Elproblem vid byte av instrumentering

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Jag har ersatt originalinstrumenteringen till en Koso Rx2N på en Gixxer 600 2005.

Det mesta har varit rätt enkelt att få dit men nu har jag stött på ett bekymmer. FI (motorlampan) flashar liksom. Den lyser inte men blinkar heller inte. Mer som att det är dålig kontakt eller liknande. Det är dock kontrollerat och det är inga problem och var heller inga problem med original instrumenteringen.

Den är negative switched vad det nu betyder? Någon som har någon idé på hur man kan lösa detta? När testen på instrumenteringen görs så lyser den som den ska så jag tror inte att det har med själva instrumenteringen att göra. Kan man styra detta med diod eller motstånd?

Tacksam för all hjälp!

Rickard

Står det nånting i manualen om att den måste konfas för respektive hoj? Även om lampan lyser som den ska när displayen "bootar" så behöver ju inte det betyda att kretsen som styr lampan mha signalen från hojen funkar, utan mer att dioden i sig funkar. Negative switch känns ju som att den jordar när den är till så att säga, med en gissning från höften. Har du motorn igång när den flashar, eller gör den det spontant ändå?

Står det nånting i manualen om att den måste konfas för respektive hoj? Även om lampan lyser som den ska när displayen "bootar" så behöver ju inte det betyda att kretsen som styr lampan mha signalen från hojen funkar, utan mer att dioden i sig funkar. Negative switch känns ju som att den jordar när den är till så att säga, med en gissning från höften. Har du motorn igång när den flashar, eller gör den det spontant ändå?

Tjena,

Spelar ingen roll om bara tändningen är till eller motorn går. Den flashar liakdant.

Precis så jag menade, kanske dåligt uttryckt. Just att det inte är fel på lampan utan signalen från hojjen. Det var ju dock inga problem med originalinstrumenteringen. Nu är det ju dioder i den nya och lampor i originalet. Vet inte om det kan ha med det att göra?

Ska inte behöva konfigureras på något sätt enligt manualen.

Mvh,

Rickard

Det var ju dock inga problem med originalinstrumenteringen. Nu är det ju dioder i den nya och lampor i originalet. Vet inte om det kan ha med det att göra?
Nya höftskott, men vet du om felpåmotorsignalen kommer som en digital (av/på) signal från ECU-boxen, eller skickar den en mer "intelligent" signal som instrumentet dekodar? Har du testat att jorda instrumentet med en kabel direkt mot ramen/lämpligt jordplan? Har du mätt upp just den kabeln som signalen kommer i, hela vägen från kretskortet i instrumentet till kontakten till hojen?

Nya höftskott, men vet du om felpåmotorsignalen kommer som en digital (av/på) signal från ECU-boxen, eller skickar den en mer "intelligent" signal som instrumentet dekodar? Har du testat att jorda instrumentet med en kabel direkt mot ramen/lämpligt jordplan? Har du mätt upp just den kabeln som signalen kommer i, hela vägen från kretskortet i instrumentet till kontakten till hojen?

Hej igen,

Nä det vet jag inte men rent logiskt så borde det väl var en av/på. Borde väl vara ECU'n som i så fall dekodar signalen från FI systemet? (säger jag som om jag vet vad jag hpller på med :))

Jag har inte testat att jorda direkt mot jordpunkt utan instruemnteringen har bara sin "allmänna" jord. Var skulle jag isf ta jorden ifrån?

Har heller inte mätt signalen från ECU till instrumentet.

Tack igen!

Hej igen,

Nä det vet jag inte men rent logiskt så borde det väl var en av/på. Borde väl vara ECU'n som i så fall dekodar signalen från FI systemet? (säger jag som om jag vet vad jag hpller på med :))

Jag har inte testat att jorda direkt mot jordpunkt utan instruemnteringen har bara sin "allmänna" jord. Var skulle jag isf ta jorden ifrån?

Har heller inte mätt signalen från ECU till instrumentet.

Tack igen!
Tja :)

Bra fråga, äldre gixxrar kan man ju sätta i dealer mode, då får man ju felkoderna där tempen normalt står, dvs borde det ju komma från ECU, men lite osäker där faktiskt.

Om lampan tänds vid jordning, dvs plus alltid ligger på, och du har ett jordfel så borde ju det kunna göra att lampan glimmar till. Skruva isär och hitta jordplanet i instrumentet, och dra en egen kabel från det till jord på hojen, eller hitta det stiftet i kontakten och dra en sladd därifrån, det kan ju vara en start iaf :)

Det kan ju vara en tanke att mäta så att du iaf har kontakt hela vägen, tex på lödningen på "moderkortet" i instrumentet till baksidan så långt bort i kabelstammen du kan komma på hojen. På SRAD sitter det ju tex dels en kontakt bakom instrumentet, men den går till några andra kontakter som sitter i höjd med kylarn, å sen går dom vidare in i hojen.

Så lite så :)

jag kanske är helt fel ute, men jag tycker det låter som du har ett "överslag" i spänningen i nya instrumentet då det gamla hade vanliga lampor i sig och det nya har dioder.
får liknande problem på bilar har jag sett flera ggr när man ersätter en lampa med en diod.
en diod har inte samma "belastning" som en lampa och då händer detta.

skulle gissa på att ett motstånd liknande det du använder när du byter vanliga blinkers mot diod blinkers skulle lösa ditt problem.

jag kanske är helt fel ute, men jag tycker det låter som du har ett "överslag" i spänningen i nya instrumentet då det gamla hade vanliga lampor i sig och det nya har dioder.
får liknande problem på bilar har jag sett flera ggr när man ersätter en lampa med en diod.
en diod har inte samma "belastning" som en lampa och då händer detta.

skulle gissa på att ett motstånd liknande det du använder när du byter vanliga blinkers mot diod blinkers skulle lösa ditt problem.

Hej,

Okej, så motstånd parallellt mellan signal till instrument och jord?

Alla idéer välkomnas :tummenupp

Tack,

Rickard

Skickar inte styrenheten ut 1 0 1 0 1, typ digitalt.

Vill du utesluta rx2án så kan du väl lägga en jord på insignal till motorlampan

Nå Rhaggren, hur gick det, fick du ordning på grejerna? :)

Hej,

Sorry...

Inget vidare tyvärr. Jag har inte velat skruva i sönder och jorda direkt men jag har testat att koppla motstånd parallellt och det funkar inte, lampan lyser visserligen konstant och flimmrar inte men jag vet ju att den inte lös (och indikerade FI problem) med det gamla instrumentet.

På Kosos egna forum säger det att den är "negative switched", vad det nu betyder?

Annars har jag lixom inga ideér på hur fanken jag ska lösa det.

Mvh,

Rickard

Last edited:
Hej,

Sorry...

Inget vidare tyvärr. Jag har inte velat skruva i sönder och jorda direkt men jag har testat att koppla motstånd parallellt och det funkar inte, lampan lyser visserligen konstant och flimmrar inte men jag vet ju att den inte lös (och indikerade FI problem) med det gamla instrumentet.

På Kosos egna forum säger det att den är "negative switched", vad det nu betyder?

Annars har jag lixom inga ideér på hur fanken jag ska lösa det.

Mvh,

Rickard
Jag dubbelkollade negative switched, och det är mycket riktigt positiv jordning, dvs din "nya" motorfelslampa funkar precis tvärs om mot originallampan :( Du borde ju kunna stoppa in ett relä eller en liten transistor som så att säga inverterar signalen, men nån som minns ellektionerna i skolan bättre får klura ut den lösningen :)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard