Nordgren
Team ägare, fd racerförare
- Gick med
- 12 Mar 2003
- Hoj
- Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Då det har blivit poppis att lägga ut sina raceberättelser här kommer nu en till. (Mina berättelser från SM ska jag inte plåga er med här utan de har jag på www.nordgrenracing.com)
Jag och Anders lastade redan på tisdagskvällen och kom iväg strax efter nio. Några mil innan Rodby fick vi punktering på husvagnen.
Det blev lite mek i mörkret på motorvägen, men reservhjulet höll fram till Assen. När vi kom fram började vi genast resa tältet. Vi hade mycket att göra men man är hellre på plats och mekar än hemma i garaget. Knappt en timme efter vi fått upp tältet kom ovädret. Vinden var så kraftig att tältet nästan blåste iväg och vi blev tvungna att ta ner det igen. Detta gjorde att vi inte kunde jobba på hojarna så som vi tänkt oss. Istället bytte vi lager och började plocka ihop reservblocket jag har. Jag hann med en liten tur in till GP-depån och det är mäktigt att se. Jag lyckades att få tag i två kolvringar till ett par kolvar för 50 euro av ett tyskt 250 team. Vinden hade avtagit lite under torsdagen så vi fick upp tältet igen och satt husvagnen och bilen som vindskydd och förankrade det rejält. Det var till att besiktiga hojen och på med regndäcken till den första fria träningen. Det var mindre än en timme mellan friträningen och första tidsträningen. Därför tog jag det lite försiktigt på friträningen och slutade som 14:e. Vi gjorde inga förändringar till tidsträningen mer än att jag bytte till torra kläder. När jag bytte om kom Anders och sa att förgasarna flödade över. Det blev stressigt att få av förgasarna och plocka isär dem för att blåsa alla munstycken rena. Jag kom ut 20 minuter för sent. De första varven var det inte bara halt på banan utan även halt på fotpinnarna. Jag fick bensin på stövlarna och det var kvar lite fast att jag rengjort dem. Jag såg att jag låg runt 8:e plats och det blev torrare på slutet. Jag hade ett bra varv på gång på sista varvet men kom ifatt en förare som jag inte kom om direkt. Jag slutade 10:a på träningen. Snabbast var Fredrik Watz och det var bara 25 förare som klarade kvalgränsen på 110%. Under kvällen kollade vi över hojen och fortsatte att bygga i ordning reservhojen. Det blev sent som det oftast blir på tävlingshelgerna, men det är trevligt att meka och prata racing. Dessvärre blev jag väckt tidigt av några svenska kompisar som kom ner för att titta och ville att jag skulle fixa in dem. Vi fortsatte mekande och dessvärre fick jag sätta i en ny kolv igen eftersom motorn hade nupit på en cylinder. Det är inte roligt eftersom en kolv med ring kostar drygt 1000kr och då vill jag förstås helst åka alla 30-40 milen och inte bara knappt 10 mil. Det blev bättre väder under dagen och regnet upphörde, så till vår tidsträning blev det torrt. Jag åkte ut på ett begagnat medium däck för att gå in i depån efter halva träningen för att lägga på ett bättre begagnat mjukare bakdäck. När jag kom ut igen han jag inte så många varv innan det kom lite regn igen. Jag slutade på åttonde plats och var nöjd med placeringen. Fredde var snabbast och Andreas tredje snabbast. Kvällen avslutade vi med lite grillning och sill det var ju trots allt midsommar. När vi vaknade på lördagsmorgonen var det strålande sol. Under dagen kom det riktigt mycket publik och det blir en härlig stämning. Vi satte i nya kolvar eftersom den igen hade nupit på en cylinder. Det blev också lite lux med nya däck både fram och bak. Vår warm-up var precis efter att MotoGP gått i mål. Jag åkte fem varv för att köra in kolvarna och det kändes bra. Till racet tankade vi bara på den kvart som det var innan jag skulle ut till start. Väl ute på gridden märkta jag att det kommit bensin i kärlet för tryckutjämningen mellan airboxen och tanken. Det fanns ingen tid att fixa det innan start utan bara försöka ordna så att det inte skulle bli mer där. Jag tyckte att jag kom iväg hyfsat men de två som var precis framför mig hade kvalat in bakom mig. På andra varvet kom jag lite för nära honom framför mig in i en kurva och höll kvar bromsen för länge. Vilket gjorde att framhjulet släppta och jag kraschade. Jag hann bli riktigt arg på mig själv innan jag stannat. Min förhoppning var att jag skulle kunna resa upp hojen och köra igen för det är tillåtet i EM men inte i SM. Men när jag såg att tank och kåpor låg spridda runt hojen förstod jag att det var kört. Det blev till att inse fakta att jag klantat till det och kraschat från en åttonde plats. Jag förstår nu vad Lena Philipsson menar med ”det gör ont”. Först gör det ont i själen att inte kunna fullfölja när man hade chans på ett bra resultat, sen när man förstört hojen och förstår att det kommer kosta mycket pengar att fixa den och sen lite till när jag fick klart för mig att nyckelbenet slagits loss från axeln. Det var inte roligt att se hojen när det kom tillbaka in i depån och det var men tunga steg vi packade ihop alla grejer. Det var roligt att se att man hängde med hyfsat i blöt och i torrt men det var en stor besvikelse att krascha bort sig. Nu hoppas jag att axeln läker som den ska och jag får ihop hojen igen. Tur att det är lite tid till nästa tävling och att jag hinner få lön innan dess. Kan bara säga "det har jävlats för" och "fåglar lyfter faktiskt bäst i motvind" så jag kommer nog tusan igen.
