Elräkning, vad är egentligen att anse som normala kostnader och hur kan det minskas?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag köper el av en av dom största leverantörerna i sverige som även äger ledningarna vad jag förstår.
Den senaste elräkningen för vinterkvartalet ~850kr m. nätavgift och det tycker jag låter mycket i mina öron för en modern etta på 40kvm, energisnåla fönster och dessutom vattenburen värme som ingår i hyran av bostadsrätten.
Det enda jag har igång är ett kylskåp/frys och en värmeplatta till ett terrarium som genererar 50w, utöver det är det smågrejer som lysrör på 11w som lyser halva dygnet och en ljusslinga på 25w som lyser andra halvan.

Är det verkligen rimliga pengar eller blir jag fetlurad?

Nu har jag inte spec:en här så jag kan se kWh tyvärr men tror jag pröjsar 70öre/kWh eller nåt.

sEiKo skrev:
Jag köper el av en av dom största leverantörerna i sverige som även äger ledningarna vad jag förstår.
Den senaste elräkningen för vinterkvartalet ~850kr m. nätavgift och det tycker jag låter mycket i mina öron för en modern etta på 40kvm, energisnåla fönster och dessutom vattenburen värme som ingår i hyran av bostadsrätten.
Det enda jag har igång är ett kylskåp/frys och en värmeplatta till ett terrarium som genererar 50w, utöver det är det smågrejer som lysrör på 11w som lyser halva dygnet och en ljusslinga på 25w som lyser andra halvan.

Nu har jag inte spec:en här så jag kan se kWh tyvärr men tror jag pröjsar 70öre/kWh eller nåt.

Vad har du för reptil ?

sEiKo skrev:

Pricerunner har en hyffsat bra funktion där du kan jämnföra leverantörer och räkna ut vad du "borde" betala om du valde den billgaste leverantörern..

Annars är ju frågan om du aktivt har valt leverantör och abonemang eller om du har "tillsvidarepris"...
Tillsvidarepris = "Vi-skinnar-dig-tills-du-säger-till-oss-pris"

korvgubbe skrev:
Pricerunner har en hyffsat bra funktion där du kan jämnföra leverantörer och räkna ut vad du "borde" betala om du valde den billgaste leverantörern..

Annars är ju frågan om du aktivt har valt leverantör och abonemang eller om du har "tillsvidarepris"...
Tillsvidarepris = "Vi-skinnar-dig-tills-du-säger-till-oss-pris"
Jag låste upp abbonemanget när jag bodde i förra lägenheten och trodde i min enfald att det skulle hänga med till den nya när jag anmälde min nya adress till elbolaget.
Men som du säger så stod det "tillsvidarepris" på en av elräkningarna(jag fick två eftersom dom gjort fel och sände nätavgiften separat).

Twosaint skrev:
Vad har du för reptil ?
Ingen alls:)
En Grammostola Rosea:

Bifogat

• PICT2948.JPG
    PICT2948.JPG
    71.4 KB · Visningar: 136
sEiKo skrev:
Men som du säger så stod det "tillsvidarepris" på en av elräkningarna(jag fick två eftersom dom gjort fel och sände nätavgiften separat).

Då har du alltså blivit rövknu**ad tills nu.
Gå in på pricerunner, ange din förbrukning, ring det billigaste bolaget och ändra! Du lär nog nästintill halvera din kostnad med ett telefonsamtal.

sEiKo skrev:
Jag låste upp abbonemanget när jag bodde i förra lägenheten och trodde i min enfald att det skulle hänga med till den nya när jag anmälde min nya adress till elbolaget.

Ingen alls:)
En Grammostola Rosea:

Coolt äter den pensionärer ?

sEiKo skrev:

Jag fick en hög elräkning sist, ringde o frågade varför det skillde på så mkt från förra räkningen. De frågade då om jag hade en dator som stod på ofta.. och det har jag ju, så de trodde mycket berodde på det.. vet i fan om det kan stämma.. men men.

Twosaint skrev:
Coolt äter den pensionärer ?
svar: Ja!

