Emulsionsrör?

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Vad händer egentligen om emulsionsrören blivit för slitna?

Bränlseblandningen blir fel eftersom nålarna inte sluter tätt i emulsionsrören och hojen går för fett.
Jag bytte på min TRX och det blev bättre - var dock försiktig eller vet vad du gör eftersom förgaseriet är känsligt. Du kan läsa om hur det gick för mig i denna tråden då jag tog mig lite vatten över huvudet. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4612&highlight=Sedel%E4rande
Många sköna mekhistorier i den tråden. :tummenupp

Emu?

Emu?..
förlåt om man frågar men vad är det för nåt?

emu =emulerar + sion= kanske en explosion eeeh.. alltså ett rör som emulerar en explosion..

Nej berätta nu vad denna magiska pryl gör för nåt!
:)

/edit ok här var man sen med inlägget.. ja då vet jag vad dom gör.

Jag plockade ner förgasarna och bytte flottörnålar, tyckte då att det var ett j..la spel mellan nål och rör.

Problemet jag har är att tomgången är dum, men det kan ju vara avsaknaden av returvajer som gör det.

Slitna emulsionrör, (TRX även i mitt fall), var inte kul... Kom helt enkelt för mycket soppa då det blev för stort "glapp" mellan nål och "blandningsrör". (Hade monterat Dynojet-nålar från första tillverkningsserie, som visade sig vara av fel material som slet ut emulsionrör snabbare än normal förslitning) På slutet, innan jag kom på vad det var, så gick den IOFS på tomgång, men så fort jag gasade spottade och fräste det, kom gråa sotmoln och slog ibland ut eldslågor genom avgassystemet. Körde man snabbare än 150 fungerade det dock.... annars druknade motorn i soppa... Första symtomet var att hojen började dra mer soppa, sedan gick det snabbt utför... :(

/B

emulsion = blandning. Är väl mer passande begrepp när det gäller bilförgasare ('fixed choke') där röret har en massa hål av olika storlekar på olika höjd där luft kommer in o blandar sig m soppan. Jag brukar kalla det nålmunstycke på förg m bränslenål.
/u

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...