Elspöke på Ktm 525.

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05
Hej.

När jag bromsar med min 525 05 så slocknar ljuset, både fram och bak, i stället för att bromsljuset lyser. Ljuset fungerar bra i övrigt och all el också, bara när jag bromsar som det slocknar?

Vad kan detta bero på? Någon som haft liknande problem?

John

Låter i mina öron som om något kortsluts när du bromsar och därför släcker all annan elektronik.

Koppla bort baklampan och prova att bromsa, händer samma sak ligger felet närmare handtaget/fotbromsen och de kontakterna. Annars bara felsöka med multimeter och tänkta logiskt.

Jordfel kan oxo vara boven. 5-56 och kontrollera jordpunkter och kablage. Spray i kontakter och sätt ihop.

Låter i mina öron som om något kortsluts när du bromsar och därför släcker all annan elektronik.

Koppla bort baklampan och prova att bromsa, händer samma sak ligger felet närmare handtaget/fotbromsen och de kontakterna. Annars bara felsöka med multimeter och tänkta logiskt.

Måste tillägga att jag bytt till diodlampa bak. Motståndet är lägre i dem vad jag förstår men det ska väl inte spela någon roll. Eller?

Över lysdioder ligger det ett spänningsfall på ca 0.6V, allt över det har 0 Ohms motstånd. Så byter du ut en vanlig glödlampa mot en lysdiod kommer du i princip att kortsluta. Räkna ut resistansen på den gamla lampan och ersätt med en resistor som du kopplar i serie med lysdioden.

Över lysdioder ligger det ett spänningsfall på ca 0.6V, allt över det har 0 Ohms motstånd. Så byter du ut en vanlig glödlampa mot en lysdiod kommer du i princip att kortsluta. Räkna ut resistansen på den gamla lampan och ersätt med en resistor som du kopplar i serie med lysdioden.

Så det är så? Konstigt för jag köpte den hos min KTM handlare och han nämnde inget om saken..

Då tror jag hellre att jag åker tillbaka med diodlampan och byter den mot en vanlig.

Poängen med diodlampan var att slippa byta lika ofta iom att de håller bättre för stötar och vibrationer.

FEL!

har du en vanlig LED och använder samma motstånd som du har i gamla lampan kör du ju 21watt (eller va den gamla lampan nu va på) = ca1.7A genom dioden och bränner den omgående.

Men nu handlar det inte om en vanlig LED utan om en LED-lampa avsedd att monteras på MC, och den har till 99.9% chans inbyggt förkopplingsmotstånd, hade den inte det skulle den brännt direkt när han trampa på bromsen.

Men att du nyligen bytt baklampa än nog en bidragande faktor, ta isär det och se efter så dte inte finns nån chans att + anslutningen på nåt sätt kan få kontakt med chassi, för precis som Bodoe säger låter det som kortslutning

Över lysdioder ligger det ett spänningsfall på ca 0.6V, allt över det har 0 Ohms motstånd. .
Inte så rätt. Spänningsfallet över LEDar är 1.2-4V ber på tillverkningsmetod och färg.
Röda ligger runt 1.2V.
Betr felet., kolla först hu bromskontalkten fungerar., underlättar felsökningen.
Dessutom är lysdioder polaritetsberoende så man måste koppla + till + och - till -

Är den en brytare i plusledningen eller jordar den bromsljuset??
(sk high-side resp low-side switch)
1. +batteri -> brytare -> bakljus -< jord
eller
2. +batteri -> bakljus -> brytare -> jord..
Rita upp det så förstår du skillnaden.

FEL!

har du en vanlig LED och använder samma motstånd som du har i gamla lampan kör du ju 21watt (eller va den gamla lampan nu va på) = ca1.7A genom dioden och bränner den omgående.

Men nu handlar det inte om en vanlig LED utan om en LED-lampa avsedd att monteras på MC, och den har till 99.9% chans inbyggt förkopplingsmotstånd, hade den inte det skulle den brännt direkt när han trampa på bromsen.

Men att du nyligen bytt baklampa än nog en bidragande faktor, ta isär det och se efter så dte inte finns nån chans att + anslutningen på nåt sätt kan få kontakt med chassi, för precis som Bodoe säger låter det som kortslutning

Jag ska gå ut i garaget nu och se om jag kan få ordning på det här. Återkommer med resultat.

Tack för svaren!

Jag ska gå ut i garaget nu och se om jag kan få ordning på det här. Återkommer med resultat.

Tack för svaren!

Jag gick till Ok och köpte en ny vanlig glödlampa och med den fungerar det prima. Förstår inte riktigt vad som var fel med den förra men nu har jag fungerande bromsljus i alla fall.

Tack till er som tog er tid att svara.

John

FEL!
Helt rätt, man får kolla I-värdet i databladet för lysdioden och välja R efter det.

Inte så rätt. Spänningsfallet över LEDar är 1.2-4V ber på tillverkningsmetod och färg.
Röda ligger runt 1.2V.
Hade vanliga dioder i tanken.

Slutsats: Svara inte på teknikfrågor när man är nyvaken =)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back