Elsystem

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Hej!
Ska till att bygga upp ett helt nytt elsystem till en Vmaxmotor. Kommer att slakta allt som inte är absolutnödvändigt. Vill banta hela systemet för att få det driftsäkrare och mindre.

Är det någon/några som har bra tips på var jag kan hitta små och driftsäkra reläer, kablar, knappar etc. etc.?

Har någon testat tändspolar som sitter direkt på tändstiftskon? Det skulle spara en massa utrymme och bök om sådana funkar.

/T
 
Roffes??
Smått och driftsäkert är faktorer som inte hör ihop i fordonsel..
 
Roffes??
Smått och driftsäkert är faktorer som inte hör ihop i fordonsel..

Inte nog med det: det går ju inte att hitta någon vettig leverantör av ens driftsosäkert... Det finns en billiard utbildningar i fordonsel, men de verkar ju inte vara till någon nytta eftersom det inte finns något att arbeta med.
 
Inte nog med det: det går ju inte att hitta någon vettig leverantör av ens driftsosäkert... Det finns en billiard utbildningar i fordonsel, men de verkar ju inte vara till någon nytta eftersom det inte finns något att arbeta med.
Samma elektriska principer gäller ju för alla fordon så lära sig lite är ju inte svårt.
Det ligger ju alltmer pengar i eldelen på de flesta fordon så många anv inte standardelar utan tar till egna, förhoppningsvis billigare, lösningar.
Snart blir det ännu roligare när alltfler nya bilar får flera elsystem med olika spänningar. DET blir spännande..
Som pysslare på elområdet sen väldigt många år blir man mörkrädd när man vet hur petig man är t ex med kontaktdon i "snälla miljöer" och sen ser dyngan som appliceras på fordon i betydligt tuffare miljöer.
Till detta kommer att kunskapen på elområdet på verkstäderna, de som ska reparera skräpet, är ofta rätt öhh.... diskutabel.
INGET fungerar ju om det inte finns en godkänd elektrisk kontakt.
Ser ju ofta här att man tycks vara lyckligt omedveten om att en elektrisk krets på fordon består av TVÅ tåtar, till- resp frånledare där båda ska vara OK.
 
Samma elektriska principer gäller ju för alla fordon så lära sig lite är ju inte svårt.
Det ligger ju alltmer pengar i eldelen på de flesta fordon så många anv inte standardelar utan tar till egna, förhoppningsvis billigare, lösningar.
Snart blir det ännu roligare när alltfler nya bilar får flera elsystem med olika spänningar. DET blir spännande..
Som pysslare på elområdet sen väldigt många år blir man mörkrädd när man vet hur petig man är t ex med kontaktdon i "snälla miljöer" och sen ser dyngan som appliceras på fordon i betydligt tuffare miljöer.
Till detta kommer att kunskapen på elområdet på verkstäderna, de som ska reparera skräpet, är ofta rätt öhh.... diskutabel.
INGET fungerar ju om det inte finns en godkänd elektrisk kontakt.
Ser ju ofta här att man tycks vara lyckligt omedveten om att en elektrisk krets på fordon består av TVÅ tåtar, till- resp frånledare där båda ska vara OK.

Spot on Broder!:tummenupp
Och det är det som gör mig så frustrerad; det ligger mer och mer pengar i elen. 9 av 10 tändningsfel är relaterade till elfel och ändå finns det ingenstans man kan hitta vettiga komponenter för att bygga upp ett eget elsystem.
Idag kan man bygga sin dator genom att plocka komponenter från höger och vänster, men att bygga upp elen till en motorcykel är ju komplett omöjligt! Är det bara du och jag som tänker i de här termerna?! Folk jagar vikt genom att byta till kolfiberkåpor och radiella bromsar etc. men att kabelhärvan och reläerna väger något kilo tycks inte bekomma många...:va
Felsökning i de system jag tittat på är ju dessutom helt vansinnig eftersom logiken i systemuppbyggnaden tycks vara totalt ointressant.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top