Elproblem med min exc 520?

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Tja tänkte kolla om någon vet var det är för fel på min hoj..

Alla lampor lyser jätte dåligt men blir starkare ljus när jag gasar/varvar mer,
jag har bytt batteri och lampor med det hjälpte inget är det generatorn som har gått sönder eller kan det vara något annat fel? :va

Låter som om de skulle vara nåt tokigt med laddningsregulatorn tycker ja, Finns ett motstånd inbyggt i dom på ca 15ohm som ger en förspänning till rotorn som gör det möjligt för generatorn att ladda på riktigt låga varv, om det motståndet går sönder kommer högre varv behövas för att få ut någon laddström.
Om du inte har en laddningslampa kanske? är den lampan trasig blir det samma grej då d+ jordar genom lampan.

Last edited:
Låter som om de skulle vara nåt tokigt med laddningsregulatorn tycker ja, Finns ett motstånd inbyggt i dom på ca 15ohm som ger en förspänning till rotorn som gör det möjligt för generatorn att ladda på riktigt låga varv, om det motståndet går sönder kommer högre varv behövas för att få ut någon laddström.
Om du inte har en laddningslampa kanske? är den lampan trasig blir det samma grej då d+ jordar genom lampan.

Ofan någon laddningslampa har jag nog inte men kan det vara en säkring eller nått då eller? Kan man byta motståndet själv eller sitter det lödat någonstans. :va

Finns e klart en säkring som sticker om laddningsregulatorn går söder och ger full laddning hela tiden, dock skulle inget annat på hojjen fungera då så det låter osannolikt.
Motståndet vet jag inte om det går att byta, regulatorerna brukar vara rätt så väl inkapslade så kan bli knepigt, gick bra förr dock :P
numera byter man hela regulatorn om det händer, kolla om du kan låna en annan och prova med, dom kostar ju ca 1000-1500:-

En annan intressant grej vore att prova hur din batterispänning är.
Mät volt på batteriet när motorn är avstängd brukar vara ca 12 volt då, sedan mät volten vid tomgång brukar ligga på 13 volt här, mät sedan vid ca 1500 varv och högre, ska va ca 13 volt då också

Last edited:
Finns e klart en säkring som sticker om laddningsregulatorn går söder och ger full laddning hela tiden, dock skulle inget annat på hojjen fungera då så det låter osannolikt.
Motståndet vet jag inte om det går att byta, regulatorerna brukar vara rätt så väl inkapslade så kan bli knepigt, gick bra förr dock :P
numera byter man hela regulatorn om det händer, kolla om du kan låna en annan och prova med, dom kostar ju ca 1000-1500:-

En annan intressant grej vore att prova hur din batterispänning är.
Mät volt på batteriet när motorn är avstängd brukar vara ca 12 volt då, sedan mät volten vid tomgång brukar ligga på 13 volt här, mät sedan vid ca 1500 varv och högre, ska va ca 13 volt då också

Får kolla detta tack för svaren.. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...