Tack till Anders som verkligen fått både meka och lasta. Tack till Johan för allt mekande och Jenny för all den goda maten. Det är tacksamt att ni står ut med mig då jag lätt blir grinig och omständlig när jag är stressad. Tack Ullis för att du höll paraplyet, vi var i alla fall snyggast på gridden. Tack Anders, Pålle och Oscar för att ni kom och att Johan fick åka med ner. Roligt att du kom Johan känns som ett bra sätt att tacka för de väskor du hjälpte mig med, nu fick du ser hur delarna används. Tack Filip för att jag fick låna kolvarna och topparna, kanske är topparna hela. Tack också Peo och Jenny för att ni höll oss sällskap i tältet.Tack Mikael L för all hjälp med blocket. Ett stort tack till alla er som hjälpte mig rädda tältet.
Stort grattis till Fredde du är väl värd det samt Kjelle och Linda. Grattis Micke till sjunde platsen, jag höll mitt löfte att släppa förbi dig… Fast inte på det sättet jag tänkt. Grattis också till Niclas till dina första poäng, hoppas det löste sig till scootern. Bra jobbar av Sjöström och gubben Fredriksson. Bra hört Mårtensson surt med vurpan bara men du är med bra där framme nu. Bra upp körning Fransson surt att den skar bara.
Jag och Anders lastade redan på tisdagskvällen och kom iväg strax efter nio. Några mil innan Rodby fick vi punktering på husvagnen.
Det blev lite mek i mörkret på motorvägen, men reservhjulet höll fram till Assen. När vi kom fram började vi genast resa tältet. Vi hade mycket att göra men man är hellre på plats och mekar än hemma i garaget. Knappt en timme efter vi fått upp tältet kom ovädret. Vinden var så kraftig att tältet nästan blåste iväg och vi blev tvungna att ta ner det igen. Detta gjorde att vi inte kunde jobba på hojarna så som vi tänkt oss. Istället bytte vi lager och började plocka ihop reservblocket jag har. Jag hann med en liten tur in till GP-depån och det är mäktigt att se. Jag lyckades att få tag i två kolvringar till ett par kolvar för 50 euro av ett tyskt 250 team. Vinden hade avtagit lite under torsdagen så vi fick upp tältet igen och satt husvagnen och bilen som vindskydd och förankrade det rejält. Det var till att besiktiga hojen och på med regndäcken till den första fria träningen. Det var mindre än en timme mellan friträningen och första tidsträningen. Därför tog jag det lite försiktigt på friträningen och slutade som 14:e. Vi gjorde inga förändringar till tidsträningen mer än att jag bytte till torra kläder. När jag bytte om kom Anders och sa att förgasarna flödade över. Det blev stressigt att få av förgasarna och plocka isär dem för att blåsa alla munstycken rena. Jag kom ut 20 minuter för sent. De första varven var det inte bara halt på banan utan även halt på fotpinnarna. Jag fick bensin på stövlarna och det var kvar lite fast att jag rengjort dem. Jag såg att jag låg runt 8:e plats och det blev torrare på slutet. Jag hade ett bra varv på gång på sista varvet men kom ifatt en förare som jag inte kom om direkt. Jag slutade 10:a på träningen. Snabbast var Fredrik Watz och det var bara 25 förare som klarade kvalgränsen på 110%. Under kvällen kollade vi över hojen och fortsatte att bygga i ordning reservhojen. Det blev sent som det oftast blir på tävlingshelgerna, men det är trevligt att meka och prata racing. Dessvärre blev jag väckt tidigt av några svenska kompisar som kom ner för att titta och ville att jag skulle fixa in dem. Vi fortsatte mekande och dessvärre fick jag sätta i en ny kolv igen eftersom motorn hade nupit på en cylinder. Det är inte roligt eftersom en kolv med ring kostar drygt 1000kr och då vill jag förstås helst åka alla 30-40 milen och inte bara knappt 10 mil. Det blev bättre väder under dagen och regnet upphörde, så till vår tidsträning