Emissionvärden och dess betydelse

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Hallå.

Jag har suttit och jämfört lite avgasvärden på olika fordon och kommit fram till att om man ser till de värden man kan se på transporststyrelsen ligger motorcyklar fortfarande långt efter bilar trots euro 3 som kom 2007 och har gjort att alla (tror jag) motorcyklar som säljs inom EU har insprutning och avgasrening via katalysator.

Jag har t.ex jämfört en Kawasaki er6 -07 med en Audi Q7 4.2 (bensin) -07 och det ser ut såhär:

Audi
Kolmonoxid 0,277 g/km
Kväveoxider 0,036 g/km
Kolväten och totala kolväten 0,055 g/km

Kawasaki
Kolmonoxid 1,04 g/km
Kväveoxider 0,05 g/km
Kolväten och totala kolväten 0,17 g/km

Som man ser släpper Kawasakin ut ganska mycket mer än Audin. En paranthes är dock att motorcyklar alltid tycks anges med två olika kolmonixidvärden varav den ena alltid är mycket lågt, i Kawasakins fall 0,13 g/km. Någon som vet vad skillnaden är?

Min stora fundering är hur det kan skilja så mycket mellan dessa fordon då båda har modern avgasrening. Är det någon som vet hur mätningarna går till? Om det är med kalla motorer kan jag tänka mig att Audin har fler katalysatorer varav vissa blir varma tidigt och Kawasakin endast har en och därför släpper ut mycket när motorn är varm. När båda motorerna är varma borde det väl dock inte vara skillnad? Vidare undrar jag om någon vet hur tillförlitliga dessa uppgifter är.

Någon som är insatt får gärna hjälpa till.

Last edited:
precis som boris skriver så ligger mc lååååångt efter i avgasrening. bara för att mc har lambdastyrd insprutning och en kisse på skorstenen så betyder det ej att avgasvärdena är lika låga som på bil.
bilar har ju haft detta sedan 1988/89 och bilarna då (1989=25år sedan) släpper ju ut mer "skit" än vad en bil idag gör som BTW har avgasrening Euro6.

Utan att egentligen veta, så gissar jag på att motorcykeln också har betydligt sämre effektivitet på förbränning redan innan avgaserna når katalysatorn. Hur annars kommer det sig att en motorcykel har ungefär samma bränsleförbrukning som en bil?

Boris, vid jämförelse mellan bil och mc tror du att de olika mätmetoderna är till motorcyklarnas för- eller nackdel utsläppsmässigt.

Utan att egentligen veta, så gissar jag på att motorcykeln också har betydligt sämre effektivitet på förbränning redan innan avgaserna når katalysatorn. Hur annars kommer det sig att en motorcykel har ungefär samma bränsleförbrukning som en bil?

sämre effektivitet tror jag det ej är, utan snarare höga liter effekter utan överladd som gör denna förbrukning. sen visst så har ju ej mc motorer varken intern eller extern egr som bland annat i sig är en del i avgasreningen.

i grund och botten så kan du utgå att det stora anledningen till att det skiljer så mycket i rening mellan bil och mc är att mc motorer och insprut med mera är ca 10 år efter bilars.

Urusel aerodynamik spelar in. Gubben som sitter på sadeln är som ett segel.

Sedan bör väl lambda vara lika med ett även på en hoj. Men ur rena sugmotorer vill jag minnas från kolvmaskiner allmän kurs att maxeffekt får man vid lite fetare blandning och oren förbränning. Det är så enkelt att kolet oxideras ju först till koloxid och där får man drygt 60% av energin. Andra förbränningssteget till koldioxid ger alltså nästan bara hälften av energin. Man utnyttjar syret i bränsleblandningen maximalt med ofullständig förbränning.

Hög effekt och hög verkningsgrad är olika ting. Det minns jag absolut. Nu tog jag examen på 80-talet så jag kanske skall glömma detta... :glömdet

Urusel aerodynamik spelar in. Gubben som sitter på sadeln är som ett segel.

Sedan bör väl lambda vara lika med ett även på en hoj. Men ur rena sugmotorer vill jag minnas från kolvmaskiner allmän kurs att maxeffekt får man vid lite fetare blandning och oren förbränning. Det är så enkelt att kolet oxideras ju först till koloxid och där får man drygt 60% av energin. Andra förbränningssteget till koldioxid ger alltså nästan bara hälften av energin. Man utnyttjar syret i bränsleblandningen maximalt med ofullständig förbränning.

Hög effekt och hög verkningsgrad är olika ting. Det minns jag absolut. Nu tog jag examen på 80-talet så jag kanske skall glömma detta... :glömdet

ja det glömde jag ju i tidigare inlägg, luftmotstånd och föraren som är ca 1/3 del av vikten på en mc och dessutom är som ett segel....

sen är det som du säger, max effekt fås vid lite fetare blandning, men max förbränning fås vid lambda 1 = 14,7-1 = 14,7 kilo luft till 1 kilo bränsle. då får du optimal förbränning. och sen efter det så har du diverse påhängs avgasrenings saker i form av katalysator eller egr eller puls air eller vad det nu kan vara.

sen är det väl sällan man lyckas uppnå lambda 1 inne i cylindern på grund av luftens tröghet och vikt med mera och att luften och bränsle som skall tillsättas mäts upp utanför cylindern.

