Emu

EMU?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Europeiska Monetära Unionen ska vi gå med eller inte?

På söndag smäller det.

Blir det:

€ Bättre eller sämre för företagen?

€ Bättre eller sämre välfärd (=sjukvård, pensioner mm)?

€ Bättre eller sämre för hög/låg-inkomsttagarna?

€ Högre eller lägre priser?

€ Mer eller mindre demokrati i Sverige?

Vilka argument ska man lyssna på vilka VET egentligen nåt? Det mesta som sägs är spekulationer (min åsikt)

Vad röstar ni på söndag? Motivera.

Jag röstar: NEJ pga av osäkerhet, bättre vänta och se än bli lurade som i EU valet.

Last edited:
Det blir "nej" på söndag i vilket fall. Jag känner på mig det i vänstra stortån och den brukar aldrig ha fel :D.

röstar nej också,är inte så lättlurad som vissa andra............
och ja sidans metoder har nu sjunkit under sandlåde nivå,dom gör allt för att locka väljare till och med säger att vi kanske inte går med 2006 om det blir ja ifall läget inte är bra,jovisst ja vem lurar man med det några tokholmare kanske.... vi går med även om fettegrisen vet att situationen är dålig för det gynnar honom ändå.säg adjö till välfärden om vi går med,högre kriminalitet mer uteliggare sämre sjukvård m.m m.m men visst d blir nog som dom lovar hahaha

Hur skulle våran välfärd med massa nedskärningar idag kunna bli sämre, utav valuta skifte?? Som egen företagare med affärer runt om europa så säger jag JA till det här. Varför vara idag beroende av tre valutor, Euro, Dollar och S-kronor.

Vem tror att man kan gå med men inte axeptera alla villkor? och sen tro att vi ska kunna påverka? Ska vi vara med så ska vi vara med fullt ut för att kunna påverka och bestämma.

Svensk industrin och övrig handel ligger ju idag i ett läge där ingenting händer, detta tror jag kan ändras med en gemensam valuta.

Som vanlig svensson så är det mest ingen skillnad mellan Euro eller krona, men som företagare som arbetar med europa så blir det enklare, att dels räkna priser då ingen valuta ändras (som påverkar inom europa) samt att man kan lättare slå sig in på den europeiska marknaden.

Förlåt för mina stav fel.

Qwerty skrev:
Hur skulle våran välfärd med massa nedskärningar idag kunna bli sämre, utav valuta skifte?? Som egen företagare med affärer runt om europa så säger jag JA till det här. Varför vara idag beroende av tre valutor, Euro, Dollar och S-kronor.

Ett program på TV tog just upp detta (+ en massa annat). Sveriges välfärd är mkt bättre än om man ser på snittet i europa. Ett mål innom EMU är på sikt att oxå ha genemsamma skatter. Dvs att skatterna kommer att bli lägre = mindre pengar till landstingen osv.

Sen handlar det ju om "lite" mer än bara valuta skifte

Då kanske det är på tiden att staten ser över sina tillgångar och utvecklar dessa till vinstdrivande. Inte som det är idag, allt som är statligt går med minus och dom privata aktörerna inom samma område går med plus. Dax för staten att effektivisera.

Gemensamma skatter, skulle jag gärna vilja ha då jag tycker att skatt på skatt som du sedan ska betala moms på är lite i högsta laget.

Ja det är massa mer än "bara" valuta skifte, det handlar om att vara med i EU och kunna påverka eller att vara passiv medlem, som inte kan påverka ett dugg. Du har så rätt så. Å eftersom vi redan är med så är det väll bara att löpa linan ut och se glad ut. :)

Qwerty skrev:
Då kanske det är på tiden att staten ser över sina tillgångar och utvecklar dessa till vinstdrivande. Inte som det är idag, allt som är statligt går med minus och dom privata aktörerna inom samma område går med plus. Dax för staten att effektivisera.

Mnja, detdär var nog ändå en generalisering som heter duga.
För det första så är det inte så värst många friskolor som går med plus. Det har även varit lite knackigt på sjukhus och åldringssidan.
Dessutom är det inte syfte med skol- och vårdinrättningar att de skall gå med vinst. De skall hålla sig till budget.
Staten kan alltid effektivisera, så länge den håller sig inom ramen för sitt uppdrag.

