Elproblem SXV 550

ZexeL

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2013
Hoj
2015 BMW S1000R
Tjena!

Blev just med en Aprilia SXV 550, en 2007:a. Den har fått motorn genomgången då den fick det klassiska 550 problemet med kylvatten i oljan med motorhaveri som följd (Orange seal). Men nu verkar det som att generatorn eller R/R:en har gått… Den laddar bara 12,4V när den går, inte tillräckligt och batteriet dör sakta. Sjukt störigt. Någon som vet i vilken ände man ska börja felsöka? Var kan man hitta ok prissatta delar till dessa? Tänkte köpa en ny generator o byta själv, worst case får man lämna in hojen om man inte får ihop det igen. Blir lite trött eftersom min andra hoj, en 2009:a Daytona 675 brände sin generator och det var snortdyrt att laga. Har bara haft 550:n någon vecka också händer detta. :(

/ZexeL

Jaha… full aktivitet i denna tråden :gnissla
Har nu mätt på min stator, och den verkar ge vad den ska, så jag gissar att det är Likriktaren (regulator rectifier på eng.) som gått. Snackat med Probike i Malmö, men dom kunde inte beställa hem ngt på flera veckor. Så då är frågan: var beställer man enklast sånthär ifrån? AF1-racing i USA har grejjer, men det är rätt dyr frakt, och jag antar att det tar ett tag att få också.
Sen vill man gärna kolla att det verkligen är detta som är fel också, innan man beställer ngt hux flux. Någon som vet hur man testar?

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard