Elsystem XT 500?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har kommit över en XT 500 -81 och är väldigt nöjd med det. Den är inte tänkt att köras några mängder med, utan vill lyfta den till fint orginalskick.

På 500:an sitter det brytare och 6v-system. Det finns kit för att konvertera till brytarlös tändning, och det finns konverteringssatser till 12v. Frågan är om jag vill det? Visst, jag förstår att lyset blir bättre med 12v och att cykeln blir mer underhållsfri med brytarlöst. Finns det fler fördelar?

Besudlar man XT:n genom en modernisering, är det mer hardcore att behålla orginalgrejorna? :va
 
Oftast ökar ju tillgången på grejer till 12v. Blir väl lite mindre störningskänsligt med 12v oxå.

Annars med denna rad..
Den är inte tänkt att köras några mängder med, utan vill lyfta den till fint orginalskick.
..tycker jag att du själv svarar på frågan, behåll 6V:tummenupp
 
Oftast ökar ju tillgången på grejer till 12v. Blir väl lite mindre störningskänsligt med 12v oxå.

Annars med denna rad..
..tycker jag att du själv svarar på frågan, behåll 6V:tummenupp

Jo, så klart... Men brytarlöst då, samma där?
 
Brytartändningen på XT 500 ställer sannerligen inte till med några problem. Det handlar knappast om några varvtal som generar brytarflyt direkt...

Kul grej - mellan det att XTn var en hyfsat ny hoj och innan det blev en samlarhoj så var den populär som pendlings- och slitoslängcykel.
Jag träffade en kille som legat o pendlat med sin XT i ur och skur i bra många år. Han bytte olja och filter var femhundrade mil, servade och skötte - men var helt omedveten om att hojen hade brytartändning!
Han tog för givet att det var en CDI-box som gjorde jobbet. En diskussion med en annan XT 500-ägare fick honom att slå vad om vad för tändsystem det satt på hojarna, och han vart lång i fejan när det stod klart hur det låg till.

Håll det original är mitt tips. SR 500 människorna behöver sina CDI-boxar själva, det börjar blir ont om dom...
 
Brytartändningen på XT 500 ställer sannerligen inte till med några problem. Det handlar knappast om några varvtal som generar brytarflyt direkt...

Kul grej - mellan det att XTn var en hyfsat ny hoj och innan det blev en samlarhoj så var den populär som pendlings- och slitoslängcykel.
Jag träffade en kille som legat o pendlat med sin XT i ur och skur i bra många år. Han bytte olja och filter var femhundrade mil, servade och skötte - men var helt omedveten om att hojen hade brytartändning!
Han tog för givet att det var en CDI-box som gjorde jobbet. En diskussion med en annan XT 500-ägare fick honom att slå vad om vad för tändsystem det satt på hojarna, och han vart lång i fejan när det stod klart hur det låg till.

Håll det original är mitt tips. SR 500 människorna behöver sina CDI-boxar själva, det börjar blir ont om dom...

Aha, intressant!
Med brytarna trodde jag att man var tvungen att kolla avståndet var- och varannan gång det skulle köras. Och sen så känns det såklart lite onödigt med 12v, det är ju en entusiasthoj vi pratar om.
 
Nej! har själv haft både xt och sr om den ska var original behåll 6volt
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top