blev det torrt. Jag åkte ut på ett begagnat medium däck för att gå in i depån efter halva träningen för att lägga på ett bättre begagnat mjukare bakdäck. När jag kom ut igen han jag inte så många varv innan det kom lite regn igen. Jag slutade på åttonde plats och var nöjd med placeringen. Fredde var snabbast och Andreas tredje snabbast. Kvällen avslutade vi med lite grillning och sill det var ju trots allt midsommar. När vi vaknade på lördagsmorgonen var det strålande sol. Under dagen kom det riktigt mycket publik och det blir en härlig stämning. Vi satte i nya kolvar eftersom den igen hade nupit på en cylinder. Det blev också lite lux med nya däck både fram och bak. Vår warm-up var precis efter att MotoGP gått i mål. Jag åkte fem varv för att köra in kolvarna och det kändes bra. Till racet tankade vi bara på den kvart som det var innan jag skulle ut till start. Väl ute på gridden märkta jag att det kommit bensin i kärlet för tryckutjämningen mellan airboxen och tanken. Det fanns ingen tid att fixa det innan start utan bara försöka ordna så att det inte skulle bli mer där. Jag tyckte att jag kom iväg hyfsat men de två som var precis framför mig hade kvalat in bakom mig. På andra varvet kom jag lite för nära honom framför mig in i en kurva och höll kvar bromsen för länge. Vilket gjorde att framhjulet släppta och jag kraschade. Jag hann bli riktigt arg på mig själv innan jag stannat. Min förhoppning var att jag skulle kunna resa upp hojen och köra igen för det är tillåtet i EM men inte i SM. Men när jag såg att tank och kåpor låg spridda runt hojen förstod jag att det var kört. Det blev till att inse fakta att jag klantat till det och kraschat från en åttonde plats. Jag förstår nu vad Lena Philipsson menar med ”det gör ont”. Först gör det ont i själen att inte kunna fullfölja när man hade chans på ett bra resultat, sen när man förstört hojen och förstår att det kommer kosta mycket pengar att fixa den och sen lite till när jag fick klart för mig att nyckelbenet slagits loss från axeln. Det var inte roligt att se hojen när det kom tillbaka in i depån och det var men tunga steg vi packade ihop alla grejer. Det var roligt att se att man hängde med hyfsat i blöt och i torrt men det var en stor besvikelse att krascha bort sig. Nu hoppas jag att axeln läker som den ska och jag får ihop hojen igen. Tur att det är lite tid till nästa tävling och att jag hinner få lön innan dess. Kan bara säga "det har jävlats för" och "fåglar lyfter faktiskt bäst i motvind" så jag kommer nog tusan igen.
Tack till Anders som verkligen fått både meka och lasta. Tack till Johan för allt mekande och Jenny för all den goda maten. Det är tacksamt att ni står ut med mig då jag lätt blir grinig och omständlig när jag är stressad. Tack Ullis för att du höll paraplyet, vi var i alla fall snyggast på gridden. Tack Anders, Pålle och Oscar för att ni kom och att Johan fick åka med ner. Roligt att du kom Johan känns som ett bra sätt att tacka för de väskor du hjälpte mig med, nu fick du ser hur delarna används. Tack Filip för att jag fick låna kolvarna och topparna, kanske är topparna hela. Tack också Peo och Jenny för att ni höll oss sällskap i tältet.Tack Mikael L för all hjälp med blocket. Ett stort tack till alla er som hjälpte mig rädda tältet.
Stort grattis till Fredde du är väl värd det samt Kjelle och Linda. Grattis Micke till sjunde platsen, jag höll mitt löfte att släppa förbi dig… Fast inte på det sättet jag tänkt. Grattis också till Niclas till dina första poäng, hoppas det löste sig till scootern. Bra jobbar av Sjöström och gubben Fredriksson. Bra hört Mårtensson surt med vurpan bara men du är med bra där framme nu. Bra upp körning Fransson surt att den skar bara.