elstart som inte orkar

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Ort
Glava skogen
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
går det att få elstarten på husaberg fe 400 att fungera dom har ju sätt dit en start som inte orkar... nötter :huvet är det några elstarter som fungerar på era husor:confused:
 
inga oxiderade anslutningar (dålig/glapp kontakt) ?
 
Steg 1
Ladda batteriet med en batteriladare för MC-batterier.

Om det inte hjälper
Steg 2
Mät batterispänningen med en voltmeter med allt avslaget.. Skall var 12v eller strax över. Är det ca 10 så kan batteriet bara väldigt dåligt laddat eller mer troligt så är en cell kortsluten. Byt batteri.

Om det är 12V eller strax över
Steg 3
Kolla batterikablarna. Du kan tex använda startkablar parallelt. Om det funkar med startkablarna men inte utan, rengör/byt batterikablar

Om det inte blir någon skillnad
Steg 4
Kolla upp startreläet. Koppla förbi reläet med hjälp av en start kabel. Om det funkar rengör eller byt startrelä.

Om det inte blir någon skillnad
Steg 5
Kolla om motorn går onaturligt tungt. Gör den det kolla varför. Decomp som inte funkar, topplockspackning som läcker,....

Om motorn verkar OK
Steg 6
Kolla upp startmotorn. Går den runt lätt? hur ser lindningarna ut ?......
 
är det så att starten brukar funka på husaberg har hört att det nästan inte är någon som funkar fungerar era självstarter
 
det är väll lite olika ifrån hoj till hoj....

har själv forskat i ämnet utan vidare resultat, det jag kom fram till på min 02a efter att jag slängt på en större startmotor och bytt till nytt batteri, var att skillnaden var nada..3k kastad i sjön....=D
naturligtvis skulle jag ju kanske ha tagit ett större batteri med mer ah timmar kanske, samt att 02orna har ju en så kallad "hjälpstart" som tydligen ska orka dra runt motorn om allt är riktigt inställt, och visst kanske det är så, men en så länge har jag inte hittat dom rätta inställningarna på min hoj, men jag är även en rookie när det gäller att skruva =D
 
På husaberg 01-02 så var det för lite lyft på kläppen som decomprimerar ventilen, man måste svetsa på den. läs Husaberg kläppen här på sm forumet för ett tag sedan sök!! Sedan jag svetsat på den så funkade elstarten kall som var 01a 650
 
På husaberg 01-02 så var det för lite lyft på kläppen som decomprimerar ventilen, man måste svetsa på den. läs Husaberg kläppen här på sm forumet för ett tag sedan sök!! Sedan jag svetsat på den så funkade elstarten kall som var 01a 650

ok bra tipps ska kolla om det går att göra något åt det
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top