Last edited:
Boris, vid jämförelse mellan bil och mc tror du att de olika mätmetoderna är till motorcyklarnas för- eller nackdel utsläppsmässigt.

Ingen aning jag har inte analyserat körcyklarna mot varandra men med tanke på att Mc cykeln är stadskörning och tomgång och det är områden där man måste feta på en del för att få till bra gång framförallt på motorer som är designade för hög litereffekt. Vägs dessutom tomgångstestet in så får man höga HC helt enkelt därför att kamöverlappet på en mc är ganska stort och på tomgång ger det gott om tid att suga ut färskgas i avgassystemet.

Det finns folk som vet detta bättre än mig... http://papers.sae.org/2013-01-2619/

Här finns ett paper där man har jämfört bilens och MC körcyklers påverkan på en bil:

Last edited:
Lite moment 22 i det hela.

Man har helt olika krav på olika förbränningsmotorer, på en lastbilsmotor är förbrukningen oerhört viktig och att det slutar med att vikten blir något hög spelar mindre roll. Motorcykeln å andra sidan är ett race med att plocka ut hög litereffekt. Eller man kanske skulle säga högt vridmoment, sedan är det en kostnadsfråga hur mycket man vill varva (vrid*varv = effekt). Det som ger bäst emissioner är inte det som ger högst verkningsgrad. Moderna bilmotorer är väldigt finslipade mot emissioner. En stor del i påfund som drive-by-wire har sin grund i emissioner, ställbara kamaxeltider likaså. Men bara en sådan sak som att en Mc motor har separata insugsspjäll - väldigt trevligt när man åker med en del överlapp på kamaxlarna men kräver mekanisk justering då och då för perfekt cylinderbalans. På bilar har man nästan undantagslöst trotteln innan plenumet för att få så jämn cylinderbalans på låglast som möjligt.

Jag kunde inte undgå att notera att läsa att man tyckte en ok Co halt på tomgång på min hoj var runt 3.0. Det låter i mina öron som att den katalytiska avgasreningen inte alls är igång på tomgång.

Tveklöst är det så att en motorcykelmotor är mindre optimerad mot emissioner än en personbil eller lastbil är. Och så blir det då moment 22, ska man ha hög trimningsgrad så kanske man behöver köra en smula fett för att få körbarhet, vilket renderar i att avgasreningen inte fungerar. Men är det okej enligt normen så gör man så. Man vinner fler köpare på bra körbarhet än bättre emissionsvärden.

Men man har säkert olika mätnormer, häng en husvagn efter bilen och börja mät när motorn får segdras på fullgas långa stunder - då är det inte lika vackert längre. Lögn, förbannad lögn och avgascertifieringar… Exempel är ju ”miljöbilar" med E85 - de certifierades med bensin. Med E85 i tanken kunde de mer eller mindre spy ut vad som utan att de skulle åka dit på det. Reglerna var skrivna för bensin och det var så man testade. Briljant!

att katalysator ej renar på tomgång är ej så konstigt, det händer även på bilar då dom stått på tomgång för länge och kissen blivit kall. en kisse svalnar av att ej ha varvet= dom varma avgaserna från motorn som hjälper till att hålla värme. det är därför biltillverkarna flyttar kissen närmare och närmare topplock.

Jag kunde inte undgå att notera att läsa att man tyckte en ok Co halt på tomgång på min hoj var runt 3.0. Det låter i mina öron som att den katalytiska avgasreningen inte alls är igång på tomgång.

Tveklöst är det så att en motorcykelmotor är mindre optimerad mot emissioner än en personbil eller lastbil är...

Men man har säkert olika mätnormer, häng en husvagn efter bilen och börja mät när motorn får segdras på fullgas långa stunder - då är det inte lika vackert längre. Lögn, förbannad lögn och avgascertifieringar…
Vad var enheten på 3.0? Om det var ppm så är det en låg siffra.
Så länge det är tillräcklig temp i kat:en så funkar den, även vid tomgång. Sant däremot är att tomgången kyler ner kat:en vid lång tomgångskörning som sedan "förgiftas" av bl.a. CO och HC.

En annan kommentar angående certifiering: lastbilsmotorer certas i motorrig medan bilar och mc certas på rullande landsväg. Alla tre sorter har olika körcykler (dock samma mellan diesel/bensinbilar). Cyklerna startas "kalla", runt 25 grader C.

I samtliga fall körs ju dock cycle beating: kat:arna funkar bra på cyklerna dock inte lika bra i verkligheten.
Cyklerna ändras just nu för bilar inför kommande avgaslagstiftning.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra