EM final Cartagena

Hmmm, :va Var då någonstans? Förra året när jag var på Cadwell sist var det inga murar i direkt farozon.

Ut på start/målrakan finns det nog en mur cirkus 40 meter utanför banan, men du håller kanske max 80 blås i den kurvan.

Efter deras fullfartsrakor är det 150-200 meter innan störande föremål.

Tillbakarakan mittemot start/målrakan har fått en chikan för 3 år sedan för att det ska vara i princip stört omöjligt att krascha i en mur, och kraschar du åker du längs med muren likadant som ett bandepåmur.

Kan rekommendera Cadwell, full circuit. Montera ny kedja innan och ha reservkedja bara :tummenupp

Visst är det en skitfräck bana, men tycker du inte att sektionen från man går upp i The Mountain tills Barn ändå har en ganska oförlåtande bannära miljö?
Egentligen är denna delen en gammal vanlig väg genom en park där man började tävla redan på 30-talet, så att den påminner om real roadracing är ju inte så konstigt.
Den övriga delen av banan, den som i princip är Club Circuit, är byggd betydligt senare.

Finns det någon fungerande länk till helgens tävlingar?
 
http://www.youtube.com/watch?v=pKj-KY6nn2I
Fel av mig, det var inte murar, det var däcktravar! Och visst är dom NÄRA banan! Eller är det jag som är känslig?
Kolla efter 1.27, 1.40, 1.45 och 2.04 på denna.

Men för övrigt... Übercoolt!!:tummenupp

Men vad menr du med ny kedja?:confused:

Gammal video, var väl många många år sedan Steve Plater körde (och var bra)?

De är inte direkt nära banan idag, partiet i nerförsbacken ut på 'bakrakan' är helt omgjort med en chikan då japanen Kyriakin gjorde en ruskig krasch där 2003/2004 så nu åker man utmed räcket.

In i Hairpin är jag säker på att de flyttat räcket/muren. Dock kunde den flyttats längre bort än cirkus 10 meter men du åker långsamt i den kurvan. På regn åkte jag cirkus 45km/h och bumlinghojar höll max 40km/h.

Och muren utanför Barn är tveklöst flyttad också.

Jämför man medelsäkerheten över banvarvet spöar den skiten ur Knutstorp och Mantorp! :arsele
Kommer väl på ungefär samma nivå som Gelleråsen och Sviestad, om det är bra betyg eller dåligt får du själv avgöra men då har du en referensnivå.

Det är samma ägare på Cadwell, Brands, Snetterton, Oulton och de köptes 2004 och skulle tro några millar pund har spenderats i att rusta upp banorna och öka säkerheten.

Om det finns lite balls i dig kommer du göra fina tigersprång över The Mountain, har man stått som åskådare där och hört ljuden som en SBK på fullvarv gör när den landar är ny kedja ett måste! Låter som 9mm pistolskott ungefär :rolleyes:

Stort elaggregat och vara typ en dag för tidig i depån är en bra ide, el finns inte att tillgå och den 'bra' delen av depån är ungefär 30*90m

Visst är det en skitfräck bana, men tycker du inte att sektionen från man går upp i The Mountain tills Barn ändå har en ganska oförlåtande bannära miljö?
Egentligen är denna delen en gammal vanlig väg genom en park där man började tävla redan på 30-talet, så att den påminner om real roadracing är ju inte så konstigt.
Den övriga delen av banan, den som i princip är Club Circuit, är byggd betydligt senare.

Finns det någon fungerande länk till helgens tävlingar?

Inte så farlig :va

Nä, men med de spår du håller så är den inte så farlig på plats, om man går banan eller åker. Men visst kunde det göras bättre. Fortfarande långt bättre än flera svenska banor i säkerhet så kan man köra här hemma så är det ett steg i rätt riktning.

Inte att förglömma att utanför alla curbs och i dess förlängningar så finns det trevligt när i marken för att erbjuda lite fäste :yoparty
 
Last edited:
Gammal video, var väl många många år sedan Steve Plater körde (och var bra)?

Jag är inte riktigt med på var partiena du snackar om är... men efter 7 resp 20 sek i denna video SER det nära och obra ut...
http://www.youtube.com/watch?v=1fB5WsqLvMc

Annars låter det grymt coolt och åkvärt! Var ligger banan egentligen? Långt från London? Brands Hatch ligger väl grymt bra till från Dover set...?

Tlf nr. til Helge :0047 91808661

:tummenupp
 
Last edited:
Jag är inte riktigt med på var partiena du snackar om är... men efter 7 resp 20 sek i denna video SER det nära och obra ut...
http://www.youtube.com/watch?v=1fB5WsqLvMc

Annars låter det grymt coolt och åkvärt! Var ligger banan egentligen? Långt från London? Brands Hatch ligger väl grymt bra till från Dover set...?



:tummenupp

Vid sju sek har du ungefär 150 meter till räcket, dock nerförsbacke men bromsar du omkull dig har du stannat innan räcket.

Ska väl vara räcket i vänsterkant innan The Mountain men för att inte flyga ut i naturen håller man lite annorlunda spår där. Inte värre än Knutstorp, går långsamt just där.

