Elschema till Skoda?

Chris

Yamaha
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZS600
Jag har ett elproblem i min Skoda Felicia och skulle behöva elschema till den. Skulle behöva schema över belysningsswitchen och det övriga som styr hel och halvljus.

Är det någon som kan hjälpa mig? Har kollat med min lokala Skoda verkstad men dom vill inte lämna ut det utan vill förståss att jag skall lämna in den för felsökning.

Vad är det för årsmodell ?
Vad är det för fel ?

(förstår din handlare,om dom vill felsöka,det gör man till stor del med dator idag,och rep-handböcker finns på nätet,inga böcker längre )

Last edited:
Vad är det för årsmodell ?
Vad är det för fel ?

(förstår din handlare,om dom vill felsöka,det gör man till stor del med dator idag,och rep-handböcker finns på nätet,inga böcker längre )

Det är en -99. Problemet är att när jag startar bilen så slås ju halvljuset på automatiskt. Kör jag i detta läget så funkar det perfekt. Men för att kunna använda hel och halvljus så måste man ju trycka på ljusknappen (den har jag bytt) och då slocknar ljuset (både hel och halvljus är mörkt, men "ljustutan" funkar) med jämna mellanrum och kan vara borta en längre tid. Men trycker jag på ljusknappen så funkar halvljuset direkt.

Eftersom jag bytt ljusknappen så känns det som att själva spaken för hel och halvljus är nästa att byta. Problemet är att varje gång jag kör i den i garaget för att felsöka så funkar det ju förståss.

Jag har VAG-Com på min dator men just detta finns det ingen diagnos om på Skodan.

Hm,nu har jag inte haft Skoda,men är det inte så att halvljus-automatiken är standard från fabrik,och att strömbrytaren är speciell för Sverige ?
Annars eftermonteras ju automatiken i hamn när den kommer hit,och har då en separat reläbox under brädan.Nu vet jag inte hur långt den gått,men för en -99:a är det kanske rimligt att spaken glappar.
Antar att du har kollat om halvljus-automatiken har en separat säkring,och strömbrytaren en annan ?
(edit:om du pm:ar ditt reg-nummer och mailadress,ska jag se om jag kan få tag i kopplings-schemat,kanske)

Last edited:
Hm,nu har jag inte haft Skoda,men är det inte så att halvljus-automatiken är standard från fabrik,och att strömbrytaren är speciell för Sverige ?
Annars eftermonteras ju automatiken i hamn när den kommer hit,och har då en separat reläbox under brädan.Nu vet jag inte hur långt den gått,men för en -99:a är det kanske rimligt att spaken glappar.
Antar att du har kollat om halvljus-automatiken har en separat säkring,och strömbrytaren en annan ?

Jag vet inte heller vad som är original och vad som är specifikt för Sverige. Bilen har rullar 21000mil. Själva ljustutabn fungerar alltid även då resten är mörkt, men jag natar att den har en egen +matnig eftersom den fungerar oberoende hur strömbrytaren är.

Jag har kollat reläer och säkringar och dom är OK.

För info:svaret jag fick på Skoda var:goddag yxskaft....

(mailat dig Chris)

Last edited:
Jag vet inte heller vad som är original och vad som är specifikt för Sverige. Bilen har rullar 21000mil. Själva ljustutabn fungerar alltid även då resten är mörkt, men jag natar att den har en egen +matnig eftersom den fungerar oberoende hur strömbrytaren är.

Jag har kollat reläer och säkringar och dom är OK.

Helt säker på att relät till halvljuset är helt? Det är ju inte säkert att det är samma kod på relät osv men det kanske är värt att testa att byta relät till halvljuset trots allt?

Hittade den här posten på Nordicaudi om samma problem:

...har ett litet problem,... när man vrider på tändningen på min a4 -97 så funkar halvljusautomatiken som den skall. men när man vrider den lilla ljusspaken till läget där man kan ha helljuset på konstant så lyser bara parkeringsljuset, ingen säkring har brunnit eller så...

undrar om det är någon annan som har haft samma problem?
problemet uppstod i samband med att jag bytt högtalare i fram, men lite konstigt eftersom jag bara haft isär dörrsidorna fram... kan nån hjälpa mig???

Svaret:
Hej!

Om du plockar av kåpan över säkringarna så hittar du några relä där bakom. Prova att byta halvljusreläet, det är det som det står "209" på. Det hjälpte på min bil vid samma problem.

Perniklas (A4Tsq -98)

--------------------------------------------------------------------------------

Ämne Sv: Halvljus-problem [Sv: Perniklas] [Svara]
Postad av C.R.A.S (Icke registrerad)
Datum 2000-06-07 12:10

Tack för tipset Perniklas. Nu funkar det på min bil i alla fall. Öppnade reläet och putsade med fin smärgelduk mellan två kontakter som var lite brända.

------------------------------------------
Länk:
Nordicaudi.se

OK...kanske får dubbelkolla reläerna en gång...putsa dom lite...ev. byta plats om det finns flera som är lika

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna