elproblem R1 03

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
ok min (o)tur, Nån som har en aning om detta konstiga fel, började med att hojen blev trögstartad för att sedan hugga och bluddra för att sedan dö helt några km hemifrån??? Rent spontant trodde jag det skulle vara startrelät eller nån huvudsäkring, kan det vara laddningsregulatorn? (finns det nån sån?)
Batteriet känns helt urdraget men var i mycket gott skick innan, kan väl inte bara bli kasst sådär???!!! Generatorfel känns långsökt...

Input någon...
 
Är det här laddningsregulatorn på denna bilden???


Det där ser mer ut som ett vanligt relä. Laddningsregulatorn brukar sitta fastskruvad på sidan av bakramen så att den får bra kylning.

Här kan du se bilder på hur en regulator ser ut och läsa lite om fel som inträffar. http://www.vlc.com.au/~justin/about/bikes/honda/dead_reg.html

R1 regulatorerna har rykte om att hålla bra och brukar sättas dit på t.ex halvgamla Hondor som har dåliga regulatorer.
 
Jag skulle satsat mina pengar på att statorlindningen dragit. Ladda batteriet, koppla loss laddregulatorn/likriktaren (sitter framför batteriet, vid stötdämparen), starta hojen och mät växelspanningen mellan alla kombinationer på de tre kablar som kommer från spolarna. Skall vara lika och +50 volt vid lite varvande. Om de är ok så koppla in allt igen och kolla att det laddar över 14 volt likspänninig på batteriet.

En ny statorlindning kostar knappt 3000 ny har jag för mig. Lätt att byta om du bara får loss svänghjulet vilket kan jävlas. Har lindningen dragit syns det antagligen att den brunnit i någon spole.
 
Det där ser mer ut som ett vanligt relä. Laddningsregulatorn brukar sitta fastskruvad på sidan av bakramen så att den får bra kylning.

Här kan du se bilder på hur en regulator ser ut och läsa lite om fel som inträffar. http://www.vlc.com.au/~justin/about/bikes/honda/dead_reg.html

R1 regulatorerna har rykte om att hålla bra och brukar sättas dit på t.ex halvgamla Hondor som har dåliga regulatorer.

ok jag förstår, ska kolla min bakram, har för mej jag har sett nån rätt stor klump med kylflänsar på, om det inte är den , vad kan det då vara??

btw, bra länk:tummenupp

Jag skulle satsat mina pengar på att statorlindningen dragit. Ladda batteriet, koppla loss laddregulatorn/likriktaren (sitter framför batteriet, vid stötdämparen), starta hojen och mät växelspanningen mellan alla kombinationer på de tre kablar som kommer från spolarna. Skall vara lika och +50 volt vid lite varvande. Om de är ok så koppla in allt igen och kolla att det laddar över 14 volt likspänninig på batteriet.

En ny statorlindning kostar knappt 3000 ny har jag för mig. Lätt att byta om du bara får loss svänghjulet vilket kan jävlas. Har lindningen dragit syns det antagligen att den brunnit i någon spole.


ok ska kolla detta, tack
 
Last edited:
Jag skulle satsat mina pengar på att statorlindningen dragit. Ladda batteriet, koppla loss laddregulatorn/likriktaren (sitter framför batteriet, vid stötdämparen), starta hojen och mät växelspanningen mellan alla kombinationer på de tre kablar som kommer från spolarna. Skall vara lika och +50 volt vid lite varvande. Om de är ok så koppla in allt igen och kolla att det laddar över 14 volt likspänninig på batteriet.

En ny statorlindning kostar knappt 3000 ny har jag för mig. Lätt att byta om du bara får loss svänghjulet vilket kan jävlas. Har lindningen dragit syns det antagligen att den brunnit i någon spole.

jag mätte mellan stift 1 och 2 fick +50 volt samma gjorde jag med 1 och 3 fick nästan 0 volt

så mätte jag ohm mellan stift 1 och 2 fick 0.00 ohm samma värde mellan stift 1 och 3 borde det inte bli något värde om den är hel?

Nää, det ser ut som atmosfärstrycksensorn, som sagt, det är den med kylflänsar som är regulatorn :tummenupp
Här är lite hjälp:

ok tack, jag hittade regulatorn strax framför batteriet skickligt undangömt: ):):) men vid mätningar så verkar faktiskt regulatorn hel så jag får nog lösa en ny stator, ska skruva loss senare ikväll, återkommer med rapport...
 
Last edited:
jag mätte mellan stift 1 och 2 fick +50 volt samma gjorde jag med 1 och 3 fick nästan 0 volt

så mätte jag ohm mellan stift 1 och 2 fick 0.00 ohm samma värde mellan stift 1 och 3 borde det inte bli något värde om den är hel?


Det är inte säkert att din mätare har så stor precision vid mätning av låga resistanser. Om det är 0.2 ohm som det ska vara för hel lindning, eller 0 ohm som det blir vid ren kortslutning kan vara svårt att se på mätarten. Du ska ha ca 50 volt mellan alla tre ledningarna från statorn. Om det inte är det på något av paren är generatorn kass.
 
Det är inte säkert att din mätare har så stor precision vid mätning av låga resistanser. Om det är 0.2 ohm som det ska vara för hel lindning, eller 0 ohm som det blir vid ren kortslutning kan vara svårt att se på mätarten. Du ska ha ca 50 volt mellan alla tre ledningarna från statorn. Om det inte är det på något av paren är generatorn kass.

jag hade ena pinnen på jord och mätte stift 1 fick 2v stift 2 fick 17v stift 3 fick 2v dessa värden fick jag på tomgång eller mäter jag fel mellan stiften?
 
jag hade ena pinnen på jord och mätte stift 1 fick 2v stift 2 fick 17v stift 3 fick 2v dessa värden fick jag på tomgång eller mäter jag fel mellan stiften?

Du ska inte mäta statorspänningen till jord utan mellan 1-2, 1-3 och 2-3 i tur och ordning. Mätningen ska göras i AC-läge (växelspänning), Dessutom bör du mäta vid 5000 rpm, inte på tomgång.
 
oki då visade sej att statorn förmodligen är kass, jag fick ut 50+ v vid lite varvande på 1-2 och på 2-3 men INTE mellan 1-3 den visade knappa 4 volt, med andra ord, ingen laddning över huvud taget!!
 
oki då visade sej att statorn förmodligen är kass, jag fick ut 50+ v vid lite varvande på 1-2 och på 2-3 men INTE mellan 1-3 den visade knappa 4 volt, med andra ord, ingen laddning över huvud taget!!

Tjenare !
hur slutade det ?

Jag har oxo problem med min 99:a, batteriet dör! har 13.7 volt alltid direkt över batteriet vid olika varvtal, men glödlamporna smäller ofta, känns som en pik lite då och då... kan det vara R/R´n som börjar bli kass ?? Batteriet är en månad gamalt(gelbatteri) köpte det för det gamla laddade ur sig, trodde det var kass... har ett cyklelok larm på, sitter en diod som blinkar, inte kan det väl vara den som laddar ur batteriet ??? :confused:

väldigt tacksam för tips !

m.v.h

Mike
 
Tjenare !
hur slutade det ?

Jag har oxo problem med min 99:a, batteriet dör! har 13.7 volt alltid direkt över batteriet vid olika varvtal, men glödlamporna smäller ofta, känns som en pik lite då och då... kan det vara R/R´n som börjar bli kass ?? Batteriet är en månad gamalt(gelbatteri) köpte det för det gamla laddade ur sig, trodde det var kass... har ett cyklelok larm på, sitter en diod som blinkar, inte kan det väl vara den som laddar ur batteriet ??? :confused:

väldigt tacksam för tips !

m.v.h

Mike
jadu, en ny stator är väl det som behövs, o dom är inte gratis direkt.

Du får nog göra som jag gjort o mäta dej fram till felet, kolla om det går ström fram till regulatorn, gör det inte det så sitter vi i samma båt o kanske borde försöka få mängdrabatt på statorer: ):):) mvh /p
 
jadu, en ny stator är väl det som behövs, o dom är inte gratis direkt.

Du får nog göra som jag gjort o mäta dej fram till felet, kolla om det går ström fram till regulatorn, gör det inte det så sitter vi i samma båt o kanske borde försöka få mängdrabatt på statorer: ):):) mvh /p

hehehe tror inte min stator är kass, jag har ju 13,7V över mitt batteri...
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top