Elstöt av tändstift farligt? Volt?. Kawasaki KX 250 -03

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Tjena skulle kolla gnista på min Kawa KX 250 -03. Jag skruvade ur tändstiftet och satta den på tändhatten. Satte fingret över tändstiftet och kickade. Genast hoppade jag till. Det jag undrar är om det är farligt att testa gnista genom att få en elstöt? Hur mycket volt kommer till ett KX 250 tändstift? Är det någon som vet?

Satans vilken smäll hela min arm spändes till känns som jag haft träningsverk i armen i 2 dagar känner mig helt svag.

Tacksam för svar. Jag är inte så kunnig på el. Vet bara + och - och ampere.
 

Bifogat

  • AC3E0CE0-69F5-4B0B-AEE4-7FC934A61D43.jpeg
    AC3E0CE0-69F5-4B0B-AEE4-7FC934A61D43.jpeg
    24.9 KB · Visningar: 15

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det jag undrar är om det är farligt att testa gnista genom att få en elstöt? Hur mycket volt kommer till ett KX 250 tändstift? Är det någon som vet?
Ca 30,000 volt. Det farliga är om du leder gnistan från arm till arm så att det passerar hjärtmuskeln. Är du orolig, ring hälsovårdscentralen och be att få göra ett EKG och förklara situationen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du har en väldigt hög spänning, tiotusentals volt men väldigt låg strömstyrka. Det är inte farligt men kan kännas obehagligt. Strömmen har sannolikt färdats från tändhatten eller elektroden via ditt finger och vidare till jord på hojen.

detta går över snart. Hjärtat blir det med all sannolikhet inget fel på. Hade det varit växelström runt 50hz så är det som farligast för hjärtat, i symmerhet om strömmen gått från arm till arm.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag skulle inte vilja påstå att det är helt ofarligt eftersom det kan skapa en arytmi i hjärtat om man har otur. Men då ska man ha otur också.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
De är inte volt som dödar utan ampren..
Eller kanske mer korrekt, det är inte spänningen som dödar utan strömstyrkan, som vi råkar mäta i volt och ampere.

Det kan bli liknande spänningar av fleecetröjor och att dra av plastpåsar från en rulle också, då är det ju ännu lägre strömmar än i ett tändsystem, men elektronik kan ta skada av det om man har otur. Och nog fan kan det killa i fingertopparna av det också :gnissla
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Det finns bättre sätt att kolla gnistan än att ge sig själv stötar från tändsystemet, men farligt är det inte.
Lägg gängorna på stiftet mot jord, t.ex topplocket och dra runt motorn så ser du gnistan. Skulle du inte se någon gnista så är det något som är fel.
 

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Järfälla
Hoj
2005 Sportster
Ström får man i hela kroppen oavsett om det går från höger hand till höger fot, bara för att klargöra.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ström får man i hela kroppen oavsett om det går från höger hand till höger fot, bara för att klargöra.
Hur menar du nu? Vid en sån händelse lär strömmen i vänsterbenet vara försumbar/obefintlig. Något man fick lära sig i mellanstadiet var att strömmen är lat, precis som människan, och därför går den den lättaste vägen.
 

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Okej tack för hjälpen alla. Ska kolla gnista på ett säkrare sätt nästa gång.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ström får man i hela kroppen oavsett om det går från höger hand till höger fot, bara för att klargöra.
Nej.
De är inte volt som dödar utan ampren..

Eller kanske mer korrekt, det är inte spänningen som dödar utan strömstyrkan, som vi råkar mäta i volt och ampere.

Det kan bli liknande spänningar av fleecetröjor och att dra av plastpåsar från en rulle också, då är det ju ännu lägre strömmar än i ett tändsystem, men elektronik kan ta skada av det om man har otur. Och nog fan kan det killa i fingertopparna av det också :gnissla
De är effekten som dödar, inte strömstyrkan om vi talar om en klassisk elskada/brännskada. Att det är strömstyrkan som dödar är en gammal myt som folk säger när de inte har koll, typ som att vissa alltid säger ”det måste vara ett jordfel” för att låta smarta när elektronik krånglar. spänning gånger strömstyrka = effekt. Både spänning och strömstyrka behövs för att orsaka en elskada.

Undantaget är växelström runt 50hz som kan utlösa hjärtflimmer då 50hz ligger nära hjärtats egna retledningssystem.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nej.



