EM Assen 2004 - "Det Gör Ont"

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Då det har blivit poppis att lägga ut sina raceberättelser här kommer nu en till. (Mina berättelser från SM ska jag inte plåga er med här utan de har jag på www.nordgrenracing.com)

Jag och Anders lastade redan på tisdagskvällen och kom iväg strax efter nio. Några mil innan Rodby fick vi punktering på husvagnen.
Det blev lite mek i mörkret på motorvägen, men reservhjulet höll fram till Assen. När vi kom fram började vi genast resa tältet. Vi hade mycket att göra men man är hellre på plats och mekar än hemma i garaget. Knappt en timme efter vi fått upp tältet kom ovädret. Vinden var så kraftig att tältet nästan blåste iväg och vi blev tvungna att ta ner det igen. Detta gjorde att vi inte kunde jobba på hojarna så som vi tänkt oss. Istället bytte vi lager och började plocka ihop reservblocket jag har. Jag hann med en liten tur in till GP-depån och det är mäktigt att se. Jag lyckades att få tag i två kolvringar till ett par kolvar för 50 euro av ett tyskt 250 team. Vinden hade avtagit lite under torsdagen så vi fick upp tältet igen och satt husvagnen och bilen som vindskydd och förankrade det rejält. Det var till att besiktiga hojen och på med regndäcken till den första fria träningen. Det var mindre än en timme mellan friträningen och första tidsträningen. Därför tog jag det lite försiktigt på friträningen och slutade som 14:e. Vi gjorde inga förändringar till tidsträningen mer än att jag bytte till torra kläder. När jag bytte om kom Anders och sa att förgasarna flödade över. Det blev stressigt att få av förgasarna och plocka isär dem för att blåsa alla munstycken rena. Jag kom ut 20 minuter för sent. De första varven var det inte bara halt på banan utan även halt på fotpinnarna. Jag fick bensin på stövlarna och det var kvar lite fast att jag rengjort dem. Jag såg att jag låg runt 8:e plats och det blev torrare på slutet. Jag hade ett bra varv på gång på sista varvet men kom ifatt en förare som jag inte kom om direkt. Jag slutade 10:a på träningen. Snabbast var Fredrik Watz och det var bara 25 förare som klarade kvalgränsen på 110%. Under kvällen kollade vi över hojen och fortsatte att bygga i ordning reservhojen. Det blev sent som det oftast blir på tävlingshelgerna, men det är trevligt att meka och prata racing. Dessvärre blev jag väckt tidigt av några svenska kompisar som kom ner för att titta och ville att jag skulle fixa in dem. Vi fortsatte mekande och dessvärre fick jag sätta i en ny kolv igen eftersom motorn hade nupit på en cylinder. Det är inte roligt eftersom en kolv med ring kostar drygt 1000kr och då vill jag förstås helst åka alla 30-40 milen och inte bara knappt 10 mil. Det blev bättre väder under dagen och regnet upphörde, så till vår tidsträning blev det torrt. Jag åkte ut på ett begagnat medium däck för att gå in i depån efter halva träningen för att lägga på ett bättre begagnat mjukare bakdäck. När jag kom ut igen han jag inte så många varv innan det kom lite regn igen. Jag slutade på åttonde plats och var nöjd med placeringen. Fredde var snabbast och Andreas tredje snabbast. Kvällen avslutade vi med lite grillning och sill det var ju trots allt midsommar. När vi vaknade på lördagsmorgonen var det strålande sol. Under dagen kom det riktigt mycket publik och det blir en härlig stämning. Vi satte i nya kolvar eftersom den igen hade nupit på en cylinder. Det blev också lite lux med nya däck både fram och bak. Vår warm-up var precis efter att MotoGP gått i mål. Jag åkte fem varv för att köra in kolvarna och det kändes bra. Till racet tankade vi bara på den kvart som det var innan jag skulle ut till start. Väl ute på gridden märkta jag att det kommit bensin i kärlet för tryckutjämningen mellan airboxen och tanken. Det fanns ingen tid att fixa det innan start utan bara försöka ordna så att det inte skulle bli mer där. Jag tyckte att jag kom iväg hyfsat men de två som var precis framför mig hade kvalat in bakom mig. På andra varvet kom jag lite för nära honom framför mig in i en kurva och höll kvar bromsen för länge. Vilket gjorde att framhjulet släppta och jag kraschade. Jag hann bli riktigt arg på mig själv innan jag stannat. Min förhoppning var att jag skulle kunna resa upp hojen och köra igen för det är tillåtet i EM men inte i SM. Men när jag såg att tank och kåpor låg spridda runt hojen förstod jag att det var kört. Det blev till att inse fakta att jag klantat till det och kraschat från en åttonde plats. Jag förstår nu vad Lena Philipsson menar med ”det gör ont”. Först gör det ont i själen att inte kunna fullfölja när man hade chans på ett bra resultat, sen när man förstört hojen och förstår att det kommer kosta mycket pengar att fixa den och sen lite till när jag fick klart för mig att nyckelbenet slagits loss från axeln. Det var inte roligt att se hojen när det kom tillbaka in i depån och det var men tunga steg vi packade ihop alla grejer. Det var roligt att se att man hängde med hyfsat i blöt och i torrt men det var en stor besvikelse att krascha bort sig. Nu hoppas jag att axeln läker som den ska och jag får ihop hojen igen. Tur att det är lite tid till nästa tävling och att jag hinner få lön innan dess. Kan bara säga "det har jävlats för" och "fåglar lyfter faktiskt bäst i motvind" så jag kommer nog tusan igen.

