Elverksfrågor

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Det var det elverket jag hade i sommar på Gotland. Startade direkCt (när man hittat choken), gick så tyst att två solande damer inte klagade trots att de satt fem meter ifrån och bäst var att det har en stor tank, många andra var ju och pytsade i soppa hela tiden efter tjuvstopp. Tungt men fullt möjligt att lyfta ensam tack vare ramkonstruktionen som ger bra grepp.

Last edited:
sandstream skrev:
2641750 Ibland kan det ju vara bra att ha med sig ett elverk till banan.

Vart hittar man bra och billiga elverk? (Om kombinationen är möjlig).
Räcker 2000 watt eller bör man satsa på större? Isf hur kraftigt?

Har tittat på det här: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=174830111&pf_id=SE-740025

Om du vill ha med elverket och ha däcksvärmare på i startfållan och i extremfallen när det kan bli uppställning på griden och få vänta efter en krasch på warmup varv etc så är max 1000W och typ sex-åtta kg tillåtet, titta i reglementet för mer exakt.
Men ett så litet räcker inte för annat.
Ett på 2000W räcker ju att driva en kupevärmare på kvällen etc.

Neutral skrev:
2641803 Det var det elverket jag hade i sommar på Gotland. Startade direkCt (när man hittat choken), gick så tyst att två solande damer inte klagade trots att de satt fem meter ifrån och bäst var att det har en stor tank, många andra var ju och pytsade i soppa hela tiden efter tjuvstopp. Tungt men fullt möjligt att lyfta ensam tack vare ramkonstruktionen som ger bra grepp.
Det låter ju bra!
Körde du ett set däckvärmare utan problem?

Rolle Rotax skrev:
2641805 Om du vill ha med elverket och ha däcksvärmare på i startfållan och i extremfallen när det kan bli uppställning på griden och få vänta efter en krasch på warmup varv etc så är max 1000W och typ sex-åtta kg tillåtet, titta i reglementet för mer exakt.
Jag kommer nog att vara själv på plats så några grejer på griden blir det inte tal om.

Last edited:
Neutral skrev:
2641803 Det var det elverket jag hade i sommar på Gotland...sämst var att det har en stor tank, många blev drogade av bensinångorna efter att ha transporterat det i bilen...
I sommar blir det en cykeldynamo, eller inget verk alls :mad:

sandstream skrev:
2641808 Det låter ju bra!
Körde två set utan problem! Eller jo lite problem var det, en av instruktörerna, Arrak eller något liknande, var det som ville låna el. Han var desperat för hans däck revs sönder kalla så han erbjöd sig att betala, jag tyckte det kändes snålt av mig att ta betalt och då erbjöd han själv att visa mig spår på nästa pass. Efter att han varit osynlig nästa pass så gick jag bort till honom och tänkte fråga hur det gick med värmarna men då ignorerade han mig totalt. Jag tror han är från Stockholm. Kanske inte var så relaterat till elverket men det var skönt att äntligen få berätta den storyn för någon. :D

FZ1 skrev:
2641835 I sommar blir det en cykeldynamo, eller inget verk alls :mad:
Haha, ni får väl komma ihåg att skruva tillbaka tanklocket efter att ni slangat min bensin era bondtjyvar. :mad:

:tungan :D

Last edited:
sandstream skrev:
2641808 Det låter ju bra!

Jag kommer nog att vara själv på plats så några grejer på griden blir det inte tal om.

Även om man är själv kan man ju med ett litet aggregat rulla bort hoj, värmare etc till uppsamlingsfållan i mycket god tid. Rigga upp värmare etc och gå tillbaka till sin buss/tält/husvagn/bajamaja man har för att samla resten av utrustningen. Byta om när det börjar dra ihop sig, och släntra ner till sin hoj. Gå fram till utsläppsansvarig och fråga hur lång tid det är kvar, sedan titta hur alla blir stressade av att just DU har varma däck trots att det är försening :)
En kall eller två i muta till utsläppsansvarig så vinkar han till dig när det är dags att plocka bort värmarna...

