Hallå.
Jag har suttit och jämfört lite avgasvärden på olika fordon och kommit fram till att om man ser till de värden man kan se på transporststyrelsen ligger motorcyklar fortfarande långt efter bilar trots euro 3 som kom 2007 och har gjort att alla (tror jag) motorcyklar som säljs inom EU har insprutning och avgasrening via katalysator.
Jag har t.ex jämfört en Kawasaki er6 -07 med en Audi Q7 4.2 (bensin) -07 och det ser ut såhär:
Audi
Kolmonoxid 0,277 g/km
Kväveoxider 0,036 g/km
Kolväten och totala kolväten 0,055 g/km
Kawasaki
Kolmonoxid 1,04 g/km
Kväveoxider 0,05 g/km
Kolväten och totala kolväten 0,17 g/km
Som man ser släpper Kawasakin ut ganska mycket mer än Audin. En paranthes är dock att motorcyklar alltid tycks anges med två olika kolmonixidvärden varav den ena alltid är mycket lågt, i Kawasakins fall 0,13 g/km. Någon som vet vad skillnaden är?
Min stora fundering är hur det kan skilja så mycket mellan dessa fordon då båda har modern avgasrening. Är det någon som vet hur mätningarna går till? Om det är med kalla motorer kan jag tänka mig att Audin har fler katalysatorer varav vissa blir varma tidigt och Kawasakin endast har en och därför släpper ut mycket när motorn är varm. När båda motorerna är varma borde det väl dock inte vara skillnad? Vidare undrar jag om någon vet hur tillförlitliga dessa uppgifter är.
Någon som är insatt får gärna hjälpa till.
Jag har suttit och jämfört lite avgasvärden på olika fordon och kommit fram till att om man ser till de värden man kan se på transporststyrelsen ligger motorcyklar fortfarande långt efter bilar trots euro 3 som kom 2007 och har gjort att alla (tror jag) motorcyklar som säljs inom EU har insprutning och avgasrening via katalysator.
Jag har t.ex jämfört en Kawasaki er6 -07 med en Audi Q7 4.2 (bensin) -07 och det ser ut såhär:
Audi
Kolmonoxid 0,277 g/km
Kväveoxider 0,036 g/km
Kolväten och totala kolväten 0,055 g/km
Kawasaki
Kolmonoxid 1,04 g/km
Kväveoxider 0,05 g/km
Kolväten och totala kolväten 0,17 g/km
Som man ser släpper Kawasakin ut ganska mycket mer än Audin. En paranthes är dock att motorcyklar alltid tycks anges med två olika kolmonixidvärden varav den ena alltid är mycket lågt, i Kawasakins fall 0,13 g/km. Någon som vet vad skillnaden är?
Min stora fundering är hur det kan skilja så mycket mellan dessa fordon då båda har modern avgasrening. Är det någon som vet hur mätningarna går till? Om det är med kalla motorer kan jag tänka mig att Audin har fler katalysatorer varav vissa blir varma tidigt och Kawasakin endast har en och därför släpper ut mycket när motorn är varm. När båda motorerna är varma borde det väl dock inte vara skillnad? Vidare undrar jag om någon vet hur tillförlitliga dessa uppgifter är.
Någon som är insatt får gärna hjälpa till.
Last edited: