elvis poll, ung eller gammal

ung rockabilly elvis eller gamla las vegas elvis


  • Antal röstningar
    0

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
vem gillar ni bäst, rockabilly elvis eller feta lasvegas elvis? Är det jailhouse rock eller suspicious minds. Blue suede shoes eller in the ghetto?
 
Last edited:
Tycker hans tidiga Las Vegas-period är bäst. Han har inte blivit tjock än, men har börjat lassa på stråkar och blås på alla arrangemang. Kolla t.ex. på "That's the way it is" så förstår ni vad jag menar!
 
honkiie skrev:
vem gillar ni bäst, rockabilly elvis eller feta lasvegas elvis?

Mittemellan, tycker han är bäst '68 då han gör en show för NBC och uppträder inför studiopublik. Showen är säkerligen många flickors favorit då han enbart har på sig en svart skinndräkt. Hur som helst, han gör grymma versioner på många av sina låtar i denna show. F ö kom spelningen att kallas 'the 1968 Come Back Special'.
 
GibsonSG skrev:
Tycker hans tidiga Las Vegas-period är bäst. Han har inte blivit tjock än, men har börjat lassa på stråkar och blås på alla arrangemang. Kolla t.ex. på "That's the way it is" så förstår ni vad jag menar!

Exakt. Han är fortfarande "ung & rockig" samt har "mognat" musikaliskt men likväl inte gått ner sig helt i jordnötssmörsträsket.
 
Musikalisk mognad är skit samma för min del när vi snackar elvis. Han är väl, precis som beatles, egentligen inte känd för sin fantastiska musik utan snarare för att komma med något nytt. Elvis lät den stora massan få reda på vad rock handlar om och beatles tog textförfattandet till nya höjder.

Sen om man är ett elvisfan förstår jag att man gillar de senare verken bättre pga musikalisk mognad. Jag tycker att de senare beatlesplattorna är bättre av samma anledning, men deras tidiga album har nog varit snäppet viktigare för musikhistorien skulle jag tippa på.
 
mb skrev:
Musikalisk mognad är skit samma för min del när vi snackar elvis. Han är väl, precis som beatles, egentligen inte känd för sin fantastiska musik utan snarare för att komma med något nytt. Elvis lät den stora massan få reda på vad rock handlar om och beatles tog textförfattandet till nya höjder.

Sen om man är ett elvisfan förstår jag att man gillar de senare verken bättre pga musikalisk mognad. Jag tycker att de senare beatlesplattorna är bättre av samma anledning, men deras tidiga album har nog varit snäppet viktigare för musikhistorien skulle jag tippa på.

Sedan ska man ju inte glömma att Elvis inte direkt skrev någon musik själv. Han var med och påverkade låtarna, men text och musik skrevs av andra. Hans kvalitéer låg ju näst intill uteslutande i hans röst och scennärvaro.
 
abstruse skrev:
Sedan ska man ju inte glömma att Elvis inte direkt skrev någon musik själv. Han var med och påverkade låtarna, men text och musik skrevs av andra. Hans kvalitéer låg ju näst intill uteslutande i hans röst och scennärvaro.

Men han var väl med och skrev Love me tender har jag för mig iallafall..:)

Tidig Elvis..klockrent. Finns en konsert från Las Vegas. Kan ha varit runt 69-70 kanske. Ivfsh så är det bland det bästa i rockväg jag sett.

Elvis som skådis däremot...hmmm... :näsblod :3freak
 
Tidig. Dock tycker jag att han är grymt överskattad, precis som Bruce Springsteen och Bob Dyland. Finns många från samma tid som är mer rock än Elvis.
 
Men hur roligt är det inte när karln glider omkring på scenen och delar ut handdukar som han dragit runt nacken ett varv. Killen är ju gud då. Helt otroligt.
 
Tidiga Elvis helt klart. Iofs så är In the Ghetto en grymt bra låt! :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top