Jag har ett från Överskottsbolaget för 2300-2400kr, startar alltid på första rycket och värmer minst 3 set däck.

Annars om man är mindre snål skulle jag rekommendera Kipors röda 2000W plastväska från Jula, mycket lättare, smidigare och tystare.

Är det många banor i Sverige som saknar 220V till deltagarna?
Ja jag tänkte iom denna diskussion ang elverk?
Har ett elverk som är snarlikt det i tråden här sånär som på att det är ett dieselverk. Lättstartat osv och det bästa av allt, tanken är på 22 liter och den går nog ett par dygn kontinuerligt på en tank. Men fasen va det väsnas om man jämför med moderna bensinverk. Man vill ju inte störa depågrannen liksom.

Slangarns länk visade fel elverk, vi har båda detta eminenta elverk och det räcker exakt till däckvärmarna. Kolla givetvis vad dina värmare kräver för effekt. I rookieräjsing ska du inte betala 2 000 kr för ett elverk, det är ju LYX!

KGE800X/2, 995 kr:

Bifogat

• Elverk.jpg
    Elverk.jpg
    46.6 KB · Visningar: 375
Bauhaus har väll en variant på 2000W och med hjul! Guld värt när den ska flyttas, dessutom tar den inte så stor golvyta i släpet. Dra på ett långt rör på den så kan du ha extrahjulen med däckvärmare direkt på den!

Edit: Har för mig den kostade 2000. Oscar kan nog rätta mig.

/Joakim

Rotorp skrev:
2642157 Är det många banor i Sverige som saknar 220V till deltagarna?
I tävlingssammanhang är det nog inga problem med elen men kör man en del bandagar så finns det ställen där el saknas.
Tex på Gotland och sist vi var på Mantorp så klarade inte deras elnät av att så många var inkopplade samtidigt.
Rolle Rotax skrev:
Gå fram till utsläppsansvarig och fråga hur lång tid det är kvar, sedan titta hur alla blir stressade av att just DU har varma däck trots
att det är försening :)
Det vore iofs rätt kul :hihi

sandstream skrev:
2642341 I tävlingssammanhang är det nog inga problem med elen men kör man en del bandagar så finns det ställen där el saknas.

I stort sett vid varje tävling i år har det varit JÄTTE problem med el, pga överbelastning,fukt mm.
Så nog behövs det elverk alltid, inte bara till däcksvärmare, utan även till.belysning,värme,tv,ökylen,mm
så ett elverk på 2kw är nog att rekommendera!

bomzx skrev:
I stort sett vid varje tävling i år har det varit JÄTTE problem med el, pga överbelastning,fukt mm. Så nog behövs det elverk alltid, inte bara till däcksvärmare, utan även till.belysning,värme,tv,ökylen,mm så ett elverk på 2kw är nog att rekommendera!
Oki :tummenupp

Jalle skrev:
2642250 Slangarns länk visade fel elverk, vi har båda detta eminenta elverk och det räcker exakt till däckvärmarna. Kolla givetvis vad dina värmare kräver för effekt. I rookieräjsing ska du inte betala 2 000 kr för ett elverk, det är ju LYX!

KGE800X/2, 995 kr:

Min länk visade åxå fel... Det var DETTA jag menade. Gjorde ett set värmare varma å goa

Bifogat

• Elverk.jpg
    Elverk.jpg
    11.7 KB · Visningar: 2,484
magnus_moss skrev:
2642402 Min länk visade åxå fel... Det var DETTA jag menade. Gjorde ett set värmare varma å goa

Aaaah, Jula dominerar återigen med en högkvalitativ produkt för rajsing.

Med en 20 mm motorsågsförgasare och K&N-filter samt jackad kolv kan man säkert trimma det så att det räcker till kupévärmare & CD-spelare, dvs. allt du behöver. KÖP!!!!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...