Elstart

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
En liten tanke o fråga. KTM försvarar sig med att man tappar hk med elstart o därför ej monterar någon på 660 modellen. Trots detta har ju Husa elstart (starthjälp) utan att det verkar bekymra dem!??!?!?! Hur ligger det till, snor den någon nämvärd effekt eller gör KTM enbart detta för att spara in pengar på bågen?

Marals76 skrev:
Husa elstart (starthjälp)

Hur bra funkar den egentligen?
Kan någon Husa ägare svara ärligt på det?

Man har ju läst om att den endast ska användas när hojen är varm och helst knappt då heller.

Vad tycker du om 660in i övrigt?

trorts tat jag inet ska utala mig om husaberg mer:-)
Det funkar dåligt, du bör kicka.
Det är mer som en räddning om du kör stopp i spåret i skogen.
En sucka drz400 med elstart har en bra mycket rejälare startanordning, men sammtidigt väger det ju en del.
Däremot kan det aldrig ta några hästkrafter ur motorn på nåt sätt.

Precis som Silwer säger så har jag svårt att se hur det skulle kunna stjäla nån effekt. När starten inte används är den ju bortkopplad från allt vad drivning heter.

Om jag minns rätt väger batteri + startmotor 4-5kg på Husan så det gör inte så mkt om den sitter där eller ej. Jag använder alltid elen och det funkar jäkligt bra. Brukar dra runt motorn ett par gånger med dekompen intryckt första gången på dagen och sen startar den fint. Får köra nån sekund första gången på dagen men sedan startar den skitfint.
De gånger jag klotat på tävling har den hjälpt mig rätt mycket att komma iväg fort. Blev t.ex omkullkörd av en kille på tävlingen i Örebro. Vi la oss bägge två. Jag startade och drog medans han blev kvar och kickade som en liten blå.

Mina erfarenheter av Husas elstart är bara fina. Den första jag hade bråkade batteriet lite på och ville inte ta laddning så den var känslig på om det fanns kräm i batteriet. Den nya jag har nu funkar klockrent. Men jag vet ju att folk haft problem med den berömda kläppen på kammen som är lätt att avhjälpa bara man plockar ur kammen.

Fan vill också ha elstart :mad: är trött på alla års kickande.
WestW.... det är en -04 som jag beställt så jag har tyvärr ingen erfarenhet än så länge :)

Min elstart funkar klockrent, varm som kall. Bara det är kräm i batteriet så går det bra.

Elstart vill man inte ha för det är extravikt. Mer som krånglar. Och jobbigare att meka med en massa onödiga sladdar och batteri.

Det tar inga hästkrafter. Har verkjigen KTM sagt det?

jb skrev:
Elstart vill man inte ha för det är extravikt. Mer som krånglar. Och jobbigare att meka med en massa onödiga sladdar och batteri.

Det tar inga hästkrafter. Har verkjigen KTM sagt det?

Peter Johansson sade detta på mässan i Göteborg. Tyckte det lät lite skumt.

De större maskinerna kanske har bättre elstartgrejor.
Den 501 jag refererar till hade klen start, man startade den med kicken kall. Sen vid stopp i spåret kunde man köra startmotorn, men då bara kort och hoppas att det räckte, det gjorde det iofs oftast.
Det är fint att ha som backup, man kan vara så jävulst trött om man kört i dyngan en stund o vurpat.
Man har ju inte bara svurit över XRen en gång om man säger så:-)

Elstart stjäl prestanda, inte effekt :fakta

Men som sagt....ibland så är den värd sin vikt i guld.

Husabergs -01 or och kanske även -02 or hade lite problem med elstarten vet jag. Tror det var den där centrifugalgrejen vid kammen som var för låg. Om man svetsade på lite material där så lyftet blev högre funkade den bättre. Det verkar vara åtgärdat till -03 då min elstart fungerar i alla väder.

Elstart är till för den icke härdade mc-kåren. :D

hp skrev:
Husabergs -01 or och kanske även -02 or hade lite problem med elstarten vet jag. Tror det var den där centrifugalgrejen vid kammen som var för låg. Om man svetsade på lite material där så lyftet blev högre funkade den bättre. Det verkar vara åtgärdat till -03 då min elstart fungerar i alla väder.

501an var en 02a

Naturligtvis bör en 03:as elstart fungera i alla väder, då är den ju ny och motorn är testad i tre år, annars fabrikationsfel... Däremot så blir Husas elstart kass med tiden om man använder den ofta. Min fungerade exemplariskt de första 150 timmarna, sen dess blev den bara sämre och sämre för att knappt fungera alls. Startade motorn så skulle den vara ordentligt varm och man fick trycka på knappen direkt, väntade man 10 sekunder så drog den inte igång. Nu efter 300 timmar och en första service har de bytt kläppen till kamdrevet, på så sätt hoppas jag elstarten fungerar bra igen.

Jag ser bara elstarten som en bonus man får på köpet. Ville husa ha en orentlig elstart kan de börja med att sätta dit ett riktigt batteri. 4 Ah är mindre än vad de har på mopederna. 8-10 Ah är mer lagom för ändamålet, viktskillnaden är ganska liten och måtten är desamma.

Däremot tar elstarten lite effekt! Husqvarna tog bort elstarten för sina enduro åkare (fabrikare) för ett par år sen läse jag i en tidning, för att få mer effekt & mindre vikt. Det stog om det pga att det var konstigt att hojarna levererades med elstart medans deras egna proffs valde bort den...bla bla bla.

Däremot tar elstarten lite effekt! Husqvarna tog bort elstarten för sina enduro åkare (fabrikare) för ett par år sen läse jag i en tidning, för att få mer effekt & mindre vikt. Det stog om det pga att det var konstigt att hojarna levererades med elstart medans deras egna proffs valde bort den...bla bla bla. [/B]

En förklaring hur elstarten kan ta effekt tack?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back