Att påstå att staten är skit för det kostar pengar och det privata rockar phet för de tjänar bara pengar är en meningslöshet i sig.
Då är det bättre att parata om vilka angelägenheter som skall vara statliga, mixade och privata.

gladh

Qwerty skrev:
Ja det är massa mer än "bara" valuta skifte, det handlar om att vara med i EU och kunna påverka eller att vara passiv medlem, som inte kan påverka ett dugg. Du har så rätt så. Å eftersom vi redan är med så är det väll bara att löpa linan ut och se glad ut. :)

Det där hör man fasen till leda i dessa dagar!
Vara med = påverka, inte vara med= få sitta och vara utanför.
:p :p :p

Inte fasen spelar vi ut vår roll som påverkare i EU bara för att vi väljer att stå utanför det tredje steget!!?
:rolleyes: :rolleyes:

I så fall, för dom som tycker att det är sant, ni håller alltså inte med Kung Plommon och hans politikerkompisar, som så stolt hävdar att "Vi i Sverige har minsann varit såå duktiga i vår medverkan i EU, se bara på t.ex. jämställdheten som vi är så duktiga med att sprida inom EU", då??
Vad har vi då gjort i EU alla dessa år vi inte haft samma valuta? Varit utanför? Nope, vi har varit med!!

Det enda som händer är att de som idag tjänar, vill tjäna MER, och ser EMU som medlet dit. Dom som BORDE tjäna på EMU, är dom som kommer att betala kalaset...

Solklart "Nej" från mig, iallafall. Har redan röstat.

Hur vår välfärd kan bli sämre,ja d är inte svårt,mer invandring,mer arbetslöshet tillex....
hög o låg konjuktur kommer efter vi gått med i emu att styras med skatter inte som med räntan som idag.
låg kunjuktur=låg skatt för att få fart på den då medföljer automatiskt nedskärningar inom den ofentliga sektorn=dålig välfärd.
Fast friska människor med fast jobb blir ju inte drabbade utan det är dom som har d sämst nu som blir det,gamla arbetslösa och sjuka.

vi kommer att få påverka lika mycket som idag=mer eller minre inte ett smack,bara att följa dom stora ländernas förslag.
england tyskland frankrike och italien styr eu,resten lyder.

Tänkte inte alls på skolor och sjukhus. Då det är förlustverksamhet redan från början, men det finns ju annat.

Tänkte mest på värmekraftverket komunen ihop med andra bolag byggde här ute hos mej. 720milioner kostade det(kommun 41%) När dom väl drog igång det så konstaterades det snabbt att dom skulle betala av dessa 720 på 10år. Vad gör komun faaaaaan då, jo efter 7 år så säljer man sin del 41% för en billig peng. Snacka om att vara rädda för att tjäna pengar. Planen var även att bygga ett till i samman slutning med det gammla pga det fanns en sådan stor marknad så det skulle behövas. Men nej då där investerades det pengar och en förlust blev kontentan.

Telia äger ju det mesta av telefon ledningarna som andra aktörer hyr. Hur kommer det sig att det är dyrast (oftas) att ringa med dessa??? Dom borde kunna konkurera ut det flesta andra om man bara vill, men viljan saknas. Nu är ju inte telia helt statligt utan bara delvis.

Andra statliga saker. Jobbar man inom staten och är över 50 år har man 7 v semester. Inom vilket privat bolag har man det? Sen sparkades det folk inom samma statliga organisation, alla yngre fick gå, kvar blev dessa personer som kostar mest och jobbar minst pga mest ledighet.

Nej bäst jag lägger ner innan jag framstår som någon JA förespråkare (eller annat konstigt drägg) för det är jag inte, sen att jag kommer rösta ja är en annan sak.

Holger skrev:
Hur vår välfärd kan bli sämre,ja d är inte svårt,mer invandring,mer arbetslöshet tillex....

Mnja igen (känner att jag håller på att återupprepa mig), vi är nog så illa piskade att se till att vi får in mer folk i Sverige om vi vill behålla vår välfärd. Det finns nämligen inte så många kvar som kan arbeta när 40-talist generationen bestämt sig för att slutgiltigen gå i pension. Nativiteten har helt enkelt varit för låg och folk lever för länge (vilket är kul iofs) (altså att folk lever längre, det är trist att det nuppas mindre).
Så vill vi ha folk som fyller luckorna i produktionen och betalar in skatt etc. så får vi nog se till att lätta på inflyttningsrestriktionerna för folk som har aningen mer pigmentering än albinos.

gladh

Qwerty skrev:
Tänkte inte alls på skolor och sjukhus. Då det är förlustverksamhet redan från början, men det finns ju annat..............

