Elverk till däckvärmare

Har provat ett Kipor elverk och det fungerade kanon. Väldigt tyst också. Om jag inte fått det om bakfoten är Kipor samma sak som Hondas elverk, bara annat skal i annan färg.
 
vi kommer vara 2 som kör i samma grupp. 2 licens 1 gatgrupp.

hur lång tid behöver däcket första gången för att bli varmt? när man kört har man ju temp när man kommer in i depån så då behöver de ju inte stå lika länge men första gången är ju frågan. när däcket är iskallt.

bör man stå med värmarna på så mycket som möjligt under en dag? Har inga tempurerade värmare utan vanliga MOTOGP värmare. Tror dom själva ställer sig på 80 grader?

grjen är la den att ajg vill inte lägga 6000 kr på ett elverk som dessutom väger 90 kg.... när man får ett som skall ge 2400 watt för 1995 kr som väger 50 kg och brötar som fan:)
 
hur lång tid behöver däcket första gången för att bli varmt? när man kört har man ju temp när man kommer in i depån så då behöver de ju inte stå lika länge men första gången är ju frågan. när däcket är iskallt.
Jag har iofs termostat på mina värmare men för att det ska bli genomvarmt brukar jag sätta på värmarna 60-90 minuter innan jag ska ut på första passet. På bandagar sätter jag på dem så fort jag kommer in i depån och låter dem stå.

Däcket blir sämre varje gång det gått från varmt till kallt så det är bäst att försöka hålla det varmt.
 
Jag har iofs termostat på mina värmare men för att det ska bli genomvarmt brukar jag sätta på värmarna 60-90 minuter innan jag ska ut på första passet. På bandagar sätter jag på dem så fort jag kommer in i depån och låter dem stå.

Däcket blir sämre varje gång det gått från varmt till kallt så det är bäst att försöka hålla det varmt.

japp att däcket blir sämre varje gång de kyls har jag me hört. därför jag tyckte de lät vettigt att låta värmarna stå på hela tiden. Men de går ju inte då med ett sånt här elverk för de verkar ju köras slut med en gång om de får stå och jobba på full effekt.
 
japp att däcket blir sämre varje gång de kyls har jag me hört. därför jag tyckte de lät vettigt att låta värmarna stå på hela tiden. Men de går ju inte då med ett sånt här elverk för de verkar ju köras slut med en gång om de får stå och jobba på full effekt.
Min erfarenhet från bandagarna på Gotland där vi haft elverk är inte att de tar "slut" speciellt fort. Bara att tanka i mer soppa och låta det stå och gå.
 
å andra sidan 1995 kr delat på 3 för ett elverk. då kan man göra åt 2 per sommar. ska la förhoppningsvis inte behöva stå å bröta så ofta:)

synd de inte finns 3 kw att köpa för liknande pengar...:)
 
Köp ett elverk med fyrtaktsmotor.
Betydligt längre livslängd.

Vissa billigare kör med modifierad sinuskurva och stör datorer / bildskärmar.
 
köpte ett elverk för 1995 kr som ger 2.4 kw. inga problem med 3 däckvärmare ett tag iaf. körde igång en 2kw fläkt å en 800 fläkt på de och de stod å gick en stund utan problem så de e nog lugnt.

får se vad som händer i 30 graders värme dock:) kör på gps mc olja hehe.
 
Jag valde denna från clasohlson
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20831971
Ska inte vara några som helst problem att koppla till 2st uppsättningar däckvärmare utan att elverket går tungt. (går tungt=slits hårdare

Mina däckvärmare förbrukar 550w bak och 450w fram = 1.000w

Elverk Generator SDQF2.5
230 V/50 Hz, 2,5 kVA
(toppar 2.7KVA) utrustad med överbelastningsskydd. Motor 6,5 hk med oljevakt. Tankvolym 15 l blyfri bensin, driftstid ca 10 tim./tank. Stativ av stålrör med vibrationsdämpare. Ljudnivå 94 LwA dB(A). Storlek 59 x 43 x 44 cm. Vikt 42 kg. Ej lämpligt för elektronisk utrustning.
Artikelnummer 30-9561
2 995:-
 

Bifogat

  • 309561_X_2007-07-04_073144_19.jpg
    309561_X_2007-07-04_073144_19.jpg
    50.7 KB · Visningar: 100
Last edited:
Kör ett litet trådlyft på denna tråden istället för att starta en ny.

Har skaffat däckvärmare till kommande lek på bana och vill vara säker på att alltid ha ström till dom.
Har kikat på 2 olika elverk på jula. Ett är ett standard 2,2kW utan inverter (DETTA) för 1995:- och det andra är på 2kW med inverter (DETTA) och kostar 3995:- (om man ska ha 2kW)

Finns det någon bra anledning att köpa det dyrare förutom att man med det kan koppla in elektronik? Tystare, snålare, håller längre e.t.c.?
 
Kör ett litet trådlyft på denna tråden istället för att starta en ny.

Har skaffat däckvärmare till kommande lek på bana och vill vara säker på att alltid ha ström till dom.
Har kikat på 2 olika elverk på jula. Ett är ett standard 2,2kW utan inverter (DETTA) för 1995:- och det andra är på 2kW med inverter (DETTA) och kostar 3995:- (om man ska ha 2kW)

Finns det någon bra anledning att köpa det dyrare förutom att man med det kan koppla in elektronik? Tystare, snålare, håller längre e.t.c.?

Nja... Den stora skillnaden i kostnad ligger i att tvätta strömen så att det går att koppla in känslig elektronik. Då våra däcksvärmare huvudsakligen är värme-element så skiten de totalt i vilket.

Köp det billigare..
 
Något man bör tänka på är att vissa elverk vill "peaka" vid uppstart och det kan skada däckvärmare med digital justering.

För att vara på den säkra sidan bör man ha inte ha sådana däckvärmare inkopplade vid uppstart.
 
Lyfter tråden lite för att ventilera en tanke.

Finns det någon som istället för elverk kör med bilbatteri + inverter?

En 1000W inverter kostar 1000 kronor och ett 55 Ah's batteri får man för 700 kronor.
http://www.kjell.com/?item=44021&path=304000000,347500000,356500000,357000000
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=130952


1000W på 230 volt ger lite avrundat 5 ampere.

Ett 55 Ah's batteri borde klara 10 timmars värmande. Om man använder 30 minuters däcksvärme per depåbesök (20 minuter köra, 5 minuter på med värmarna, 30 minuter paus och 5 minuter av med värmarna) borde man klara 20 körpass.

Garanterat tystare än ett elverk, garanterat billigare i längden och garanterat mer miljövänligt.


Någon som provat? :va
 
Lite fel tänkt.
5A i 230Volt, Ja.
5A på 12Volts sidan, Nej.

Närmare 20 gånger högre Ampere på Batterisidan.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top