De är effekten som dödar, inte strömstyrkan om vi talar om en klassisk elskada/brännskada. Att det är strömstyrkan som dödar är en gammal myt som folk säger när de inte har koll, typ som att vissa alltid säger ”det måste vara ett jordfel” för att låta smarta när elektronik krånglar. spänning gånger strömstyrka = effekt. Både spänning och strömstyrka behövs för att orsaka en elskada.

Undantaget är växelström runt 50hz som kan utlösa hjärtflimmer då 50hz ligger nära hjärtats egna retledningssystem.
Det är väl så men en sanning med modifikartion för det krävs spänning för att penetrera. Spänningen ger förutsättningar (ibland tillsammans med annat, tex saltvatten) och det är strömmen som är farlig. 30V och 300A behöver inte vara farligt för 30V är inte penetrerande men det kan vara det om man tex är jävligt väl jordad och tex supersvettig och ingången för effekten är olycklig på kroppen. Med tex 15-40000V så skjuter ljusbågen långt, den bokstavligt suger sig mot jord, även vid fet resistans och kan utan problem generera en ljusbåge på 10-15mm men strömmen är vid tändögonblicket extremt marginell och pulsen är väldigt kort.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Eller kanske mer korrekt, det är inte spänningen som dödar utan strömstyrkan, som vi råkar mäta i volt och ampere.

Det kan bli liknande spänningar av fleecetröjor och att dra av plastpåsar från en rulle också, då är det ju ännu lägre strömmar än i ett tändsystem, men elektronik kan ta skada av det om man har otur. Och nog fan kan det killa i fingertopparna av det också :gnissla
Som en kund sa till mig ”hur många gånger skall jag behöva säga att det är inte strömmen man vill ställa in, det är amperen”.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är väl så men en sanning med modifikartion för det krävs spänning för att penetrera. Spänningen ger förutsättningar (ibland tillsammans med annat, tex saltvatten) och det är strömmen som är farlig. 30V och 300A behöver inte vara farligt för 30V är inte penetrerande men det kan vara det om man tex är jävligt väl jordad och tex supersvettig och ingången för effekten är olycklig på kroppen. Med tex 15-40000V så skjuter ljusbågen långt, den bokstavligt suger sig mot jord, även vid fet resistans och kan utan problem generera en ljusbåge på 10-15mm men strömmen är vid tändögonblicket extremt marginell och pulsen är väldigt kort.
Det var väl sammanfattat. I nästa skede handlar det om energi, alltså effekten gånger tid. En kort stöt är inte lika farlig som en lång.

I TS fall tror jag att den korta stöten han fick av högvoltslikström gjorde att musklerna i armen spännde sig och det han känner av är en överansträngning av musklerna. Borde gå över snart. Voltaren kan hjälpa tills dess.
 

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Järfälla
Hoj
2005 Sportster
Att få en elchock från en tändspole behöver inte medföra någon fara, såvida man inte har en pacemaker el dyl. Men skrönan att det inte är någon fara om man får strömgenomgången i höger sida av kroppen är felaktigt. Hjärtat och nervbanor tar stryk i vilket fall.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En gång skulle jag grovställa tändningen på min gamla Austin Mini och råkade komma åt någonting man inte skulle när jag vred på fördelaren... Smällde till så in åt helvete, slet handen åt mig rent reflexmässigt och skar upp hela jävla fingret på en vass metallkant så råkade sitta precis i handens färdväg... Kändes fruktansvärt obehagligt, och då var det inte skärskadan som var värst... Men hur som helst fick jag inga bestående men av själva stöten, så jag skulle inte tro att du får det heller. Men ja, skönt är det inte... :näsblod
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Värsta elsmällen hittills kom när jag skulle laga ett xenonblixtljus 12V.
La ett finger över kondensatorn som försörjer blixtröret.
Hade ont i armen i en vecka.
Gamla kamerablixtar kunde ge rejäla snytingar också, och äldre elstaketaggregat.
Undrar om moderna elstaket är klenare, brukar skoja med kompisar när vi är ute i naturen o de inte vill gå under en eltråd, tar i den o säger, -nää, ingen ström på :cool:
Som barn på lantstället flyttade vi gärna cyklar som stod vid busshållplatsen så att styret låg mot eltråden. :)
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top