Hur kan skola och sjukvård vara en förlustverksamhet? I ett kortsiktigt mikroperspektiv möjligtvis, men jag trodde samhället (det offentliga och det privata) krävde utbildad arbetskraft för att fungera.

Sen så finns det begynnande tecken på galna kosjukan inom både det privata och det offentliga. Vad gäller kommuners förmåga att räkna så blir man ledsen ibland. Komvuxomläggningen i Göteborgs stad är ytterligasre ett exempel.
Men bankerna var inte så duktiga i slutet på 80-talet, början på 90-talet. Inte heller riskkapitalbolagen och IT-firmorna kring 2000.

Man kan nog snabbt konstatera att det inte finns några "säkra" generaliseringar.

gladh

Kanske dags att göra något åt det låga barnafödandet. Speciellt utvalda samlagsmänniskor blir utvalda & får s.k "Nej-immunitet" dvs de som säger nej till sex med dessa människor riskerar böter & fängelse. Min idé alså har jag förtur!

Apropå EMU så säger jag NEJ, bara för att jävlas med alla borgerliga JA - sägare. Ok, lite mer seriöst tankearbete än så har jag lagt ner men svaret blir åndå detsamma.

Henken skrev:

Apropå EMU så säger jag NEJ, bara för att jävlas med alla borgerliga JA - sägare. Ok, lite mer seriöst tankearbete än så har jag lagt ner men svaret blir åndå detsamma.

Tycker det är lite intressant att du uttrycker det så, med tanke på att just EMU-frågan splittrar de politiska partierna mer än någon annan fråga i modern tid.
Jag hoppas verkligen att du lagt ner mycket mer seriöst tankearbete än så :)

"Hur kan skola och sjukvård vara en förlustverksamhet? I ett kortsiktigt mikroperspektiv möjligtvis, men jag trodde samhället (det offentliga och det privata) krävde utbildad arbetskraft för att fungera."

Självklart så har du så rätt så i detta. Men skola och sjukvård är något som aldrig drar in egna pengar utan deras insats betalas senare i livet genom skatt, var snarare vad jag menade.

Ang invandringen. Ja vi måste föda dubbetl med barn och samtidigt ta in massa invandrare för att överleva, se på Italien med deras ålderssjuka.

Angående invandringen,arbetskraft invandring behövs inte försörjnings invandring.
idag tar vi hit massor med folk som är 50+ och får särskilt stöd för äldre invandrare(som är högre än för en svensk pensionär som jobbat 20år),samt massor med brottslingar som vi sedan ej kan utvisa då man får svenskt medborgar tillstånd alldeles för snabbt.
jag är ej rasist men om du inte tror mig kontakta pro för att veta om det där stödet,kolla fakta för att få veta om brottsligheten. ca25% av alla brottslingar är första generationens invandrare men endast ca10% av befolkningen när det gäller grova brott som mord misshandel o våldtäkt är det 50% inv.
Detta beror helt o hållet på religion o värderingar.

ps mitt ex är invandrare=ett bevis på att jag ej är rasist.
men hon är ett exempel på vad vi behöver,sveska tog det ett år att lära sig sen på gymnasie nivå nån månad till,sen nån månad till så jobbade hon med data support över telefon.
hur många invandrare är d som är intresserad av att lära sig så fort? många tycker det är roligare att råna folk o sparka ner nån på stan tyvärr.....

hur kan vården vara nåt som går med förlust.
Ja för d är statligt,ni som säger emot jag tar gärna en debatt med er.
Anledning 10=hundratals onödiga chefer.anledning 2=massor med politiker,ja kolla lönerna deras sen fattar ni.
skulle alla företag behöva massa dyra politiker för att drivas skulle dom alla gå i kk.
kolla gärna hur mycket politiker o skit det finns i lanstingen så får ni se,alla som inte duger nere i stockholm som normal politiker får en plats i landstinget.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8