Volt på lampstiften, vikt och kostnads optimerat kablage !, för generatorn gav 14,3 Volt.
Det blev betydligt bättre halvljus genom att koppla in båda H4 lamporna med reläer och 2,5 mm2 kopplingsledningar. 14,0 volt på lampstiften.
Och det gick ställa in både höger och vänster strålkastare för korrekt ljusbild på halvljus.
Tyvärr visade det sig att optiken var så dålig så med korrekt inställt halvljus (rakt framåt) så låg helljuset på 4 meters avstånd ca 0,4 meter åt höger från vänster strålkastare, dvs på 100 meter ca 10 meter åt höger. Och likadant med höger strålkastare, fast tvärtom, på 100 meter 10 meter åt vänster, dvs inget ljus på vägen, bara ljus i skogen.
Men eftersom trafiken är så tät här runt Gbg brydde jag mig inte, så sällan möjlighet köra på helljus. Och när det var chans på helljus så tryckte jag på ljustutan de sekunderna så fick jag halvljuset + helljuset ut i skogen.
Besiktade med utdragna säkringar till vänster halvljus och höger helljus. Inga anmärkningar. Och originalkablaget fanns kvar.
Styrde mina 4 nya reläer med kopplingsledningar från tomma reläsocklar som redan satt monterade i original.
Däremot hände inget om jag satte reläer i de tomma reläsocklarna.
Så det är bara att prova om du du H4 lampor i båda strålkastarna. Går det så går det.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/triumph-sprint-rs-lucas-moonlight-och.275310/
Min Daytona -01 hade båda H4-lamporna inkopplade både på hel och halvljus från fabrik.
Sökte i lådan hemma istället ? Men vill inte minnas att min nuvarande hoj har dubbla lysen. Får gå ut och kolla... PS. Brödrosten suger hästpung som brödrost och man ser inte motivet på mackan efter man lagt på ostskivan ?

View attachment 458661
Är boken till motorcykeln det handlar om så har du bara bidragit till att göra SportHoj mer levande när du själv har svaret! :tungan

Vad gäller brödrostens funktion och nämnda pung kan jag inte uttala mig...
Men jag skulle rosta två skivor, lägga ost och skinka mellan och vända motiven utåt...
 
Min Daytona -01 hade båda H4-lamporna inkopplade både på hel och halvljus från fabrik.

Är boken till motorcykeln det handlar om så har du bara bidragit till att göra SportHoj mer levande när du själv har svaret! :tungan

Vad gäller brödrostens funktion och nämnda pung kan jag inte uttala mig...
Men jag skulle rosta två skivor, lägga ost och skinka mellan och vända motiven utåt...
Om du bemödar dig att läsa inlägget så inser du att det inte var en manual till min gamla hoj som har ett ljus jag sökte du länkade till. Utan information om en kommande hoj med två lysen fram. Jo, det alternativet om brödet har slagit mig men rädd att Suzukis brödrostar (utan lampor) inte är anpassade till det utan geggar igen ?
 
På Triumph Sprint RS -01 är det två H4 lampor fram men bara den högra till halvljus och den vänstra till helljus. Och ljuset var uselt.
En kontroll visade att jag hade ca 11,5 Volt på lampstiften, vikt och kostnads optimerat kablage !, för generatorn gav 14,3 Volt.
Det blev betydligt bättre halvljus genom att koppla in båda H4 lamporna med reläer och 2,5 mm2 kopplingsledningar. 14,0 volt på lampstiften.
Och det gick ställa in både höger och vänster strålkastare för korrekt ljusbild på halvljus.
Tyvärr visade det sig att optiken var så dålig så med korrekt inställt halvljus (rakt framåt) så låg helljuset på 4 meters avstånd ca 0,4 meter åt höger från vänster strålkastare, dvs på 100 meter ca 10 meter åt höger. Och likadant med höger strålkastare, fast tvärtom, på 100 meter 10 meter åt vänster, dvs inget ljus på vägen, bara ljus i skogen.
Men eftersom trafiken är så tät här runt Gbg brydde jag mig inte, så sällan möjlighet köra på helljus. Och när det var chans på helljus så tryckte jag på ljustutan de sekunderna så fick jag halvljuset + helljuset ut i skogen.
Besiktade med utdragna säkringar till vänster halvljus och höger helljus. Inga anmärkningar. Och originalkablaget fanns kvar.
Styrde mina 4 nya reläer med kopplingsledningar från tomma reläsocklar som redan satt monterade i original.
Däremot hände inget om jag satte reläer i de tomma reläsocklarna.
Så det är bara att prova om du du H4 lampor i båda strålkastarna. Går det så går det.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/triumph-sprint-rs-lucas-moonlight-och.275310/
Oj, det var ett långt och uttömmande svar. Bockar och bugar ? Låter som att det är genomförbart då det du gjort på din MC-modell måste vara det klurigaste att få till. Får hoppas att Suzuki har en simplare lösning för att göra detta är ett måste för mig, löjlig som jag är ?
 
Om du bemödar dig att läsa inlägget så inser du att det inte var en manual till min gamla hoj som har ett ljus jag sökte du länkade till. Utan information om en kommande hoj med två lysen fram. Jo, det alternativet om brödet har slagit mig men rädd att Suzukis brödrostar (utan lampor) inte är anpassade till det utan geggar igen ?
Då var boken inte till motorcykeln det handlar om men du har du ändå bidragit till att göra SportHoj mer levande! :tungan
Varför Triumph inte hade båda H4 inkopplade kan vara att ett extra relä kostar pengar. På min hade de dock inte snikat! :tummenupp

Lycka till med brödrost och dubbla lysen! :hej
 
Då var boken inte till motorcykeln det handlar om men du har du ändå bidragit till att göra SportHoj mer levande! :tungan
Varför Triumph inte hade båda H4 inkopplade kan vara att ett extra relä kostar pengar. På min hade de dock inte snikat! :tummenupp

Lycka till med brödrost och dubbla lysen! :hej
Tack och pöss i ljumsken grabben ??
 
Så jävla störande fuckar upp symetrin. Har lurat på att borra ett hål, sätta i en led, mest för att lysa upp det ned släckta lamphuset som är släckt.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top