Tack till Anders som verkligen fått både meka och lasta. Tack till Johan för allt mekande och Jenny för all den goda maten. Det är tacksamt att ni står ut med mig då jag lätt blir grinig och omständlig när jag är stressad. Tack Ullis för att du höll paraplyet, vi var i alla fall snyggast på gridden. Tack Anders, Pålle och Oscar för att ni kom och att Johan fick åka med ner. Roligt att du kom Johan känns som ett bra sätt att tacka för de väskor du hjälpte mig med, nu fick du ser hur delarna används. Tack Filip för att jag fick låna kolvarna och topparna, kanske är topparna hela. Tack också Peo och Jenny för att ni höll oss sällskap i tältet.Tack Mikael L för all hjälp med blocket. Ett stort tack till alla er som hjälpte mig rädda tältet.

Stort grattis till Fredde du är väl värd det samt Kjelle och Linda. Grattis Micke till sjunde platsen, jag höll mitt löfte att släppa förbi dig… Fast inte på det sättet jag tänkt. Grattis också till Niclas till dina första poäng, hoppas det löste sig till scootern. Bra jobbar av Sjöström och gubben Fredriksson. Bra hört Mårtensson surt med vurpan bara men du är med bra där framme nu. Bra upp körning Fransson surt att den skar bara.

Bifogat

• Gridden EM Assen-liten.jpg
    Gridden EM Assen-liten.jpg
    97.9 KB · Visningar: 315
  • Efter racet EM Assen-liten.jpg
    Efter racet EM Assen-liten.jpg
    89.8 KB · Visningar: 255
Mycket fin rapport! Surt att det gick som det gick men du kommer nog igen bra ska du se..... :tummenupp

Fortfarande jävligt impad över hur bra ni kör nere på EM....respekt!

Oj vilken vecka det var!! Tisdag eftermiddag börgade allt och sen höll det på tills på söndagen! Och vi hade känslan av att nästan allt bara var i motvind som vi skulle göra med strul hela tiden!

Först med att vi kom iväg bra mycket senare än vad som var planerat.. Henrik är ju mannen som har aldeles för många järn i elden samtidigt. Med sitt jobb, med SM-serien och att ta hand om sin familj! Men vi kom iväg den dagen som var planerad iaf och det verkade lovande..

På plats så fick vi lagom upp tältet tills det började regna. Vilken tur tänkte man då. Resa tält i regn är ju ingen hit precis.. Men lagom när allt var uppsatt och vi skulle börja lasta av hojarna kommer värsta stormen!! Folk kom och sa till oss att det var inget av vad som senare var på väg! Och då hängde vi sex st i ena sidan på tältet för att det skulle stå kvar. Nedplockningen gick med rekordfart och det var nog tur för att tältet inte skulle bli mer skadat än dom två ben som fick sig en knyck.

Onsdagen tillbringades istället hos Mårtensson, där Johan och jag bygde ihop en motor som var tänkt till att användas den helgen. Nya lager, lite putsning av en vevhusdetalj och i med nyrenoverad vev mm.

Torsdagen konstaterade vi att vi låg grymt efter tidsmässigt! Blev att vi fick köra på den motorn som satt i och att bygga ihop andrahojen.

Det som var kul var hur bra Henrik körde där nere! Andra gången på långa slingan, har jag för mig det var för han. Och första passet i regnet låg han 8:a fram tills sista varvet då två lyckades förbättra sig. Och då hade han legat före tex Henk van den Lagemaat som vunnit Hollänska Mästerskapet tre gånger och körde i VM förra säsongen!

Även i torrt imponerade han och kvalade in på 8:de!! Av 51st kvalanden på en av EM:s tuffaste race!! Och 8 av dom 9 svenskarna som körde kvalade in och med Fredde i topp.

Extra kul med att Oscar, Pålle, Brink och Ullis plus nån mer var där! Att få se hur dom gick runt med stora ögon mm var nog faktiskt en av den största behållningen av helgen. MotoGP i sig är ju ganska så stort och att få komma in och få se saker från innsidan är nog lite speciellt första gg. Är ju inte varje dag man ser Doohan, Rossi och dom grabbarna en meter ifrån sig i verkligheten! Och att få känna av pulsen i EM-250 racingen. Har aldrig hört nån va så impad och helt inne i racingen som Ullis var när racet gick! "Så jäla ballt!" och "här måste jag bara få va med å köra nån gång!" mm..

Att Henrik inte kom förbi på det tredje varvet gjorde att allt bara kändes som det stod still.. Att Få se Watz dra ifrån och ha med sig Kenni Aggerholm på andra och Mic Lindfors på tredje ett tag var ju kul! Henrik skulle ju ha varit med där!!

Henrik kom sen gående i depån, efter att ha fått sig en tur av en funktionär på en cross som tydligen ville visa att han med kunde köra hoj!? Han såg inte för glad ut då.. Och då hade han inte sett hur mycket hojen va skadad.

Brink och jag missade prisutdelningen för att vi fick ta in Freddes hoj till efterkontrollen. Den skulle startas och min vana trogen såg jag till att sitta med benen ivägen så att insugsljud mm inte skulle höras så mycket, men freddes hoj lät ju ingenting? Vid vägningen så plockade vi av tanken och både Brink å jag blev chockade av att det bara var typ en eller två dec soppa kvar!

Grymt kört av fredde speciellt när man fick se hur hans bakdäck såg ut efteråt! Och det var en del från VM-cirkusen som kollade kan jag säga! Typ hela Telefonica-teamet, Melandri och säkert en del till.. Fick prata lite med Peter från Öhlins som va nere och hjälpte VM-förarna, bl.a Abe och Melandri hade han hjälp, och han var helt klart impad över hur svenskarna stod sig i internationell konkurans! Synd att tid inte fanns till att få hänga med honnom och kolla in deras lastbil som Öhlins hade. Peo och hans tjej fick istället chansen.. Hade varit kul å fått sett Peo bjuda Colin Edwards på snus..

Hoppas inte allt för mycket är trasigt inne i Henriks motor bara av kraschen! Såg inte snyggt ut med sten som hade fastnat i trottlarna mm.

Men Henrik kommer säkert tillbaka och han har aldrig varit i bättre form nån gång innan! Han kommer nog se till att dom andra förarna inte får det alldeles för lätt ute på banan.

Nordgren skrev:
Då det har blivit poppis att lägga ut sina raceberättelser här kommer nu en till. (Mina berättelser från SM ska jag inte plåga er med här utan de har jag på www.nordgrenracing.com)

Trevlig läsning.
Lider med dig och din nyckelbensskada. Hoppas den läker snabbare och bättre än min.

Last edited by a moderator:
Det verkar som om vissa helger bara inte får gå som de är tänkt.
Det var tappert kämpat och ruskigt bra kört, av alla svenskar på plats i EM! Jag är ruskigt imponerad och de som tycker att svensk 250-racing är en fikaklass borde kanske våga titta ut från den lilla svenska horisonten.

Jag skäms lite för att du inte hade dansk finöl tillgodo vid en dylik tidpunkt men det ska jag fixa senare.

