EM Anderstorp

oFFkeFF skrev:
Vadå återigen? Mig veterligen första gången 600 är snabbare i em.
Sen hörde jag inte fel, utan fick fel uppgifter :tungan

Alvaro Molina hade 1.35.5, men inte på kvalet utan på en av de fria träningarna. Så det är antagligen där uppgifterna kommer ifrån.

Chris Ash skrev:
Alvaro Molina hade 1.35.5, men inte på kvalet utan på en av de fria träningarna. Så det är antagligen där uppgifterna kommer ifrån.

Ok, men vilket stämmer, 1.35.026 eller .826 från kvalet?

edit: Fel på uem-online.

Last edited:
Nicke_K skrev:
Sen att han körde några timmar senare på lånad hoj och blev 3:a är nog en av dom bästa idrottsprestationer jag någonsin sätt. :Bugar :Bugar :Bugar

Hm, jag ska genast klä mig i velour och mjukiskläder och sätta mig bland mjuka kuddar.
När jag bröt nyckelbenet på A-torp tog det fem, FEM veckor innan jag körde igen. :rodnar

Nicke_K skrev:
Jag såg Wats vurpa på nära håll och jag var övertygad om att han dog.

Jag stog och kollade vid kurvan efter start/mål rakan helt plötsligt kommer ett ekipage som inte visar någon tendens till att bromsa in innan kurvan. Han studsar rakt över leka kulorna och sedan åker hojen in i däck barriären Wats flyger över och in i stängslet bakom. När han flyger in i stängslet så är han uppochner med ryggen före det är svårt att uppskattad hastigheten men det gick förbannat fort han lyckades inte sänka farten speciellt mycket innan det tog stopp. Vilken ängla vakt han hadde att missa däck barriären och att flyga in i stängslet mitt emellan stål stolparna som håller stängslet uppe.

Sen att han körde några timmar senare på lånad hoj och blev 3:a är nog en av dom bästa idrottsprestationer jag någonsin sätt. :Bugar :Bugar :Bugar
Vad hände? Bromsfading?

Säger bara Steve Webster Sidvagn han hade tagit pole i alla klasser :yoparty :banana :lol :rofl
1,35,400

Last edited:
2meter skrev:
Säger bara Steve Webster Sidvagn han hade tagit pole i alla klasser :yoparty :banana :lol :rofl
1,35,400

Bilar räknas inte :duckar :hukar :D :tummenupp

Damn, det är förbannat fort av sidvagnarna faktiskt. Men de är väl topp-vm förare också?

oFFkeFF skrev:
Bilar räknas inte :duckar :hukar :D :tummenupp

Damn, det är förbannat fort av sidvagnarna faktiskt. Men de är väl topp-vm förare också?

Om inte jag är helt fel på det så är Steve Webster/Paul Woodhead flerfaldiga världsmästare.

Sen undrar jag om domarna inte gjorde bort sig under 250-racet? Molina körde om en varvad förare under gulflagg mitt på start & målrakan, det var flera som såg det. Ryktet sa att enligt UEM's regler så är det ok att köra om "påtagligt långsammare" förare under gulflagg men jag undrar om en varvad förare är "påtagligt långsammare"? Jag såg i alla fall ingen som var speciellt långsam i helgen.
Ingen skugga över Molina som helt klart var snabbast men hade man följt vanliga regler så hade han blivit diskad och Fredde hade delat förstaplatsen total med Molina... Lite beskt känns det i alla fall att man kan komma undan med en så uppenbar gulflaggsomkörning.

Torkel skrev:
Sen undrar jag om domarna inte gjorde bort sig under 250-racet? Molina körde om en varvad förare under gulflagg mitt på start & målrakan, det var flera som såg det. Ryktet sa att enligt UEM's regler så är det ok att köra om "påtagligt långsammare" förare under gulflagg men jag undrar om en varvad förare är "påtagligt långsammare"? Jag såg i alla fall ingen som var speciellt långsam i helgen.
Ingen skugga över Molina som helt klart var snabbast men hade man följt vanliga regler så hade han blivit diskad och Fredde hade delat förstaplatsen total med Molina... Lite beskt känns det i alla fall att man kan komma undan med en så uppenbar gulflaggsomkörning.

Det där är väl vad som diskuteras även här hemma. En varvad förare i EM trots han förmodligen är rätt snabb svenskt mått mätt, är ju förmodligen ändå påtagligt långsammare..

Torkel skrev:
Molina var på en dirakt fråga på söndagkvällen helt undrande varför diskussionen ens kom upp. Enligt honom själv är det ok att köra om en varvad förare även under gulflagg om man gör det på rakan och utan att ta några risker. :3freak

Torkel skrev:
Ryktet sa att enligt UEM's regler så är det ok att köra om "påtagligt långsammare" förare under gulflagg men jag undrar om en varvad förare är "påtagligt långsammare"? Jag såg i alla fall ingen som var speciellt långsam i helgen.

Är det ok att bromsa om en "påtagligt långsammare" förare inför en kurva som det är gulflagg i? I kurvan? Direkt efter? Passera försiktigt på långa rakan under gulflagg? Köra som vanligt eftersom föraren är så långsam att det är skit samma hur man passerar...? När är man "påtagligt långsammare"?

Känns som en jävligt dum regel eftersom utrymmet för individuell bedömmning blir ganska stort...

Nr:18 skrev:
Molina var på en dirakt fråga på söndagkvällen helt undrande varför diskussionen ens kom upp. Enligt honom själv är det ok att köra om en varvad förare även under gulflagg om man gör det på rakan och utan att ta några risker. :3freak

Tja, en varvad förare vid en gulflagg kan definitivt avgöra ett race. På anderstorp, skulle någon kunna vara ~8 sekunder långsammare per varv. det är påtagligt långsammare. Watz/molina skulle kunna åka med en hand på styret förbi mig säkert vid en gulflagga, och jag skulle inte säga något om det..

oFFkeFF skrev:
Tja, en varvad förare vid en gulflagg kan definitivt avgöra ett race. På anderstorp, skulle någon kunna vara ~8 sekunder långsammare per varv. det är påtagligt långsammare. Watz/molina skulle kunna åka med en hand på styret förbi mig säkert vid en gulflagga, och jag skulle inte säga något om det..

Jag är också benägen att hålla med den gode Alvaro, ser absolut inget konstigt i det även om man givetvis ska följa reglerna.

Chris Ash skrev:
Jag är också benägen att hålla med den gode Alvaro, ser absolut inget konstigt i det även om man givetvis ska följa reglerna.

Vi hörde redan med Lodnert om hur en sådan sak skulle bedömas under ett SM, då det kan vara rätt stora fartskillnader i täten på både 250/125R i jämförelse med kön. Och visst, det är upp till tävlingsledningen att bedöma, det ÄR inte solklart..
Min fart i jämförelse med fredde watz är ju i det närmaste parkerad..

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back