Runt 20 sek, räcke på insidan av en kurva brukar inte vara så farliga. Sällan du flyger av inåt. Klart bättre än Pariserkurvan på Mantorp.

Banan ligger i östra England, när det gick färja från Göteborg till Newcastle var det 2,5 timmar resa söderut och man var framme. Ännu bättre om du hittar någon skruttlastpråm som åker till hamnen utanför Cadwell så är det typ en halvtimme...

Åker du från Hook van Holland till Harrich är det nog 3 tre och en halv timme kanske.
 
Resultat!!! Axxexx!!!!:tummenupp Litar på dig! Mylaps har inget!

Vet bara 250GP än och att det regnade. Alvaro Molina och Marco Petrini fegkörde på säkra poäng. Petrini 9:a och Molina 10:a. Molina vann då EM med sina 81 poäng före Petrini på 80 och Smees på 77 poäng.

1.Toby Markham
2. Joshua Sommer
3. Hans Smees.
 
Helge Spjeldnes vann och blev EM-mästare! Snyggt! Fattade det som racet startade i torrt med torrdäck och att det sedan började regna. Tävlingsledningen valde då att INTE bryta loppet utan de fick fortsätta och slutföra loppet på torrdäck i regnet. "Det var glatt som fan!" enligt uppgift!
 
Helge Spjeldnes vann och blev EM-mästare! Snyggt! Fattade det som racet startade i torrt med torrdäck och att det sedan började regna. Tävlingsledningen valde då att INTE bryta loppet utan de fick fortsätta och slutföra loppet på torrdäck i regnet. "Det var glatt som fan!" enligt uppgift!

Inte illa. STORT GRATTIS till Helge!
 
Helge Spjeldnes vann och blev EM-mästare! Snyggt! Fattade det som racet startade i torrt med torrdäck och att det sedan började regna. Tävlingsledningen valde då att INTE bryta loppet utan de fick fortsätta och slutföra loppet på torrdäck i regnet. "Det var glatt som fan!" enligt uppgift!
Respekt Helge med öppna spjell :yoparty
 
På Falkenberg kraschade Helge ordentligt mitt framför ögonen på oss och jag trodde det var slutkört för honom den helgen. Men icke sa Nicke, på söndagen kämpade han om första platsen som om inget hade hänt.
Respekct! :yoparty
 
Helge satte pole under första passet i torrspår som genom chikanen var ca 20-40 cm brett. Under andra passet (som var torrt) fick han ingen tid men ingen bättrade hans tid. Grym man!
När vi var i Tjeckien och körde EM så körde han ner själv i sin lilla Hi-Ace (eller vad fan det var) och sov i bussen. Ingen reservhoj eller mekaniker (en kompis kom till söndagen) eller något annat tjafs. Respeckt!:yoparty
 
Helge satte pole under första passet i torrspår som genom chikanen var ca 20-40 cm brett. Under andra passet (som var torrt) fick han ingen tid men ingen bättrade hans tid. Grym man!
När vi var i Tjeckien och körde EM så körde han ner själv i sin lilla Hi-Ace (eller vad fan det var) och sov i bussen. Ingen reservhoj eller mekaniker (en kompis kom till söndagen) eller något annat tjafs. Respeckt!:yoparty

Helge var lite förbryllad över sin stötdämpare bak och frågade vad rattarna där skulle vara till. Mozz tog då fram någon typ av instruktionsbok. Därefter blev vi sk. "Öhhlin Kompetanhsje Senter".

Helge kom väl även 2a på ett race när hans kåpa satt så löst att den skrapade vid 15 grader lutning. Respekt!

Mannen lyckades också vid en resa nere i Europa haverera sin HiAce -88 buss på vägen hem, och fick tillbringa 3 dagar i Tyskland för att få nån hjulmutter eller vad det var. Det var dock inget som bekymrade den gode Norrmannen. Hans mek fick han skicka med med något flyg, själv sov han gott bak i bussen i väntan på delar.

Grattis
 
Mozz tog då fram någon typ av instruktionsbok. Därefter blev vi sk. "Öhhlin Kompetanhsje Senter".

SMS:ade inför Cartagena och undrade "hur ska det gå nu för dig, utan oss; Öhlins kopetansje sennterr???"
"DEt blir nok svärt men det må gå!"
Å det gjorde det ju...



Dessutom: På det minnesvärda SO-racet då någon ödmjuk RR-åkare som blygsamt kräver att inte bli nämd vid namn (MOZZ) lyckades kvala som femma hade vi mycket roliga tjat då Helge campade mittemot i depågången. Bland annat så kom han fram innan warm-up och sa det att.
"Nu når du er med i toppen må du tenke på att inte lämna bort något i onödan så här på warm-up. Alle andre må åke å titte på deg nu vet du!" Skrattskrattskratt och väl på warmup så ligger jag och kör medel 11-or, snabbt men inte tokfort, och går in i snabbhögern efter esset. Där går det att hålla full med friska däck men det är på gränsen till vad jag tåler. Swisch säger det på yttern när Helge går om och vinkar!:)
 
Last edited:
Vad betyder Molinas flagga han har här? :va Skum sving han kör med.
2210-molina01.jpg
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top