Last edited:
Det var riktig nerv i de rapporterna! Trist med kraschen Henrik men det är ju sånt som händer. Sammanfattningsvis så verkar det onekligen som att du är i ditt livs form! Skitkul ju!! :tummenupp

Intressant läsning.

Axxexs skrev:
Är ju inte varje dag man ser Doohan, Rossi och dom grabbarna en meter ifrån sig i verkligheten!
Kommer man så nära som åskådare på ett MotoGP-evenemang?

Axxexs skrev:
...han var helt klart impad över hur svenskarna stod sig i internationell konkurans!
Watz är inget annat än fenomenal.

Jag hörde att de flesta svenska förare som hade anmält sig lyckades kvala in till start och att Cajback tog poäng. Det låter sannerligen imponerande. Men utan att varken vilja eller försöka göra dessa insatser mindre hedervärda tror jag att många av Europas snabbaste 250-förare värderar nationella mästerskap högre (Spanien, Italien, Tyskland etc.) än EM och inte dök upp på Assen.

Nyteknik skrev:
Kommer man så nära som åskådare på ett MotoGP-evenemang?

Nej! Långt ifrån! Henrik fixade in dom med samma typ av pass som vi mekaniker hade! Gav tillträde till det mesta utom den depån där MotoGP har sina hospitality. Har man tur kan man bli inbjuden dit in som tex Johan och jag blev ifjor. Då var det Kawasakis mekaniker Uwe Weber som lät oss få gå in. Peo kunde hänga med Peter på Öhlins in dit, Ullis och Brink lyckades oxå komma in i år och kunde se hur det ser ut där och bl.a knyta lite kontakter.

Nyteknik skrev:
... tror jag att många av Europas snabbaste 250-förare värderar nationella mästerskap högre (Spanien, Italien, Tyskland etc.) än EM och inte dök upp på Assen.

Dom flesta av dom vassa toppkillarna i EM var där utom några som istället fixat wildcard till 250gp. Radomir Rous, Patrick Lakerveld, Hans Smees, Emile Litjens, Randy Gevers och Jan Roelofs körde som wildcard.

Men det är lite rätt att EM i stort annars har en liten nedgång på seriösa duktiga förare som kör hela serien! Märks i alla klasser men mest i Supersport. 250 racer har tappat några toppförare till andra serier/klasser dom två senaste säsongerna. Men nya ynga lovande förare har istället börjat köra så de kommer säkert att bli duktiga dom med och kanske dyka upp i 250gp senare!

Nyteknik skrev:
Intressant läsning.

Jag hörde att de flesta svenska förare som hade anmält sig lyckades kvala in till start och att Cajback tog poäng. Det låter sannerligen imponerande. Men utan att varken vilja eller försöka göra dessa insatser mindre hedervärda tror jag att många av Europas snabbaste 250-förare värderar nationella mästerskap högre (Spanien, Italien, Tyskland etc.) än EM och inte dök upp på Assen.

Det är bara ett av de tre länderna som har ett nationellt 250-mästerskap.. Italien.
Men visst, det är ett ganska stort glapp mellan de fyra bästa och resten..
D.v.s Watz, Molina, LeBlanc och Rous, de andra är sekunder efter.
Vad gäller "värdera" nationella mästerskap högre, jag är nog rätt säker på att em på assen tillsammans med vm, smäller högre än de flesta andra mästerskap...

Nordgren skrev:
Det blev lite mek i mörkret på motorvägen, men reservhjulet höll fram till Assen.

"Mek i mörkret", (ny företeelse) :) :) :)

Kul kul. fin rapport.

/Jorpes

Nordgren skrev:
...sen lite till när jag fick klart för mig att nyckelbenet slagits loss från axeln...

Trevlig läsning. Trots alla motgångar har du och Anders gjort en stor prestation. Kul att du tar dig tid att tacka alla runt omkring, det är inte bara artigt mot dem utan ger oss andra oinvigda en förståelse för storleken på det hela, hur stor satsningen är, hur mycket hjälp som behövs, ja hela paketet liksom.