SirDave skrev:
Jag fick en hög elräkning sist, ringde o frågade varför det skillde på så mkt från förra räkningen. De frågade då om jag hade en dator som stod på ofta.. och det har jag ju, så de trodde mycket berodde på det.. vet i fan om det kan stämma.. men men.
Den har jag inte på så ofta, har inte ens fått arslet ur och skaffat internet, sitter hemma hos päronen och på jobbet.

korvgubbe skrev:
Då har du alltså blivit rövknu**ad tills nu.
Gå in på pricerunner, ange din förbrukning, ring det billigaste bolaget och ändra! Du lär nog nästintill halvera din kostnad med ett telefonsamtal.
Har du nåt stalltips på bra bolag? Eon har jag hört ska vara bra men Nacka kraftverk var billigast enligt pricerunner men dom har ju fel rätt ofta har jag läst.
Mitt nuvarande bolag eller nåt annat lika känt var inte ens med på listan.

Men, hur mycket ström gör man av med då? Jag gissade 6000kWH, och då kunde jag spara hela 300:-/år, det är ju alldeles otroligt fantastiskt. Det är ju 25:-/månad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111111111

Om du inte vet energiförbrukningen är det ju svårt att uttala sig om det är normalt eller ej.

Själv har jag fastpris på 28,5öre/kWh. :)

Nästa gång blir det börspris. Om kunden tar risken så är man en vinnare i långa loppet.

sEiKo skrev:
Har du nåt stalltips på bra bolag?

Så länge du ionte bor i en stor villa med direktverkande el så blir besparingarna amrginella mellan bolagen så länge du ser till att INTE ha tillsvidarepris!

Alla priser oavsett bolag är typ lägre än tillsvidarepriset..

Bor i en trea. Förbrukar 7,13kWh per dag i snitt enligt den senaste räkningen. Ligger du över det i din etta så är något "tokigt", jag sitter ändå med datorn igång ganska mkt.

Hmm bor i en 2:a och förbrukade 4100 kw/h förra året :D

Seiko: Låter bra det, jag hatar alla pensionärer i mitt hus fast jag har insett att när jag blir gammal så kommer jag att vara gnälligare än dom flesta i kåken.

ah17 skrev:
Om du inte vet energiförbrukningen är det ju svårt att uttala sig om det är normalt eller ej.

Själv har jag fastpris på 28,5öre/kWh. :)

Nästa gång blir det börspris. Om kunden tar risken så är man en vinnare i långa loppet.
Fast jag tror att i trådskaparens kWh pris är skatter osv. inräknat.

sEiKo skrev:
svar: Ja!

Den har jag inte på så ofta, har inte ens fått arslet ur och skaffat internet, sitter hemma hos päronen och på jobbet.

Har du nåt stalltips på bra bolag? Eon har jag hört ska vara bra men Nacka kraftverk var billigast enligt pricerunner men dom har ju fel rätt ofta har jag läst.
Mitt nuvarande bolag eller nåt annat lika känt var inte ens med på listan.

Sen bör tänka på att har man bott kortare tid än 1år i en lägenhet så ligger den tidigare ägaren/hyresgästens beräkande förbrukning inlagd. Ditt kommande år (lite beroende på när man flyttar in) kommer präglas av den årsförbrukningen, så visar det sig att du har förbrukat mer under året så får du en korrigerad räkning när en "riktig" avläsning av mätaren gjort, tex. årsavläsning.

De flesta bolag praktiserar preliminär debitering vilket betyder att man enbart beräknar elkostnaderna efter ett angivet förbrukningsmönster (Årsförbrukningen sett per 12 mån).

När sen mätaren läses av på "riktigt" så korrigeras nästkommande faktura och då kan man se om man betalt för lite (årsf. för lågt beräknad) och vice versa.

Sen är det också att det skiljer massa mellan de olika kWh priserna för de olika bolagen. Ström är alltid ström, men bor man vi lägenhet så blir det inte någon större vinst/år genom att byta bolag. Det skiljer bara ören/kWh.

Men bor man i villa så är det klokt att se över sin leverantör, då handlar det om större summor (kanske runt 20 000-30 000+ kwh/år).

En del bolag erbjuder möjlighet till sänkta kostnader i fall men tex. använder deras andra tjänster. Vissa har till mobiltelefoni, hemtelefoni, bredband osv. och så kanske man kan få "bra pris" på en total lösning.

Ett annat praktiskt tips är att ta det bolag som äger nätet (Nätägaren) även som elleverantör. Då får man allt som oftast en gemensam faktura och slipper kontakten med två olika bolag och de kan även vara möjligt att få rabatter för att man är sk. "Helkund" (både el- och nätkund).

Ni som bor i Avesta kommer snart att få era mätare utbytta till sk. fjärrmätare. När de är på plats så kommer er verkliga elförbrukning mätas och då blir debiteringen så att man direkt betalar för det man förbrukar. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back