Elprojekt - Suzuki RG125 -92

Lite nya framsteg idag;

tillbaka i fräsen
20140520_154747.jpg

20140520_165106.jpg

försäkningar för skruvskallar
20140520_220732.jpg

utprovning i svingen
20140520_234055.jpg

20140521_000941.jpg

20140521_000953.jpg

20140521_014042.jpg

20140521_014117.jpg

fick även testkört motorn med drivlinan från skotern
 
Sorry, råkade posta specarna från fel motormodell, 603 istället för 602 som har lägre topphastighet men högre vrid.

detta är specarna för min motor;

MHM602:
10 RPM/Volt
72 volts for 45 MPH with 18 X 3.5 tire
96 volts for 60 plus MPH with 18 X 3.5 tire


lyckades du plocka däcksstorleken från bilderna? bakdäcket som sitter i nu är bara tillfälligt, plockat ur en kontainer, så det blir möjligen ett lite större senare.

Tog däckstorleken från bilderna ja, jag är skarpögd värre.:tummenupp

Med den specen på motorn ser jag däremot ingen större vits med att skaffa ett högprofildäck innan du faktiskt märker att utväxlingen behöver ändras. Troligen bättre att satsa på ett så smalt radialdäck som möjligt för att sänka rullmotståndet om du letar toppfart men det du har hittat duger nog att testa med även om fälgen nog egentligen är lite väl smal.
 
ja det va skarpsynt. varför tror du att fälgen är för smal? har du lyckats lura ut den storleken från bilderna också, hehe. båda fälgarna är iaf 19*2.15 dock har den främre lite grövre gods.

efter allt pyssel i fräsen insåg jag att jag kanske borde gjort en ny sving istället, hade blivit bättre, lättare, snyggare och inte så mycket mer jobb.

vad tror ni om regbesiktning med annan hjulstorlek? vinklar blir ju bibehålla så länge viktfördelningen är ungefär samma, dock ökar ju försprånget en liten aning.

testade lite med batterierna igår

urmontering ur skoter
uploadfromtaptalk1400742602557.jpg

uploadfromtaptalk1400742670299.jpg

här sitter 22 celler i så 24 bör inte vara några problem, om jag staplar en rad till där fram, bör även gå att sätta 2st platt ' i ramen' på var sida, så minst 30 ska jag kunna få in utan stora ändringar av ramen.
uploadfromtaptalk1400742961453.jpg
uploadfromtaptalk1400743009679.jpg

nästa fråga är hur jag ska få fast dem och kapslat in dem, är lite inne på att hänga upp dem i ramar och bara kapsla polerna istället för att bygga en hel låda runt allt.
 
Sålänge som däcken klarar vikterna du sträåvar efter & har rätt hastighetsindex för den teoretiska toppfarten, så skall det inte vara några påroblem med storleken gissar jag,, du skall ju som sagt reg-bessa
 
inte mätt upp men haft det i åtanke, ska nog va lugnt. mäter innan jag gör batterifästen. utrymmet i tanken är min plan att reservera för förvaring samt att hålla vikten lågt ner.
 
Last edited:
Tror Kristian har rätt, jag har ritat in några streck som jag ganska säkert tror är fjädringsvägen på din gaffel.

Ser ut som att kronan kommer pressa genom halva däcket profil innan den bottnar. Batterpacket är också farligt nära men det är svårare att avgöra på bild.
Hojen kommer dessutom bli tyngre än original och därmed även pressa fjädringen djupare.

Jag tror att du måste nog styva upp och minska fjädringsvägen i gaffeln.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1400743009679.jpg
    uploadfromtaptalk1400743009679.jpg
    189.5 KB · Visningar: 94
fint med bilden där. platsen i gaffeln har jag dock mätt upp så att det ska gå fritt med marginal, men det var du tag sen, ska dubbelkolla det ikväll. däremot batterilådan kan bli trångt om jag staplar en till ovanpå främre, men hoppas kunna flytta allt bak ett par cm till, ska undersökas.
 
verkar som ni hade rätt, däcket går i kronan ett par mm om slaget är lika långt som överlappet av inner och ytterben utvändigt, mätte nog bara med 21" hjul och insåg att det bara saknades några mm, måste varit mycket lägre profil på det däcket, har dock ganska goda förhoppningar att lösa det rätt enkelt. värre blir bromsskiva och ok fram.

blev i alla fall en liten försiktig provtur igår;

https://www.youtube.com/v/WrhzLhr0jFU

lite röten video men råkade knäcka glaset och touchen på luren precis efter så det blev bara en tagning.
 
Last edited:
då måste ha en seriös skyddsplåt under batterierna okså är jag rätt säker på, annars lär det ej gå att regga. tänk vad som händer om du slår i dem /naturmässigt då asså.

Kan du inte flytta ner gaffeln lite till ? höjja hojjen i framkant alltså. så kanske det går helt fritt.
 
Det lägsta/främsta batteriet hade jag personligen lagt ner bakom sitsen i kutsen istället.
Även om totalvikten kommer högre upp.
 
vikt

Du behöver ju låg vikt &har tillgång till fräs ser det ut som.. ett enkelt tips då till motornavets infästning

kapa bort detta jag markerat, fräs ner klumpen som markerat & borra 2 rejäla hål där jag markerat med grått. så lär du minska vikten på alu-biten med mera än hälften & den är firtfarande stark nog för ditt ändåmål.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top