Naturligtvis bör en 03:as elstart fungera i alla väder, då är den ju ny och motorn är testad i tre år, annars fabrikationsfel... Däremot så blir Husas elstart kass med tiden om man använder den ofta. Min fungerade exemplariskt de första 150 timmarna, sen dess blev den bara sämre och sämre för att knappt fungera alls. Startade motorn så skulle den vara ordentligt varm och man fick trycka på knappen direkt, väntade man 10 sekunder så drog den inte igång. Nu efter 300 timmar och en första service har de bytt kläppen till kamdrevet, på så sätt hoppas jag elstarten fungerar bra igen.
Jag ser bara elstarten som en bonus man får på köpet. Ville husa ha en orentlig elstart kan de börja med att sätta dit ett riktigt batteri. 4 Ah är mindre än vad de har på mopederna. 8-10 Ah är mer lagom för ändamålet, viktskillnaden är ganska liten och måtten är desamma.
Däremot tar elstarten lite effekt! Husqvarna tog bort elstarten för sina enduro åkare (fabrikare) för ett par år sen läse jag i en tidning, för att få mer effekt & mindre vikt. Det stog om det pga att det var konstigt att hojarna levererades med elstart medans deras egna proffs valde bort den...bla bla bla.