EM Assen

Goodstuff skrev:
Och Cajback tar en EM-pinne i sitt första EM-race!
LMS dominerar!!! :yoparty Någon som vet vilka varvtider Fredde åkte på? Extra bra att krossa motståndet i samband med VM, det finns nog en del inflytelserika snubbar där som han presenterade sig för på bästa möjliga sätt.

Har inte hittat några tider på nätet.
Enligt Henk-Jan som skriver på Freddes hemsida så krockade Mårtensson och Molina på andra varvet men Molina kunde fortsätta. Fredde var dock klart snabbast av alla oavsett krascher och annat. :yoparty

Saxat från sbracing.info

Äntligen kunde Fredrik Watz sätt pricken över i när han tog tog si första EM seger på Holländska Assen i helgen. Inget blev ju sämre av att samtliga Motogp team var på plats när vi som vill upp körde sitt race.

Övriga Nordbor som kom i mål var Kenni Agerholm på fjärde , Micke Lindfors sjunde, Niklas Cajback femtonde och Erik Sjöström på tjugonde. Patrik "för gammal" Fredriksson kom imål i sin EM debut men på en blygsam placering, starkt gjort att bara kvala in.

För Henrik Nordgrens del slutade tävlingen i krasch redan på andra varvet då han fick framhjuls släpp och mosade hojen rejält, det är sådana här dagar man funderar på att sluta med racing kommenterade han själv misären. Men vi hoppas väl att han kommer på bättre tankar eller hur?

Även Andres Måretsson gick omkull i en incdent efter att Alvaro Molina trängt omkull Engelsmannen Lee Dickson. Mårtenson hade ingen chans att väja för Dicksons omkullkörda hoj. Mange Fransson hoj skar och skickade honom av banan, oskadd som tur är.

Resultat EM 250cc
1. Frederik Watz
2. Alvaro Molina
3. Gregory LeBlanck
4. Kenni Agerholm
5. Yves Polzer
6. Henk van de Lagemaat
7. Mic Lindfors
8. Herman Frank
9. Claudio Zanette
10. Marc Antoinne Scaccia

Snackade precis med Fredde, han åkte sitt snabbaste varv på det andra varvet sen var det ingen idé att pressa eftersom det inte var någon som hotade. Han körde 2.10 som bäst om jag minns rätt. Tråkigt race tyckte han men självklart var det kul att vinna och speciellt att ha varit snabbast på alla fria träningar, kval och även på racet!
oFFkeFFot sitter med som co-driver upp genom Tyskland för övrigt, han glömde passet den här resan också! :hihi

Torkel skrev:
Snackade precis med Fredde, han åkte sitt snabbaste varv på det andra varvet sen var det ingen idé att pressa eftersom det inte var någon som hotade. Han körde 2.10 som bäst om jag minns rätt. Tråkigt race tyckte han men självklart var det kul att vinna och speciellt att ha varit snabbast på alla fria träningar, kval och även på racet!
oFFkeFFot sitter med som co-driver upp genom Tyskland för övrigt, han glömde passet den här resan också! :hihi

Det va as coolt att han vann....
Jag var supernervös att han skulle vurpa!
Och det var nog tur att han inte hade någon att fajtas med för
hans bakdäck var inte fint efter rejset.

Macho Woman skrev:
Och Clifford som påstår att svenska förare inte kan konkurrera med utländska. Det är väl kul att han har fel! :crash

Klart att vi kan konkurrera, dock sällan på lika villkor (om man inte bosätter sig i medelhavsområdet då...). Men Watz imponerar, inget snack! :tummenupp

Det jag menade var mest att det dröjer nog länge innnan vi ser en 6-7 svenskar i Moto-GP (som ex Italien/spanien)...

Hoppas jag har fel men det har jag nog inte.... vi har för taskiga träningsmöjligheter bara...... det är inget fel på våra gener eller så.... :yoparty

Last edited by a moderator:
Miss BrInK skrev:
Och det var nog tur att han inte hade någon att fajtas med för
hans bakdäck var inte fint efter rejset.

Nä det var verkligen fucked up det bakdäcket! Vi hörde på motorljudet att det nog sladdade ganska friskt... :Rockbanan
Rejset var eg inte så kul att se för efter tre varv ledde Watz med 10sek. Roligast var den lååååånga wheelin han satte över mållinjen! :)
Coolt att en kille med en liten skåpbil och stram budget visar fetingsponsrade förare (med trailers, 200 extrafälgar med däck, mekar, jättetält med frukostbuffé mm) hur en hoj ska hanteras! Dessutom är det lite fräckt när han efter rejset öppnar skinnstället o tar en cigg... :hihi

Fredde är verkligen värd en styrning i VM tycker jag. Hoppas att han får det wild-card till Donington som är på tapeten.

Som vanligt imponerande körning av Fredde, galenpanna som han är.. Killen var tre sekunder från 250-vm's pole-tid i regnet...
Fast klart största förbättring tycker jag ändå cajback stod för under helgen, personligen trodde jag att han skulle få väldigt svårt att kvala in, men killen hittade tid på Assen i 5-sekunders "chunkar", 2.30, låg stilla ett par varv runt 2.28-29 under kvalet, för att sen helt plötsligt åka 2.24, 2.22 och till sist 2.18.6..
Under rejset gjorde han en kanonstart från 23, och tog 7-8 pers, men misslyckades sen totalt under första varvet och passerade som 33'a.. Sen gjorde han en kanonuppkörning, upp till 15'e plats och tog den första EM-pinnen med 5 hundradelar över mållinjen, det i stort sett på egen hand, han jagade ner förare på förare, och det på ganska långa avstånd, 2.15,6 har jag för mig han kom ner på..

Torkel skrev:
han glömde passet den här resan också! :hihi

jo, han åkte ju med oss ner...............gissa om holländsk MC-polis stoppade oss.

"Volgen" blinkar bakpå polishojarna där nere.

-passport....?

-no.............

Peno skrev:
Ungefär samma tid som Stiggy då alltså? Starkt.

Jepp, 2.22, poletiden låg på 2.19, ett tag hade fredde över fem sekunder till tvåan på gridden..

Sen var det faktiskt jäkligt kul att se stiggy köra, han körde brutalt hårt de första varven, och trängde sig förbi ett par stycken i kurvorna på bakrakan, över kurbs och gräs med kåpkontakt. Det går fullt på sexan där..
Det går till och med sjukt fort i kön på 250-vm...

oFFkeFF skrev:
Jepp, 2.22, poletiden låg på 2.19, ett tag hade fredde över fem sekunder till tvåan på gridden..

Sen var det faktiskt jäkligt kul att se stiggy köra, han körde brutalt hårt de första varven, och trängde sig förbi ett par stycken i kurvorna på bakrakan, över kurbs och gräs med kåpkontakt. Det går fullt på sexan där..
Det går till och med sjukt fort i kön på 250-vm...

Ånä! Stiggy är en sopa som inte kan köra! Ner med honom I Veidec så han får pisk!

Kika på http://www.racesport.nl/ och sedan Fotos och 250cc EK så finns det bilder på Fredde och en del andra svenskar.

Dutch-TTEK250cc016.JPG

Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back