På din forumulering låter det som att du skadat AC-leden, se nedan bifogad bild. Stämmer det? I så fall kan detta vara intressant läsning --> LÄNK

Bifogat

• acsep2.jpeg
    acsep2.jpeg
    45.6 KB · Visningar: 306
oFFkeFF skrev:
Det är bara ett av de tre länderna som har ett nationellt 250-mästerskap.. Italien.
Men visst, det är ett ganska stort glapp mellan de fyra bästa och resten..
D.v.s Watz, Molina, LeBlanc och Rous, de andra är sekunder efter.
Vad gäller "värdera" nationella mästerskap högre, jag är nog rätt säker på att em på assen tillsammans med vm, smäller högre än de flesta andra mästerskap...

Just på Assen kan man ju räkna med att alla de bästa utanför VM är med, eftersom det står ett antal "viktiga personer" och tittar.....

Teddy skrev:
På din forumulering låter det som att du skadat AC-leden, se nedan bifogad bild. Stämmer det? I så fall kan detta vara intressant läsning --> LÄNK
En sådan där Grade 3 har jag gjort för några år sedan. Aj som helvete.

Cred till alla svenskar som gjort fina resultat på Assen!

Mad Moose skrev:
Trevlig läsning.
Lider med dig och din nyckelbensskada. Hoppas den läker snabbare och bättre än min.

Tack. Jag hoppas ditt läker snart, det brukar ju växa ihop även om det blir lite snett ibland. Det är nog för att vi rr-förare ska ha något att visa på äldre dar.

Goodstuff skrev:
Jag skäms lite för att du inte hade dansk finöl tillgodo vid en dylik tidpunkt men det ska jag fixa senare.

Det är lungt jag är ingen större öldrickare fast att jag kommer ha flera flak med mig till Karlskoga...

Torkel skrev:
Det var riktig nerv i de rapporterna! Trist med kraschen Henrik men det är ju sånt som händer. Sammanfattningsvis så verkar det onekligen som att du är i ditt livs form! Skitkul ju!! :tummenupp

Tack. Det går lite snabbare nästan hela tiden. Bra att veta för den som är bland de sista på sina första race: att det är bara att kämpa på det går att lära sig köra hoj hufsat utan talang.

Teddy skrev:
Trevlig läsning. Trots alla motgångar har du och Anders gjort en stor prestation. Kul att du tar dig tid att tacka alla runt omkring, det är inte bara artigt mot dem utan ger oss andra oinvigda en förståelse för storleken på det hela, hur stor satsningen är, hur mycket hjälp som behövs, ja hela paketet liksom.

Tack. Det stämmer och det var intressant och nyttig läsning

Last edited:
Nordgren skrev:
...Tack. Det stämmer och det var intressant och nyttig läsning

Beroende på skadans omfattning och hur man är fysiskt disponerad kan menen av en skadad AC-led variera oerhört. Nr18 här på forumet råkade ut för en skadad AC-led men märkte knappt något av det. Eftersom jag är rätt klent byggd hade jag sådana besvär (sova, bära) fortfarande ett halvår efter skadetillfället att jag bestämde mig för operation. Nyckelbenet kapades och änden gröptes ur, Ett ledband från skulderbladet frigjordes tillsammans med en bit ben, för att behålla fästet mellan ledban och ben intakt, som leddes in och fixerades i den urgröpta nyckelbensänden. Se bilden nedan. Axeln fungerar idag bra med undantag för viss instabilitet/överrörlighet, det rent kosmetiska inte är så snyggt med ett nyckelben som pekar upp och en axel som hänger men det kan jag leva med, jag är inte 20 längre. Det viktigaste är att vardagen fungerar, att man kan sova på sidan och bära Valter.

Bifogat

• acsep.jpg
    acsep.jpg
    8.7 KB · Visningar: 62
Teddy skrev:

Inte bara hur många det behövs utan också hur många det är som håller ihop, ställer upp och hjälper till!

Goodstuff skrev:
Något annat som tack för hjälpen kanske? Blöjor? :)
Tvättlappar? Barnschampo? AD-droppar? Haklappar? Salva mot röd stärt? Kramdjur? Listan på vad en hård RR-förare behäver kan göras lång.

Tack för att man får vara med på ett hörn Henrik. Jag led med dig när du inte fick komma i mål. Det var verkligen tråkigt. :(

Allt är ett fint minne med alla osannolika händelser dock och nästa gång så ska vi nog inte köra tortellinirace i tre dar. :) Det blir lite enformigt i längden.

Krya på dig // Jenny

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...