Elsystem Yamaha R1 2006 - kabelhärva vid tändspolarna

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Håller på att installera ett komplett original elsystem på min fd. banhoj, det mesta verkar funka men jag har ett problem.

På härvan som sitter över tändstiften, bifogad bild, så sitter det en vit tvåpolig kontakt som jag inte hittar något hane till. Är det någon som vet vad detta är för kontakt, jag ska försöka leta efter den i ett elschema men har inte hittat något bra än..

Någon som vet på rak arm?

r1_ign.jpg

Sitter inte kamaxel sensorn i ventilkåpan ?
/Håkan

Sitter inte kamaxel sensorn i ventilkåpan ?
/Håkan

Nej det verkar vara så här, någon tidigare ägare har plockat bort vad som kallas "air induction system solenoid", och täckt för hålen med metallplattor.

Tydligen är det en vanlig mod som jag läste om i denna tråd:

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=263939

Jag vet inte vad det är för något, kanske nån miljögrej, men hojen ska tydligen gå bättre utan den så... :tummenupp

Nej det verkar vara så här, någon tidigare ägare har plockat bort vad som kallas "air induction system solenoid", och täckt för hålen med metallplattor.

Tydligen är det en vanlig mod som jag läste om i denna tråd:

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=263939

Jag vet inte vad det är för något, kanske nån miljögrej, men hojen ska tydligen gå bättre utan den så... :tummenupp

Att den skulle gå bättre är en myt. Det är induction system är, är bara att hojen lägger till extra syre till avgaserna för att oförbränt bränsle som kan komma med i avgaserna ska förbrännas, därav mindre utsläpp.

Att den skulle gå bättre är en myt. Det är induction system är, är bara att hojen lägger till extra syre till avgaserna för att oförbränt bränsle som kan komma med i avgaserna ska förbrännas, därav mindre utsläpp.

Ok.. nån miljögrej då alltså.. men då är den ju åtminstone några gram lättare :banana

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!